افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

عصر نرخ بهره منفی در ژاپن رو به پایان است

  • کد خبر : 233771
عصر نرخ بهره منفی در ژاپن رو به پایان است

به گزارش بازار، منابع نزدیک به مسئولان بانک ژاپن معتقدند که این موسسه در نشست بعدی خود به دوره طولانی نرخ بهره منفی پایان خواهد داد. این رویکرد نشان‌دهنده اعتماد رو به رشد سیاست‌گذاران پولی ژاپن به چرخه رشد دستمزد و افزایش قیمت‌ها است، روندی که شرط لازم برای عادی‌سازی سیاست بانک مرکزی است همانطور […]

به گزارش بازار، منابع نزدیک به مسئولان بانک ژاپن معتقدند که این موسسه در نشست بعدی خود به دوره طولانی نرخ بهره منفی پایان خواهد داد. این رویکرد نشان‌دهنده اعتماد رو به رشد سیاست‌گذاران پولی ژاپن به چرخه رشد دستمزد و افزایش قیمت‌ها است، روندی که شرط لازم برای عادی‌سازی سیاست بانک مرکزی است همانطور که انتظار می‌رود نتیجه مذاکرات دستمزد بین کارگران و مدیریت در سال جاری باشد. بهترین نتیجه در حدود سه سال در دهه گذشته.

در بحبوحه انتظارات بازار مبنی بر حذف نرخ منفی بانک مرکزی از سال 1395، بانک مرکزی قرار است جلسه دو روزه سیاست های پولی را از روز دوشنبه برگزار کند. کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن گفته است که اگر تورم ۲ درصدی بانک مرکزی همراه با رشد دستمزد محقق شود، چارچوب تسهیل پولی فعلی شامل نرخ‌های منفی و حد سود بازنگری می‌شود.

بانک ژاپن هزینه های استقراض را برای حمایت از خانوارها و مشاغل و تحریک اقتصاد بسیار پایین نگه داشته است. این موسسه نرخ سود کوتاه مدت را 0.1- درصد تعیین کرده است و عملاً از بانک ها برای نگه داشتن بخشی از وجوه مازاد خود در بانک مرکزی هزینه می گیرد.

در حالی که نرخ تورم این کشور عمدتاً به دلیل هزینه‌های بالای واردات بالا باقی می‌ماند، بانک مرکزی ژاپن فشار خود را بر نرخ‌های بهره بلندمدت در ماه‌های اخیر کاهش داده است تا به شرایط اقتصادی بهتر رسیدگی کند. با این حال، Ueda تاکید کرده است که شرایط پولی حتی در صورت پایان سیاست نرخ منفی مساعد باقی خواهد ماند و این نشان می دهد که بانک ژاپن برای افزایش نرخ بهره عجله نخواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، بانک مرکزی ژاپن احتمالاً با کنترل نرخ بهره شبانه ای که بانک ها هنگام استقراض و قرض دادن به یکدیگر استفاده می کنند، نرخ بهره را صفر درصد نگه می دارد.

تسهیل پولی تهاجمی بانک مرکزی ژاپن در دوره سلف اوئدا، هاروهیکو کورودا، سنگ بنای Abenomics بود که باعث تقویت سهام و تضعیف قابل توجه ین شد. در نتیجه، ترازنامه بانک مرکزی بسیار گسترش یافته است و اکنون حدود نیمی از اوراق قرضه دولتی ژاپن را پس از خریدهای تهاجمی که به گفته بانک برای دستیابی به تورم پایدار طراحی شده است، در اختیار دارد.

به گفته این منابع، بانک ژاپن احتمالا به خرید اوراق قرضه ادامه خواهد داد تا از افزایش نرخ بهره بلندمدت جلوگیری کند که به مشاغل و خانواده ها آسیب می رساند. اما خرید وجوه قابل معامله در بورس را متوقف خواهد کرد. مقامات بانک مرکزی ژاپن اخیراً نسبت به چشم انداز نگه داشتن تورم در سطح 2 درصد خوشبین تر شده اند، به طوری که هاجیمه تاکاتا، عضو هیئت مدیره در اواخر فوریه گفت که این هدف بالاخره در چشم است.

بر اساس ارقام اولیه از نتایج مذاکرات دستمزد سال 2024، شرکت های بزرگ ژاپنی موافقت کردند که دستمزدها را به طور متوسط ​​5.28 درصد افزایش دهند که سریع ترین سرعت رشد دستمزد در 33 سال گذشته است. افزایش دستمزد توسط بانک مرکزی ژاپن بسیار مهم تلقی می شود زیرا تورم اخیر، که برای تقریبا دو سال بالای 2 درصد باقی مانده است، بر مصرف خصوصی تاثیر گذاشته است.

بانک ژاپن بسیار مراقب بوده است تا محرک های پولی را زودتر از موعد کاهش ندهد و با موج جهانی انقباض پولی که توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا با افزایش سریع نرخ های بهره برای مهار تورم هدایت می شود، مقابله کند. این موضع محتاطانه نشان می‌دهد که این کشور باور ندارد که بتوان شاهد تورم پایدار حمایت کننده از تقاضای داخلی به جای عوامل افزایش هزینه مانند افزایش قیمت انرژی و مواد خام بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=233771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.