افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

اگر مرد نتواند مهریه را پرداخت کند تکلیف چیست؟

  • کد خبر : 238630
اگر مرد نتواند مهریه را پرداخت کند تکلیف چیست؟

به گزارش رکنا، کلمه مهریه چه کسی از گذشته می داد و چه کسی می گرفت در اکثر مجالس ازدواج ایرانیان استفاده می شد، اما با گذشت زمان مشخص شد که این حکم از نظر قانونی فاقد وجاهت قانونی بوده و مهریه شرعی است که باید پرداخت شود. تعهد؟ در همین راستا به سراغ یکی […]

به گزارش رکنا، کلمه مهریه چه کسی از گذشته می داد و چه کسی می گرفت در اکثر مجالس ازدواج ایرانیان استفاده می شد، اما با گذشت زمان مشخص شد که این حکم از نظر قانونی فاقد وجاهت قانونی بوده و مهریه شرعی است که باید پرداخت شود. تعهد؟

در همین راستا به سراغ یکی از وکلای استان البرز رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این باره به ما بدهد.

بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده: «در صورتی که مهریه هنگام عقد تا ۱۱۰ بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های اقتصادی (شناسایی) است. از دارایی محکوم علیه و مصادره آن به میزان مهریه، در صورتی که مهریه بیش از این مقدار باشد، در صورت مازاد بر آن، فقط ازدواج زوجین ملاک پرداخت است.

در واقع مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی دارای ضمانت اجرای کیفری است که شامل توقیف مال و دستور توقیف می شود و بیش از این مبلغ ضمانت اجرای کیفری ندارد و بستگی به آن دارد. وضعیت مالی مرد .

حال اگر مردی توانایی اقتصادی برای پرداخت مهریه تعیین شده در زمان عقد را داشته باشد، باید میزان مهریه یا معادل آن را که مقرر کرده است (تأخیر در پرداخت مهریه) به زن بدهد. دادگاه تعیین می کند. . اقساط مطابق با شرایط مالی و درآمد زوج که زوجین موظفند در تاریخ های مقرر در رأی دادگاه مبلغ یا ارز تعیین شده را تهیه و به واحد اجرای احکام دادگاه تسلیم و رسید پرداخت هزینه را دریافت کنند. .

حال اگر مرد نتواند بیش از 3 بار حق الزحمه مندرج در رای را پرداخت کند چه می شود؟ در این صورت مهریه از قسط خارج شده و حاضر می شود، یعنی پرداخت آن منوط به درخواست خانم است که مرد باید آن را تماماً بپردازد و در صورت عدم ارائه درخواست تعلیق مهریه. پرداخت مهریه یا عدم پرداخت حق الزحمه در مهلت های تعیین شده. زن می تواند از دادگاه درخواست جلب جلب مرد را بخواهد، همچنین می تواند در اموال زوج توقیف کند.

بنابراین ضمانت عدم پرداخت اقساط مهریه شامل: برداشت مهریه از اقساط نقدی (پرداخت کل مهریه یکجا)، اخذ حکم جلب همسر، حبس یا توقیف حساب بانکی یا بخشی از حقوق می باشد. یا مصادره اجناس و فروش آنها از طریق مزایده توسط دادگاه برای وصول مهریه است.

در صورتی که مردی به وکالت از زوجه خود به دادگاه دادخواست طلاق بدهد و حکم طلاق قطعی و قطعی باشد مرد می تواند با مراجعه به ماده 29 قانون حمایت از خانواده دادخواست تقلیل مهریه بدهد ولی در صورتی که حکم این باشد که معسر نیست یعنی تخفیف مرد پذیرفته نمی شود. حتی اگر کل مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، مرد نمی تواند طلاق صادره را ثبت و اجرا کند و زن خود را طلاق دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=238630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.