افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

تولید خودرو 150 هزار دستگاه کمتر از برنامه وزارت امنیت است دولت وابسته به صنعت خودرو

  • کد خبر : 233491
تولید خودرو 150 هزار دستگاه کمتر از برنامه وزارت امنیت است دولت وابسته به صنعت خودرو

امید محمدی; بازار: تولید خودرو نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است. در عین حال، زنجیره تامین دچار شوک نقدینگی می شود و خودروسازان با زیان انباشته هنگفتی مواجه می شوند. طی یک ماه گذشته اخبار زیادی در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو به گوش می رسد که نشان از بی توجهی وزارت حراست […]

امید محمدی; بازار: تولید خودرو نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است. در عین حال، زنجیره تامین دچار شوک نقدینگی می شود و خودروسازان با زیان انباشته هنگفتی مواجه می شوند. طی یک ماه گذشته اخبار زیادی در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو به گوش می رسد که نشان از بی توجهی وزارت حراست به عرضه خودرو و قیمت آن دارد. برنامه های تدوین شده توسط وزارت امنیت برای کنترل قیمت خودرو در بازار؛ همه آنها به دلیل تداخل در سیستم قیمت گذاری و فروش با شکست مواجه شدند. به نظر می رسد وزارت حراست باید سیاست های جدیدی را برای قیمت و فروش خودرو در سال 1403 اتخاذ کند که برای بررسی موارد گفته شده با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به گفت وگو نشستیم:

بر اساس آخرین آمار، مجموع تولید محصولات خودرویی طی 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

* آمار تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟ آیا طرح وزارت حریم خصوصی که اوایل امسال به صنعت خودرو اعلام شده بود محقق شده است؟

در نیمه اول امسال به وزارت دفاع در خصوص عدم رعایت طرح تولید خودرو در سال 1402 هشدار دادم که ادامه سیاست های فعلی صنعت خودرو باعث افزایش اندک تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل شد. . سال وزارت امنیت در سال 1402 برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را برای صنعت خودرو اعلام کرد، اما بر اساس آخرین آمار، مجموع تولید محصولات خودرویی در 11 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشته است. مدت مشابه سال گذشته مجموع تولید خودروهای سواری تا بهمن ماه 1401، 979 هزار و 347 دستگاه بود، اما تا بهمن ماه سال جاری تولید خودروهای سواری به یک میلیون و 39 هزار و 478 دستگاه رسید. در مجموع تعداد خودروهای سواری طی 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته است. اگر تولید خودرو در اسفند ماه سال جاری را به آمارهای مذکور اضافه کنیم، تولید انواع خودرو در سال 1402 به یک میلیون و 350 هزار دستگاه می رسد. بنابراین صنعت خودرو 150 هزار خودرو کمتر از طرح تولید خودرو این وزارتخانه تولید کرد.

* با توجه به کاهش نقدینگی در صنعت خودرو، در حال حاضر زنجیره تامین که خط مقدم صنعت خودرو است، چگونه است؟

کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری اجباری خودروسازان باعث بحران مالی شد. در عین حال بدهی خودروسازان به قطعه سازان به بیش از 40 میلیارد تومان رسید. از سوی بانک مرکزی به دلیل عدم تخصیص و تامین ارز در زمان های تعیین شده، به چالش های تولید خودرو در کشور دامن زد. طبق ماده 90 ماده 44 قانون، دولت موظف است در صورت تعیین تکلیف قیمت، زیان تولیدکننده را بپردازد، هرچند عباس علی آبادی، وزیر حراست طی نامه‌ای خواستار پرداخت بدهی صنعت خودرو به مفهوم کالا شده است. افزایش سرمایه دولت از زمان اعلام این موضوع از سوی وزیر حراست تاکنون هیچ پرداختی صورت نگرفته است، بنابراین شورای رقابت برای جلوگیری از افزایش زیان صنعت خودرو، اختیار قیمت گذاری را به وزارت حراست تفویض کرد. سال آینده وزارت حراست بر اساس فرمول سازمان حمایت نرخ خودرو را تعیین می کند. این موضوع را نمی توان به عنوان یک راه حل اساسی ارائه کرد. از آنجایی که راه حل اصلی فروش خودرو به قیمت نهایی بازار است، در این صورت اجاره و فساد در صنعت خودرو از بین خواهد رفت.

70 تا 80 درصد خودروهایی که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارند به دلیل تقاضای سرمایه گذاری است

* چرا قیمت خودروهای اقتصادی مانند پژو پارس در بازار رشد زیادی داشته و اختلاف قیمت از محصول کارخانه تا بازار کاهش نمی یابد؟

7000 نقدینگی در جامعه وجود دارد، با توجه به اینکه پژو پارس 300 میلیون تومان قیمت کارخانه ای داشت و 700 تا 800 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد، بنابراین نقدینگی اشتباه در جامعه به سمت بازار خودرو هدایت می شود. 70 تا 80 درصد خودروهایی که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارند به دلیل تقاضای سرمایه گذاری است. سیاست های نادرست صنعتی و قیمت گذاری اجباری برای فروش خودرو منجر به زیان صنعت خودرو شده است.

* فروش خودرو در بازار مقطوع در چه شرایطی انجام می شود؟ برای رسیدن به این هدف، وزارت حریم خصوصی باید چه سیاستی اتخاذ کند؟

اگر خودرو خارج از قیمت بازار فروخته شود، قیمت این محصولات ثابت می شود و خودروسازان در چین باید شرایط اجاره و پرداخت اقساطی را برای فروش بپذیرند. شجاعت تصمیم گیری برای فروش خودرو با چنین سیاستی در دولت های یازدهم، دوازدهم و فعلی وجود ندارد. راه حل دیگری که ضرری برای صنعت خودرو برای فروش محصول ندارد، عرضه آن در بورس است. سپردن قیمت به وزارت حریم خصوصی با فرمول قیمت نهایی محصول به اضافه سود ناچیز منجر به کاهش تقاضای کاذب نمی شود.

* در روزهای اخیر بارها اخباری مبنی بر خصوصی سازی صنعت خودرو منتشر شده است، آیا این موضوع به نتیجه می رسد؟

در این سال جلسات متعددی با احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص خصوصی سازی داشتیم. متاسفانه خصوصی سازی صورت نگرفت و به نظر می رسد دولت دلبستگی خاصی به صنعت خودرو دارد. اگر صنعت خودرو به بخش خصوصی واگذار شود، وزارت امنیت و دولت نمی توانند قیمت اجباری برای محصولات خود تعیین کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=233491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.