افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
7

5 علائم پارگی مجدد رباط صلیبی بعد از عمل + فیلم عمل

  • کد خبر : 23158
5 علائم پارگی مجدد رباط صلیبی بعد از عمل + فیلم عمل
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از جراحی رباط صلیبی شنیده باشید که اگر به نکات ایمنی به خوبی گوش ندهید احتمال پارگی مجدد وجود دارد! اما آیا این موضوع صحت دارد؟ آیا ممکن است پس از جراحی بازسازی مجدد به پارگی رباط صلیبی دچار شوید؟ در صورت بروز این آسیب علائم پارگی مجدد چه می باشد و اصلا چند درصد ممکن است این عارضه رخ دهد؟

برای رسیدن به پاسخ تمامی سوالات خود تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آیا احتمال پارگی مجدد رباط وجود دارد؟

این امر به متغیرهای مختلفی از جمله سن فرد، میزان ورزش و نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که احتمال پارگی مجدد ACL پس از جراحی بسیار کم است و بین 2 تا 10 درصد متغیر است. این آماذ نشان می دهد که از هر 100 فردی که تحت بازسازی ACL قرار می گیرند، 2 تا 10 نفر دوباره رباط خود را پاره می کنند.

در این میان برای برخی این سوال ایجاد می شود که اگر ما به پارگی مجدد دچار شویم، جراحی دوباره عوارضی به همراه دارد؟

در خصوص پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که خطراتی که وجود دارد در رابطه با عدم انجام جراحی آرتروسکوپی زانو پس از پارگی ACL می باشد. به عنوان مثال، اگر از عمل جراحی چشم پوشی کنید، ممکن است نتوانید به فعالیت های ورزشی خود بازگردید و علاوه بر این، ممکن است درد و بی ثباتی مداوم زانو را تجربه کنید.

با این حال، چند مزیت نیز برای انجام این روش وجود دارد؛ به عنوان مثال، جراحیناراحتی شما را کاهش می دهد و به ثبات زانو کمک می کند.

به صورت کلی لازم است که شما اگر به پارگی مجدد دچار شده اید این جراحی را انجام دهید زیرا در صورت عدم انجام عوارض ایجاد شده برای شما بسیار است.

علت پارگی دوباره رباط صلیبی زانو

اگر پارگی مجدد در 6 ماه اول پس از جراحی رخ دهد، علت آن مربوط به موارد زیر می باشد:

  • مشکلات جراحی: تونل فمور نامناسب، تونل تیبیا نامناسب، گرافت نازک یا آلوگرافت نامناسب
  • عدم بهبود بافت پیوند شده
  • انحراف شدید زانو ها

اما چنانچه پارگی مجدد پس از 6 ماه رخ دهد، علت آن معمولا آسیب دوباره به زانو می باشد:

  • آسیب فیزیکی در حین انجام ورزش از شایع ترین دلایل است.
  • در صورت بروز عفونت پس از جراحی احتمال پارگی مجدد وجود دارد.
  • در مواردی که از آلوگرافت برای بازسازی ACL استفاده شده است نیز احتمال پارگی مجدد بیشتر است (3 برابر اتوگرافت)
  • بازگشت زودهنگام به فعالیت های سنگین در دوره توان بخشی
  • بازگشت به ورزش قبل از 9 ماه

علائم پارگی مجدد رباط صلیبی

علائمی که شما در زمان پارگی مجدد احساس می کنید به صورت کامل شبیه به وقتی است که برای اولین بار این آسیب رخ داده بود، بارز ترین این نشانه ها عبارت است از:

تورم سریع و زیاد: چنانچه در طی آسیب وارد شده، متوجه تورم سریع شدید احتمال آسیب وارد شده به رباط های زانو کشیده شده است.

شنیدن صدا از زانو: اگر در حین آسیب صدایی از زانوی خود شنیده اید به معنای پارگی رباط صلیبی زانو است.

درد زیاد: اگر پس از آسیب درد ناتوان کننده ای را تجربه کرده احتمال پارگی مجدد وجود دارد، با این حال در کنار این موضوع، احتمال عوامل دیگر نیز وجود دارد و نمی شود تنها به این نشانه اکتفا کرد.

ناتوانی در ادامه ورزش: اگر وضعیت شما به حدی است که نمی توانید فعالیت ورزشی خود را ادامه دهید، احتمال آسیب دیدگی رباط های زانو بسیار است، در این شرایط حتما فعالیت خود را متوقف کنید تا آسیب شدید تری وارد نشود.

خون مردگی: اگر در محل آسیب متوجه خون مردگی شده اید و یا تغییر شکل پاها را احساس می کنید به معنای پارگی مجدد رباط صلیبی زانو می باشد.

البته هر یک از علائم اشاره شده در بالا به صورت کلی می باشند و الزاما به این معنا نیستند که شما به پارگی مجدد رباط صلیبی زانو دچار هستید، با این حال مهم است که در صورت احساس هر یک، سریعا نزد بهترین جراح زانو در تهران مراجعه نمایید تا وضعیت شما به صورت دقیق تر بررسی شود.

برای کاهش احتمال پارگی مجدد چه کاری می توانید انجام دهید؟

چند کار وجود دارد که می توانید بعد از بازسازی رباط زانو انجام دهید تا شانس پارگی مجدد خود را کاهش دهید؛ اول از همه، رعایت به تمامی توصیه های جراح ضروری است؛ عمل به این نکات خیال شما را راحت می کند که زانوی شما به درستی بهبود می یابد و عضلات اطراف قوی تر می شوند.

دوم، باید از فعالیت‌های پرتحرک و سایر فعالیت‌ هایی که فشار زیادی بر زانوهای شما وارد می‌کنند، اجتناب کنید. در نهایت، هنگام انجام فعالیت هایی که شما را در معرض خطر پارگی مجدد ACL قرار می دهد، باید با پزشک خود در مورد استفاده از زانوبند مشورت کنید.

احتمال پارگی مجدد ACL چقدر است؟

با وجود انجام این اقدامات احتیاطی، همچنان این احتمال وجود دارد که رباط زانوی شما دوباره پاره شود، احتمال وقوع این اتفاق اغلب بسیار اندک است، اما اگر در فعالیت ‌های پر تحرک شرکت کنید یا به توصیه ‌های جراح خود و پروتکل توانبخشی پایبند نباشید، افزایش می ‌یابد که در این صورت به جراحی ترمیمی نیاز پیدا می کنید.

بنابراین، در حالی که بازگشت به ورزش پس از انجام بازسازی ACL امکان پذیر است، همچنان خطر آسیب مجدد زانو وجود دارد بنابراین بسیار مهم است که در حین انجام فعالیت های مختلف نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید.

بعد از جراحی ACL چه باید کرد

به طور کلی، جراحی ACL یک روش سرپایی است، به این معنی که لازم نیست در بیمارستان بستری شوید؛ روند جراحی نسبتاً ساده است و از پیوندی از بدن بیمار برای  جایگزینی رباط پاره شده استفاده می شود.

بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و پس از بیدار شدن، کادر پزشکی به شما کمک می‌کنند تا با عصا راه رفتن را تمرین کنید. البته برای برخی افراد ممکن است یک آتل یا زانوبند نصب شود که این موضوع وابسته به نظر پزشک می باشد.

دستورالعمل هایی در مورد تمیز کردن و پانسمان زخم به شما داده می شود که باید دقیقاً از آنها پیروی کنید؛ عدم رعایت این نکات منجر به عفونت می شود که فقط بهبود را طولانی می کند.

روش RICE رایج ترین توصیه برای کمک به بهبود سریع تر آسیب است:

  • پای خود را بالا تر از سطح قلب قرار دهید  و از وارد کردن هرگونه فشار به آن خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش تورم تقریبا روزی 20 دقیقه کمپرس یخ روی آن قرار دهید.
  • فشرده سازی راه دیگری برای کمک به کاهش تورم است، یک پوشش فشاری یا یک باند الاستیک را به خوبی دور زانو بپیچید.
  • در این مدت از قرار دادن پدهای گرم کننده خودداری کنید، زیرا گرما باعث افزایش تورم می شود، تا زمانی که پزشک بگوید باید از وارد کردن هرگونه فشار به پای آسیب دیده خودداری کنید.

به طور کلی، به شما گفته می شود که چند هفته پس از جراحی می توانید بر روی پای جراحی شده فشار وارد کنید، این موضوع وابسته به نوع و شدت آسیب دیدگی شما دارد.

یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که شما می توانید برای بهبودی سریع تر خود انجام دهید شرکت در جلسات فیزیوتراپی می باشد، مخصوصا اگر ورزشکار هستید شرکت در این جلسات اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین حتما نسبت به آن توجه کنید.

بازگشت به ورزش پس از جراحی رباط زانو

اگر اخیراً برای ترمیم ACL پارگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌ اید، ممکن است از خود بپرسید چه زمانی می توان به فعالیت های ورزشی بازگشت؟

در ابتدا قبل از پرداختن مجدد به هر ورزشی، داشتن مجوز از پزشک ضروری است.

پس از آن با تمرینات کم تحرک شروع کنید سپس به تمرینات چالش برانگیزتر بروید، مهم است که ورزش هایی انجام دهید که به تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ و باسن که اطراف زانو را احاطه کرده اند کمک می کند، زیرا در این صورت احتمال آسیب مجدد کاهش می یابد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علائم پارگی مجدد رباط صلیبی زانو آشنا کنیم؛ در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما به تمامی توصیه های پزشک به خوبی عمل کنید احتمال بروز این آسیب به حداقل خواهد رسید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=23158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.