افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

اندیشه معاصر

  • کد خبر : 236386
اندیشه معاصر

گزارش کردن پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر«ملی شدن صنعت نفت»، چهار کلمه ای که در کنار هم قرار گرفته اند، ناخودآگاه غرور را در رگ های ما تزریق می کنند، ملی شدن صنعت نفت ایران در 8 اسفند 1329، نقطه عطفی مهم در تاریخ سیاسی و اقتصادی و مبارزات مردمی. برای نجات سرمایه ملی این […]

گزارش کردن پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر«ملی شدن صنعت نفت»، چهار کلمه ای که در کنار هم قرار گرفته اند، ناخودآگاه غرور را در رگ های ما تزریق می کنند، ملی شدن صنعت نفت ایران در 8 اسفند 1329، نقطه عطفی مهم در تاریخ سیاسی و اقتصادی و مبارزات مردمی. برای نجات سرمایه ملی این مرز و بوم مورد توجه بیگانگان بوده و در طول هفتاد و چهار سال اخیر خاستگاه حوادث و اتفاقات مختلفی در این صنعت بوده است.

۴۲ سال پس از فوران اولین چاه نفت در ایران، این صنعت در کشور ملی شد. روزهای بین اوج گیری نفت و ملی شدن صنعت نفت در ایران، صفحاتی از تاریخ کشور را تشکیل داده است که زیر بار این حادثه پیچید تا بتوانیم با افتخار از ملی شدن بگوییم. اکنون که بیش از یک قرن از تولد نفت و بیش از نیم قرن از ملی شدن آن می گذرد، حتی خواندن سرفصل های مهم ترین رویدادها می تواند خواننده را در داستان این مرد صد ساله غرق کند.

نهضت ملی شدن نفت در دوره ای شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت در خاورمیانه بود و تصمیم مصدق در آن دوره برای کوتاه کردن دست استعمار از منابع و سرمایه های بی شمار ایران یک حرکت ملی گرایانه برای حفظ منابع و منافع بود. کشور که چند تن از فرهیختگان او را همراهی می کردند و علمای آن زمان از جمله آیت الله کاشانی با حمایت دینی تربیت شدند. مصدق در دوره‌ای که سرمایه‌های کشور به کشورهای خارجی و استعمارگر سرازیر می‌شد، همراه با جریان مذهبی، تفکر اقتصادی غیروابسته را در کشور پیاده کرد و به نوعی جریان‌های فکری را به سمت استقلال از نفت هدایت کرد.

اکنون بیش از 74 سال از اولین روز ملی شدن نفت می گذرد و سیاستمداران و بزرگان کشور با بهره گیری از این اندیشه و حرکت ملی و استفاده از این اصول استقلال طلبانه در عرصه های مختلف سیاسی، ملی و بین المللی حضور دارند. آنها با تفکرات جست وجوگر و ناسیونالیستی توانسته اند پیوندهای وابستگی کشور به بیگانگان را از بین ببرند و با آزادی بیش از پیش در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … به سمت استقلال حرکت کنند.

اما داستان از کجا شروع شد؟

اولین حادثه نفتی که در تاریخ امضای کمک مالی ثبت شد، ویلیام ناکس دارسی، سرمایه دار یهودی استرالیایی، شهروند بریتانیایی، در تهران در ژوئن 1280 بود. بر اساس این کمک، دارسی حق انحصاری اکتشاف، استخراج، حمل و نقل را به دست آورد. پالایش و صادرات نفت و گاز در تمامی کشورهای محصور ایران به جز پنج ایالت شمالی به مدت 60 سال. بعدها، در اوت همان سال، تزار نیکلاس دوم طرح احداث خط لوله نفت در ایران را امضا کرد.

کاوش در مسجد سلیمان که نشانه هایی از طلای سیاه در محوطه آن مشاهده می شد از سوم بهمن 1286 آغاز شد و حدود پنج ماه بعد در پنجم خرداد 1287 که کاشفان از کشف نفت ناامید شدند. . در ایران. اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجد سلیمان به عمق 350 متر منفجر شد و سرنوشت ایران به نفت گره خورد.

مدت کوتاهی پس از فوران اولین چاه نفت، شرکت نفت انگلیس و ایران ایجاد شد و کلیه حقوق امتیاز دارسی به آن واگذار شد و حدود یک سال بعد، در سال 1988، اولین اختلاف رسمی بین شرکت نفت انگلیس و ایران به وجود آمد. شرکت. و دولت ایران سالی که آغاز اولین تجربه های صنعت نفت ایران بود. در این سال ساخت پالایشگاه آبادان آغاز شد و یک سال بعد در سال 1290 ساخت اولین بارانداز نفتی ایران آغاز شد.

در سال 1291 خط لوله مسجد سلیمان به آبادان کشیده شد. خط لوله ای که در سال 1294 به دلیل خرابکاری قطع شد و نه تنها هزاران تن نفت را هدر داد، بلکه تولید نفت را به مدت پنج ماه متوقف کرد.

اولین محموله نفت خام ایران در اردیبهشت 1291 صادر شد (صادرات نفت ایران در سال 1298 از مرز یک میلیون تن گذشت) و یک سال بعد در 30 اردیبهشت 1293 قراردادی بین دولت انگلیس و شرکت نفت انگلیس و ایران منعقد شد. بر این اساس 51 درصد از سهام این شرکت به دولت انگلیس واگذار شد. به همین دلیل یک سال بعد انگلیس گروهی از سربازان هندی را برای حفاظت از تأسیسات نفتی به خوزستان آورد.

همکاری ایران و انگلیس در صنعت نفت ایران بدون چالش نبود و دومین اختلاف رسمی بین شرکت نفت ایران و انگلیس و دولت ایران در سال 1294 اتفاق افتاد و سرانجام در سال 1296 سرچالز گرین وی پیشنهاد تجدید نظر در مجوز دارسی را مطرح کرد.

کشف دومین میدان نفتی بزرگ ایران

دومین میدان نفتی بزرگ ایران در هفتگل خوزستان در سال 1306 به بهره برداری رسید و دو سال بعد در 17 خرداد 1307 جکس مدیر شرکت نفت انگلیس و ایران در دیدار و گفتگو با رضا پهلوی برنامه ریزی کرد تا تاسیس یک شرکت برای توزیع پیشنهاد نفت در ایران را داد و رضا پهلوی موافقت کرد. در جولای همان سال، تیمورتاش پیشنهاد جایگزینی مجوز دارسی با مجوز جدید کدمن را داد.

پنج ماه بعد در آبان 1307 رضا پهلوی در پیامی به شرکت نفت انگلیس و ایران از منشور دارسی ابراز نارضایتی کرد و خواستار تجدید نظر در آن شد و در اسفند همان سال مذاکرات کدمان و تیمورتاش آغاز شد. منشور کمک مالی دارسی را اصلاح کرد و تا 13 فروردین 1308 ادامه یافت و پیش نویس قرارداد جدیدی تهیه شد. این پیش نویس در اردیبهشت 1308 تحویل کمیسر نفت ایران شد.

مطبوعات از رضا پهلوی می خواهند مجوز دارسی را لغو کند

سرانجام در 4 آبان 1311 روزنامه ایران در سرمقاله خود از رضا پهلوی خواست که کمک هزینه دارسی را لغو کند و در 14 آذر 1311 رضا پهلوی کمک هزینه دارسی را لغو کرد و در 15 آذر وزارت دارایی لغو آن را اعلام کرد. امتیاز دارسی امتیاز به مدیر شرکت نفت انگلیس و ایران. لغو حق رأی توسط دارسی در 10 دی 1311 به شورای ملی گزارش شد و به اتفاق آرا به تصویب مجلس رسید. دو روز بعد، شرکت نفت انگلیس و ایران رسماً به لغو حق امتیاز دارسی واکنش منفی نشان داد. در 18 اردیبهشت 1312 قرارداد جایگزینی امتیاز دارسی منعقد شد و در 18 خرداد شورای ملی قرارداد جایگزینی امتیاز دارسی را تصویب کرد.

افتتاح پالایشگاه کرمانشاه در سال 1314، تصویب قرارداد ایجاد خط لوله نفت به خلیج فارس بین شرکت نفت آمریکا و ایران و شرکت آمریکایی به نام شرکت خطوط لوله نفت ایران در سال 1315 و تولید نفت خام. نفتی که در سال 1316 از مرز 10 میلیون تن گذشت، مهمترین اتفاقات صنعت نفت در سه سال اخیر است.

تصویب قانون منع واگذاری امتیاز نفت به بیگانگان

مصدق در 16 آذر 1323 طرحی با دو فوریت مبنی بر ممنوعیت واگذاری امتیاز نفت به بیگانگان در مجلس ارائه کرد و به قانون تبدیل شد. یک سال بعد تولید نفت خام ایران به نوزده میلیون تن رسید و در سال 1329 به 31 میلیون و 700 هزار بشکه رسید.

در 24 بهمن 1325 قراردادی موسوم به قوام سادچیک بین ایران و شوروی در مورد نفت شمال منعقد شد. این قرارداد در 8 اسفند 1326 از سوی مجلس باطل اعلام شد و واگذاری امتیاز نفت به بیگانگان ممنوع شد و دولت موظف به رعایت حقوق ایران در نفت جنوب شد. در 23 اسفند 1325 سید حسن تقی زاده طی نامه ای به قوام السلطنه نخست وزیر خواستار بازنگری در میزان حق الامتیاز نفت ایران از جنوب شد.

پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت برای اولین بار

پیشنهاد ملی شدن نفت اولین بار در 9 مرداد 1327 توسط عباس اسکندری در مجلس مطرح شد و در 27 اسفند همان سال، نخست وزیر محمد ساعد شخصا وارد مذاکرات نفتی شد و خواستار پذیرش اصل پنجاه درصد از سوی انگلیس و ایران شد. شرکت نفت.

در 7 تیر 1328 طرح قانون نفت یا قرارداد گاز و گلشائیان به مجلس تقدیم و به تصویب مجلس رسید و در 9 خرداد 1329 به درخواست نخست وزیر علی منصور کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد. موضوع نفت بود و لایحه نفت به این کمیته ارسال شد. در 6 شهریور همان سال کمیسیون نفت به سیاست مبهم رزم آرا در نفت اعتراض کرد و خواستار ارائه پرونده ها و سوابق مذاکرات نفتی شد. هفت ماه بعد کمیسیون نفت با لایحه نفت مخالفت کرد و به لایحه الحاقی رسیدگی نکرد. توافق کافی برای احقاق حقوق ایران

در 13 آذر 1368 پیشنهاد ملی شدن نفت ابتدا در خانه نریمان به تصویب نمایندگان جبهه ملی رسید و در 17 آذر 1378 مصدق، حائری زاده، صالح، مکی و شایگان به جبهه ملی پیشنهاد دادند. کمیسیون ملی شدن نفت در سراسر ایران رزم آرا در همان سال لایحه نفت را از مجلس پس گرفت و حدود دو هفته بعد مجلس گزارش کمیسیون نفت در مخالفت با لایحه گاز-گلشائیان را تصویب کرد.

مخالفت انگلستان با ملی شدن صنعت نفت.

سفیر انگلیس در 13 اسفند 1329 در دیدار با رزم آرا اعلام کرد که انگلیس با هرگونه طرحی که شامل ملی شدن صنعت نفت باشد مخالف است و تمایل شرکت را برای مذاکره در خصوص ایجاد وصول درآمد اعلام کرد و در 21 اسفندماه 1398 اعلام شد. ، مصدق. در نامه ای به رزم آرا نوشت: مردم ایران مطمئن هستند که در اولین سال ملی شدن صنعت نفت، فروش بیشتری خواهند داشت و درآمد بیشتری خواهند داشت.

مصدق در 26 اسفند 1329 در کمیسیون صنعت نفت به ملی شدن نفت رأی مثبت داد و در 3 اسفند گزارش کمیسیون نفت درباره ملی شدن صنعت نفت به اتفاق آرا در مجلس شورای ملی تصویب شد. ده روز بعد، دین آچسون، وزیر امور خارجه آمریکا به سفیر آمریکا در تهران تلگراف کرد که آمریکا مخالف ملی کردن نفت ایران برای جلوگیری از افتادن این کشور به آغوش شوروی نیست.

صنعت نفت در ایران ملی شد.

سرانجام در 8 اسفند 1329 گزارش کمیسیون نفت در مجلس سنا تصویب شد و صنعت نفت در ایران ملی شد. در 14 اردیبهشت ساعت 13:30 کمیسیون نفت طرح 9 ماده ای مصدق را برای اجرای اصل ملی شدن نفت تصویب کرد. این قانون در نهم اردیبهشت ماه به تصویب مجلس رسید. پنج روز بعد در 20 اردیبهشت، رضا پهلوی قانون اجرای اصل ملی شدن صنعت نفت را تصویب کرد.

بدون شک نهضت ملی شدن صنعت نفت برگ زرینی در تاریخ کشورمان در مبارزه با استبداد داخلی آن زمان و استعمار خارجی و رهایی از سایه شوم دخالت بیگانگان در سرنوشت کشور بوده است. که همیشه به این کشور استقلال و سربلندی خواهد داد.

نفت ایران سال هاست که ملی شده است و امروزه تمامی عملیات های اکتشاف، استخراج، مدیریت و بهره برداری از منابع نفتی در دست ایران است و هر روز شاهد کتاب توانمندی های متخصصان ایرانی در این موضوع هستیم. صنعت نفت ضخیم تر شد، اما توانایی منحصر به فرد ایرانیان حقانیت و شرافت آنان را در برابر جامعه جهانی به نمایش گذاشت.

پایان/*

اندیشه معاصر در ایتا، روبیک، پیام رسان بله و تلگرام ادامه هید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=236386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.