افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

نشست علمی چالش ها، عملکردها و تجربیات مبارزه با تورم و رشد تولید برگزار شد.

  • کد خبر : 231571
نشست علمی چالش ها، عملکردها و تجربیات مبارزه با تورم و رشد تولید برگزار شد.

نشست علمی «بررسی چالش ها، نتایج و تجربیات مبارزه با تورم و رشد تولید» در مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگاری برگزار شد. به گزارش ایسنایکصد و شصت و دومین نشست علمی-تخصصی این مرکز با عنوان چالش ها، اقدامات و تجربیات در توقف تورم و رشد تولید برگزار شد. موسی شهبازی غیاشی در این نشست […]

نشست علمی «بررسی چالش ها، نتایج و تجربیات مبارزه با تورم و رشد تولید» در مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگاری برگزار شد.

به گزارش ایسنایکصد و شصت و دومین نشست علمی-تخصصی این مرکز با عنوان چالش ها، اقدامات و تجربیات در توقف تورم و رشد تولید برگزار شد. موسی شهبازی غیاشی در این نشست حضور داشت. دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت و مدیر علمی جلسه، محمدرضا اسماعیلی؛ رئیس هیئت مدیره صندوق ملی مسکن و زهرا کریمی مقری؛ اساتید گروه اقتصاد نظری دانشگاه مازندران به عنوان سخنران به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات آینده نگری و توسعه، در ابتدای این نشست موسی شهبازی قیاشی; دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت گفت: داده ها و آمارها نشان می دهد که پایه تولیدی و سرمایه گذاری ما با مشکل جدی مواجه است. اگر به طور جدی به آمار و متغیرهای اقتصادی نگاه کنیم، آنچه به عنوان رکن اساسی می توان به آن اشاره کرد، بحث تولید است. در دهه 1390 به طور مستمر انباشت سرمایه ثابت را در کشور کاهش داده ایم، هرچند در دو سال اخیر پیامدهای مثبتی مشاهده شده و شیب نمودار انباشت سرمایه اندکی بهبود یافته است. اما به نظر من این موضوع همچنان اولین مسئله اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: بحث تولید و سرمایه گذاری یکی از جدی ترین مسائل اقتصاد است و اگر به دنبال حل مشکلات این دو حوزه باشیم، سایر مشکلات اقتصادی نیز به صورت زنجیره ای حل می شود.

موسی شهبازی افزود: در مقوله تولید دو سطح داریم یکی سطح راهبردی و بنیادی و دوم سطح عملیاتی و اجرایی موضوع تولید. وی در همین زمینه افزود: سطح استراتژیک تعیین کننده تصمیمات میان مدت و بلندمدت شرکت هاست که می توان از آن به عنوان مبنای تولید تعبیر کرد. یعنی اساس تولید مبتنی بر یک سری تصمیمات، رفتارها و انتخاب هایی است که تحت تأثیر یک سطح استراتژیک است و اساسی ترین موضوع در سطح استراتژیک، موضوع داشتن برنامه استراتژیک است. اما سطح اجرایی به اجرای این تصمیمات و انتخاب نحوه رساندن این تصمیمات به مرحله عملیاتی و اجرایی برمی گردد.

دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت خاطرنشان کرد: هنوز نمی توانیم به این سوال پاسخ دهیم که دولت و سیاست گذار باید روی کدام زنجیره ارزش تولید و سرمایه گذاری کشور تمرکز کنند و این را در رابطه با روابط بین المللی خود تعریف کنند؟

وی در ادامه افزود: یکی از نقاط ضعف اسناد راهبردی ما این است که فقط به داخل کشور و توان استانی می پردازد. بنابراین باید بتوانیم استراتژی تولید استراتژیک را هم در ارتباط با توان و امکانات داخلی خود و هم در رابطه با محیط منطقه ای و بین المللی تعریف کنیم. زیرا هیچ کشوری بدون توجه به موضوع کریدورهای بین المللی نمی تواند نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در سطح عملیاتی کارهای زیادی انجام شده و بحث مجوزها (مجوزهای تجاری) و مواردی از این دست در قسمت عملیاتی گنجانده شده است. اما سوال اینجاست: آیا باید سیاست صدور مجوز را در همه جا آسانتر کنیم؟ و سوال اصلی این است که اگر بخواهیم در سطح استراتژیک حرفی برای گفتن داشته باشیم آیا با تعدد شرکت ها در صنایع می توانیم به آن دست پیدا کنیم؟ یا باید اجازه دهیم این شرکت ها تشکیل شوند و با ادغام چندین شرکت بتوانیم به اهداف خود در سطح استراتژیک دست یابیم؟

دکتر شهبازی در ادامه گفت: در مورد بحث تورم، نظر من این است که بحث تولید در میان مدت و بلندمدت هزینه تورمی برای ما ایجاد می کند. وقتی پایه تولیدی با چالش مواجه می شود، اساسا اقتصاد با چالش مواجه می شود، بنابراین باید به واردات روی بیاوریم که باعث تنگنای منابع ارزی می شود. بنابراین در بحث تورم، تولید یکی از موضوعات میان مدت و بلندمدت است.

وی افزود: رشد نقدینگی مازاد بر مبانی تولیدی کشور در میان مدت و بلندمدت عامل تورم موثری است. یعنی کنترل تورم در میان مدت و بلندمدت بدون توجه به بسترها و ظرفیت های تولیدی امکان پذیر نیست. اما این نکته نیز قابل ذکر است که رشد نقدینگی لازمه ظرفیت تولید کشور است. اما نوع رشد و میزان رشد نقدینگی و سازگاری آن با بحث تولید مهم است.

در ادامه این دیدار، دکتر زهرا کریمی مقری؛ یکی از اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد نظری دانشگاه مازندران گفت: اگر به عملکرد اقتصادی ایران در سال 1402 توجه کنیم، می بینیم که رشد اقتصادی در سال جاری مثبت بوده است و آنچه در سال 1402 شاهد بودیم، ورود پول نفت است. . در اقتصاد کشور که حرکت مثبتی ایجاد کرده است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، این حرکت بسیار ضعیف شده و نتوانسته با قدرت بیشتری پیشروی کند.

وی ادامه داد: دهه 1390 برای ما یک دهه گمشده است و به یک حرکت بسیار متفاوت نیاز داریم. اگر به آمار دقت کنیم، یک دهه را به دلیل وجود تحریم های بین المللی از دست دادیم و مهم ترین ضربه ای که اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها در دهه 1390 خورد، کاهش شدید سرمایه گذاری در کشور است که نسبت به سال گذشته کاهش یافت. 5236 همات در سال 1390 به 2574 همات در سال 1399. است.

وی در ادامه به بیان تجربیات سایر کشورها در اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: در انجام اصلاحات اقتصادی، چین تجربه موفقی در اجرای اصلاحات اقتصادی و شوروی تجربه ناموفق در اجرای اصلاحات اقتصادی است. دو کشور باید از تجربیات موفق درس بگیرند. اصلاحات اقتصادی

در ادامه جلسه دکتر محمدرضا اسماعیلی; رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفت: مهمترین مشکلی که در فرآیند تولید با آن مواجه هستیم بحث سرمایه گذاری است. در شرایط تورمی، زمانی که سرمایه گذار با افزایش قیمت تمامی اقلام مواجه می شود، تصمیم می گیرد سرمایه خود را تا زمان تثبیت قیمت به سهام اقلام مختلف تبدیل کند و تصمیم بگیرد که این کالا، کالایی یا سرمایه ای است. مقاله هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در داده های بین المللی در بین کشورهای دنیا، موجودی در سایر کشورها بین سه تا پنج درصد است، بنابراین امکان مدیریت اقتصاد کشور وجود دارد. اما در اقتصاد ایران موجودی به 20 درصد رسیده است. یعنی 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اقتصاد وجود ندارد بلکه در انبارها ذخیره می شود تا با افزایش قیمت کالا در بازار به فروش برسد. این وضعیت در اکثر کالاها مانند طلا، ارز، خودرو، مسکن و غیره وجود دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: آنچه باید در اقتصاد ایران برای بازگشت این سهام به اقتصاد بیفتد این است که تدبیری بیندیشیم که در شرایط اقتصادی برای صاحبان این صندوق ها اطمینان نسبی ایجاد شود تا احساس کنند فقط امروز وقت آن است. وارد کردن این منابع به اقتصاد، بازار است و اگر ورود این منابع به اقتصاد را به سال آینده موکول کنند، ضرر و زیان خواهند دید. در نتیجه باید به سمت ثبات اقتصاد کشور حرکت کنیم.

رئیس کمیته اجرایی صندوق ملی مسکن افزود: بزرگترین مشکلی که باید حل کنیم رعایت منطق طبیعی تولید و استفاده از نهاده های تولید است که رقابت ایجاد می کند و اگر این مشکل را حل نکنیم هر اقدامی که برای توقف تورم انجام شود اقدامی کوتاه مدت خواهد بود و نتایج بلندمدتی نخواهد داشت.

در پایان این نشست کارشناسانی که به صورت حضوری شرکت کرده و به صورت مجازی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و سوالات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=231571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.