افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

واردات نکردن خودرو پس از دو سال کمتر از 10 هزار خودروی خارجی وارد کشور شد

  • کد خبر : 237308
واردات نکردن خودرو پس از دو سال کمتر از 10 هزار خودروی خارجی وارد کشور شد

به گزارش بازار، دو سال از آزادسازی واردات خودرو در کشور می گذرد، اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و فعالان بازار نیز امید خود را به وعده ها از دست داده اند. بسیاری انتظار داشتند سال 1402 زمان اوج واردات خودرو به کشور باشد، اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین همانند سال 1401 روند […]

به گزارش بازار، دو سال از آزادسازی واردات خودرو در کشور می گذرد، اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و فعالان بازار نیز امید خود را به وعده ها از دست داده اند. بسیاری انتظار داشتند سال 1402 زمان اوج واردات خودرو به کشور باشد، اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین همانند سال 1401 روند واردات خودرو به کشور بسیار کند بود که نتیجه آن رشد قیمت ها در بازار و البته افزایش رکود بود.

مقامات دولتی بارها از قول واردات 100 هزار دستگاه در سال صحبت کردند. حتی برخی از مسئولان وزارت صنعت اطمینان دادند که کمبود واردات در سال 1401 در سال 1402 جبران می شود و در این سال 200 هزار خودرو وارد کشور می شود. این در حالی است که تا ساعت 14:02 روز گذشته کمتر از ده هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. یعنی در دو سال گذشته تنها پنج درصد وعده واردات خودرو به کشور محقق شده است.

مشکلات زیادی مانع ورود خودروهای خارجی به بازار ایران می شود. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و مشکلات موجود را شناسایی کرده است. به نوشته این روزنامه، پس انداز ارزی دولت اولین دلیلی است که جلوی واردات خودرو به کشور را می گیرد. وزارت صنعت و دولت سیزدهم مایل به تخصیص ارز بیشتر به بخش مونتاژ خودرو هستند. هزینه های صرف شده برای مونتاژ خودروهای چینی ناشناخته توسط خودروسازان کوچک و بزرگ.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی، در ده ماهه امسال هشت هزار و 134 میلیون دلار ارز به خودرو و خودروهای نیمه موتوری اختصاص یافته است که از این میزان، سهم مربوط به واردات خودرو تنها بوده است. 1.5 درصد معادل 120 میلیون دلار. به عبارت دیگر کمتر از سه درصد ارز صنعت خودرو صرف واردات خودرو می شود. این روش تخصیص ارز نشان می دهد که مشکل کمبود ارز وجود ندارد، اما سیاست گذار علاقه ای به تخصیص ارز به واردات خودرو ندارد.

علاوه بر مشکلات در تخصیص ارز، مانع بزرگی بر سر راه واردات خودرو به کشور وجود دارد. این مانع مخالفان واردات خودرو هستند که در قالب افراد، گروه ها و حتی نهادهای مختلف سازماندهی شده اند. با این حال هیچ یک از این مخالفان علنا ​​با واردات خودرو مخالفت نمی کنند. در عوض سوالاتی مانند سختگیری سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی در شماره گذاری خودروها مطرح می شود. برای خروج خودرو از این رویه، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان کنترل با ارائه واکنش های رسمی اعلام کردند که نقشی در کندی روند واردات خودرو ندارند.

بررسی های گمرک نشان می دهد که روند واردات خودرو به کشور تا اواخر بهار امسال بسیار کند بوده است. پس از برکناری «رضا فاطمی امین» از سرپرستی وزارت صنعت و جایگزینی «عباس علی آبادی»، روند واردات خودرو تا حدودی سرعت گرفت. تا 30 اسفندماه سال جاری 9709 دستگاه خودروی سواری به ارزش حدود 235 میلیون دلار اعزام و وارد کشور شده است. با تقسیم این رقم بر مدت زمان آزادسازی واردات، به رقم واردات 850 خودرو در ماه می رسیم. برای مقایسه باید گفت که رقم تولید خودروهای سواری مونتاژ شده در کشور حدود سه هزار دستگاه در ماه است.

انتظار داریم روند کند واردات خودرو در سال 1403 ادامه داشته باشد زیرا مخالفان واردات خودرو از این حوزه عقب نشینی نکرده اند. همچنین تغییر ترکیب شورای اسلامی در سال جدید ممکن است رکود واردات خودرو را تشدید کند. واردات خودروهای برقی که مورد تاکید وزارت امنیت است، استقبال خوبی از سوی مشتریان نمی شود زیرا زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی در کشور وجود ندارد. بنابراین در شرایطی که خودروهای وارداتی قطره قطره وارد ایران می شود، باید منتظر افزایش قیمت جدید در سال جدید باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=237308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.