افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

گنبد سلطانیه نماد عظمت، خلاقیت و معماری ایرانی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 237170
گنبد سلطانیه نماد عظمت، خلاقیت و معماری ایرانی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: وقتی صحبت از عظمت و شکوه می شود، ناخودآگاه به یاد اسطوره های تاریخی می افتیم و سعی می کنیم تاریخ را با این کلمات تفسیر کنیم، بی آنکه بدانیم این اسطوره ها ماندگار نیستند و آنچه گذشتگان برای نسل های آینده به جا می گذارند، تاریخ است که […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: وقتی صحبت از عظمت و شکوه می شود، ناخودآگاه به یاد اسطوره های تاریخی می افتیم و سعی می کنیم تاریخ را با این کلمات تفسیر کنیم، بی آنکه بدانیم این اسطوره ها ماندگار نیستند و آنچه گذشتگان برای نسل های آینده به جا می گذارند، تاریخ است که به دست می آید. … اجداد به گونه ای ساخته شده اند که امروز بتوانیم شکوه آنها را ببینیم.

در روزگاری هستیم که جهانگردی دوباره مطرح شده و ساکنان این دیار و گردشگران خارجی در اولین روزهای سال به این سفر جان می بخشند تا مدتی را در گذشته به بازدید از مکان های تاریخی مختلف بگذرانند و خستگی را از تن بیرون کنند. سال کاری، سیرکند و بدون شک زنجان یکی از استان هایی است که از این نظر می تواند مقصد گردشگری باشد.

گنبد سلطانیه سومین بنای بزرگ جهان و اولین گنبد آجری جهان است.

یکی از مکان های تاریخی معروف دنیا در استان زنجان، گنبد عظیم سلطانیه است که سومین گنبد بزرگ جهان و اولین گنبد آجری جهان به شمار می رود و همین ویژگی ها باعث شده تا این بنای تاریخی همچون نگینی در دل بنا بدرخشد. استان زنجان

یکی از مکان های تاریخی معروف دنیا در استان زنجان، گنبد سلطانیه عظیم است که سومین گنبد بزرگ جهان و اولین گنبد آجری جهان است. همین ویژگی ها باعث شده این بنای تاریخی همچون نگینی در قلب استان زنجان بدرخشد و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این مکان جذب کند. خط از سرزمین پهناور ایران اسلامی.

بررسی آمار گردشگری به ویژه در ایام نوروز حاکی از آن است که گنبد عظیم سلطانیه توانسته میزبان شایسته ای برای بازدیدکنندگان باشد و به تنهایی سهم ارزنده ای در افزایش سرانه این منطقه داشته است. با توجه به استقبال زیاد گردشگران از این شاهکار هنری و تاریخی، مسئولان استان زنجان به ویژه شهرستان سلطانیه در سال های اخیر تلاش زیادی برای افزایش اقامت گردشگران در این منطقه داشته اند.

گنبد

بدون شک یکی از نیازهای ضروری و اولویت های اصلی افزایش سرانه گردشگری، بحث ایجاد زیرساخت ها در این زمینه است. شاید مناطقی را بشناسیم که از نظر قدمت تاریخی اصالت لازم و کافی برای حضور و توجیه گردشگران را ندارند، اما به دلیل فراهم بودن زیرساخت های رفاهی و اقامتی، گردشگران ترجیح می دهند از این مکان ها دیدن کنند که متاسفانه استان است. از زنجان از این نظر او با نگرانی های زیادی دست و پنجه نرم می کند.

گنبد عظیم سلطانیه یکی از شاهکارهای معماری جهاد است

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه کاشت درخت، نظافت و غبارروبی منازل بناهای تاریخی و آیین شاهنامه خوانی را به عنوان آیینی پیش از آغاز سال نو و نوروز در سایت های میراث جهانی و ملی برشمرد. کشور و اعلام کرد: بدون شک اگر به دنبال ارزش افزوده به میراث فرهنگی هستیم، باید همواره بحث پاکسازی بناهای تاریخی را در برنامه های سالانه خود قرار دهیم.

گنبد

ابوالفضل علی با اشاره به گنبد عظیم سلطانیه به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهاد، با اشاره به اینکه این امر موجب حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان سلطانیه شده است، اظهار داشت: وجود این بنا برای مردم بسیار ارزشمند است. بخش گردشگری استان زنجان و بدون شک باید چنین ظرفیتی در استان حفظ و حراست شود تا آیندگان با این سند زنده تاریخی آشنا شوند.

گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو است که بین سالهای 1303 تا 1313 میلادی به دستور پادشاه در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیه) ساخته شد.

گنبد سلطانیه مقبره الجایتو است که بین سالهای 1303 تا 1313 میلادی به دستور پادشاه در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیه) ساخته شد که امروزه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می رود.

کلیسا سانتا ماریا قلب خشم در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه دو گنبد عظیم از نظر ارتفاع در جهان وجود دارد که به ترتیب مقام اول و دوم را به خود اختصاص داده اند و رتبه سوم نام گنبدی است که برای همه ما آشناست و آن گنبد عظیم سلطانیه هر چند اگر بخواهیم این گنبد آجری را در بین گنبدهای آجری قرار دهیم رتبه اول جهان را به خود اختصاص می دهد.

گنبد نیلگون سلطانیه در طول سال همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. بدون شک گنبد سلطانیه شهرت جهانی دارد.

گنبد

زمانی که فردی قصد سفر به استان زنجان را دارد، حتما باید از گنبد سلطانیه دیدن کند. قسمتی از برنامه های آنها قابل تامل است، بنابراین شما همیشه مشتاق بازدید از این شاهکار هنر ایرانی – اسلامی خواهید بود. این بنا در 43 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است.

تربت خانه گنبد سلطانیه دارای تعداد زیادی کتیبه سنگی مربوط به این بنا و سنگ قبرهای تاریخی کشف شده در گورستان تاریخی سلطانیه است. این کتیبه ها به خط های اسلامی مانند نشق ثلث و خط ارمنی باستان می باشد که دوره تاریخی این کتیبه ها مربوط به دوره های ایلخانی، صفویه و قاجاریه است. در کنار این کتیبه های سنگی، سرستون ها و پایه های ستون های کشف شده در کاوش های سلطانیه به نمایش گذاشته شده است.

این گنبد به عنوان هفتمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو و سومین گنبد بزرگ جهان پس از کلیسای سانتا ماریا دله ثبت شده است. خشم ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=237170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.