افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

بهترین خوراک برای بره های در حال رشد، 5 خوراک برتر برای رشد سریعتر

  • کد خبر : 230702
بهترین خوراک برای بره های در حال رشد، 5 خوراک برتر برای رشد سریعتر

انتخاب بهترین خوراک برای بره های پرواربندی یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل در پروسه پرورش و تولید گوشت گوسفند است. اگر غذای حیوان خانگی خود را به درستی انتخاب نکنید و به توصیه های بهداشتی احترام بگذارید، قطعا نمی توانید به راحتی به نتیجه دلخواه برسید! بهترین خوراک برای پرورش بره شامل: خوراک […]

انتخاب بهترین خوراک برای بره های پرواربندی یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل در پروسه پرورش و تولید گوشت گوسفند است.

اگر غذای حیوان خانگی خود را به درستی انتخاب نکنید و به توصیه های بهداشتی احترام بگذارید، قطعا نمی توانید به راحتی به نتیجه دلخواه برسید!

بهترین خوراک برای پرورش بره شامل:

  • خوراک غلیظ

  • جو علوفه ای

  • یونجه

  • آرد (سویا و…)

  • تفاله چغندر یا ملاس

روش مصرف و نکات حیاتی استفاده از این خوراکها برای رشد سریعتر و سلامت بهتر دام در زیر ذکر شده است.

تمام دغدغه شما در حین پرواربندی تنها رشد و رساندن حیوان به وزن ایده آل با استفاده از جیره غذایی مناسب و مغذی در کمترین زمان ممکن است. حال تصور کنید تمام تلاش های شما به سادگی با نادیده گرفتن یک موضوع کوچک اما بسیار مهم بیهوده خواهد بود! بنابراین اگر شما نیز با در نظر گرفتن تمامی عوامل موثر در رشد بره به دنبال بهترین جیره برای بره های پرواربندی هستید، این مقاله کاربردی چراغ راه شما در این مسیر حساس و پرچالش خواهد بود.

بهترین خوراک برای پرورش بره چیست؟

به نظر شما در تهیه خوراک مناسب بره به چه عواملی باید توجه کنیم؟ چگونه بهترین خوراک برای بره های پرواری را تعیین کنیم؟

به طور کلی برای انتخاب بهترین جیره بره باید به عوامل مختلفی از جمله سن، نژاد حیوان، اصول بهداشتی، قیمت جیره دام و نحوه نگهداری آن توجه شود. همه این عوامل در انتخاب بهترین خوراک برای پرورش بره تأثیر می گذارد. خوراکی که در طول دوره رشد به دام داده می شود تأثیر زیادی بر سلامت و بهره وری دام دارد. بهترین خوراک برای گوسفند اساساً خوراکی است که حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی و مواد مغذی لازم برای رشد گوسفند باشد. بر اساس یک اصل کلی و آخرین مطالعات علمی در این زمینه، جیره مناسب و کاربردی گوسفند باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • رژیم غذایی بره های پروار باید به خوبی انرژی لازم برای رشد و فعالیت های حیاتی ارگانیسم بره را تامین کند.

  • خوراک بره ها باید پروتئین های لازم برای سلامت و رشد بدن بره را تامین کند. موادی مانند کنجاله دانه های روغنی و یونجه از بهترین منابع غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن حیوانات هستند.

  • تغذیه دام باید مقرون به صرفه و کافی باشد.

  • منابع غذایی اولیه لازم برای تهیه جیره بره باید به مقدار کافی در دسترس باشد.

  • جیره علاوه بر قابلیت هضم بالا باید امکان افزایش وزن بره را همزمان داشته باشد.

  • خوراک دام نباید باعث اختلالات متابولیک یا بیماری های گوارشی شود.

انواع مختلف خوراک بره چیست؟

خوراک بره های پروار بسته به مواد غذایی موجود در هر وعده غذایی و نوع آن به دو دسته مختلف طبقه بندی می شود. هر یک از این دسته ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در انتخاب بهترین خوراک برای بره های پروار باید به آنها توجه کرد. انواع خوراک دام، جو، علوفه ذرت و کنسانتره سویا مهمترین خوراک دام می باشد. علوفه ذرت قیمت آن در بازار است که نقش تعیین کننده ای برای کشاورز دارد و در نهایت قیمت نهایی گوشت را تعیین می کند.

انواع خوراک برای پرورش بره عبارتند از:

  • علوفه: مهمترین مواد اولیه این دسته جیره بره شامل یونجه، شبدر، کاه و سیلوی ذرت می باشد.

  • غلیظ: مواد اولیه این دسته شامل انواع دانه ها (جو، گندم، کنجد و بذر کتان)، انواع آرد (کنجاله سویا، پنبه، آفتابگردان)، انواع ضایعات (چغندر و نیشکر) و انواع مکمل های معدنی دی کلسیم). فسفات)، آجر لیس و سنگ آهک).

در طبقه بندی دیگری خوراک دام به دو دسته فله و غیر حجیم تقسیم می شود که عبارتند از:

  • خوراک فله: این دسته به طور کلی شامل علوفه، غلات، حبوبات و یونجه می شود. خوراک دام حجیم دارای فیبر خام زیاد و انرژی و پروتئین بسیار کمی است.

  • خوراک غیر حجیم: این دسته شامل کنسانتره می شود که شامل انواع بذر، آرد و تفاله می باشد. این دسته از خوراک دام دارای انرژی و پروتئین زیاد و فیبر بسیار کمی است.

علاوه بر تهیه خوراک مناسب باید به نوع و میزان آب آشامیدنی دام نیز توجه شود. در بهترین حالت، بره ها معمولاً بین 3 تا 5 لیتر آب در روز مصرف می کنند. برای تامین نمک مورد نیاز حیوان نیز باید از سنگ نمک در جیره دام استفاده شود.

بهترین و کاربردی ترین فرمول برای تغذیه بره های پرواربندی

اکنون که با بهترین و مناسب ترین مواد اولیه خوراک بره های پرواری آشنا شدید، باید این مواد لازم را طبق فرمولی خاص و کاربردی ترکیب کنید تا نیاز روزانه بدن بره را برطرف کنید. برای اینکه بتوانید آن فرمول طلایی را برای تهیه بهترین خوراک برای بره های پرواری به دست آورید، به معرفی مواد اولیه ضروری و ترکیب آنها اشاره کرده ایم.

  • خوراک غلیظ

کنسانتره به تنهایی نوعی غذای کامل است که برای بهبود تعادل تغذیه ای دام با سایر خوراک ها ترکیب می شود. مواد غذایی غلیظ حاوی درصد زیادی انرژی، پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند، اما به تنهایی مفید نیستند و باید در ترکیب با مواد دیگر استفاده شوند.

نکته مهم: تا زمانی که کنسانتره را با مواد دیگر مخلوط نکرده اید، هرگز آن را به دام یا طیور خود ندهید.

یکی از منابع مهم و اصلی در تولید خوراک پرواربندی گوسفندان اساساً دانه جو است. میزان پروتئین جو بین 11 تا 12 درصد است و باید به صورت بلغور به گوسفندان داده شود. دانه جو یکی از مواد اولیه جدا نشدنی خوراک دام محسوب می شود، زیرا انرژی و پروتئین های لازم برای رشد خوب گوسفند را تامین می کند.

یونجه حدود 60 درصد خوراک گوسفند خشک را تشکیل می دهد و به طور گسترده در تهیه بهترین خوراک برای بره های پرواری استفاده می شود. هنگام ترکیب یونجه با سایر مواد اولیه خوراکی باید به زمان و الگوی برداشت یونجه توجه شود. زمان جمع آوری یونجه برای هر نوع دام متفاوت است. به عنوان مثال، یونجه 28 روزه باید برای گوسفندان شیری برداشت شود.

پس از استخراج روغن از دانه‌ها، کارخانه‌های روغن‌سازی خمیر یا بقایای جامد بذر را به صورت فشرده یا خرد شده در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. آرد باقیمانده دانه های روغنی مانند کنجد، آفتابگردان، سویا و دانه زیتون است.

  • تفاله چغندر یا ملاس

تفاله چغندر یا ملاس مواد باقیمانده از کارخانه های قند است. ملاس چغندر یکی از مواد اولیه اصلی برای تهیه بهترین خوراک دام است که به دلیل داشتن سلولز زیاد به هضم خوراک کمک زیادی می کند. بنابراین، نباید از این مواد مهم در غذای حیوان خانگی خود غافل شوید.

بهترین خوراک برای بره های در حال رشد، 5 خوراک برتر برای رشد سریعتر

درصد ترکیب کنسانتره و علوفه برای پرواربندی چقدر است؟

انتخاب بهترین خوراک گوسفند بسته به سن و وزن هر رأس متفاوت است اما به طور کلی میزان خوراک مصرفی در روز بین 1300 تا 1600 گرم متغیر است. فرمول های مختلفی برای ترکیب این مواد وجود دارد و شما باید بر اساس تجربه و اطلاعات علمی بهترین ترکیب را برای بره خود انتخاب کنید. ترکیب زیر به طور کلی به عنوان یکی از ترکیب های مناسب شناخته می شود.

نکته مهم: پس از مخلوط کردن مواد، باید سه نوبت صبح، ظهر و شب به بره ها غذا بدهید و از ایجاد تغییرات ناگهانی در برنامه غذایی آنها خودداری کنید. برای تغییر جیره باید جیره حیوان را به آرامی و در یک بازه زمانی یک هفته تا 10 روز تغییر داد.

لحظه

تمرکز

علوفه

چاق شدن زودرس (یک یا دو ماه اول)

780 گرم

520 گرم

ماه سوم چاق شدن.

1300 گرم

300 گرم

بهترین مقدار خوراک برای پرورش بره چیست؟

در مرحله اول باید خوراک دام در سه مرحله با هم مخلوط شده و در زمان های مختلف به دام داده شود. هر بره بسته به سن، نژاد و وزن خود در طول روز به مقدار متفاوتی غذا نیاز دارد. اما به عنوان یک قانون کلی، هر بره باید حدود 3-4 درصد از وزن بدن خود را در طول روز داشته باشد.

لیست غذاهای ممنوعه برای پرورش بره چیست؟

اگر در پرورش بره به میزان خوراک توجه نکنید قطعا در این مسیر با چالش هایی مواجه خواهید شد. برخی از گوسفندها ممکن است بیمار شوند و برخی دیگر ممکن است به دلیل تغذیه ناکافی بمیرند. برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید به توصیه های ارزشمند و ارزشمند زیر توجه کنید.

  • از تغذیه حیوانات با غلات بزرگ و غیر معمول خودداری کنید. این باعث مشکلات گوارشی و انسداد روده حیوان می شود.

  • از تغذیه حیوانات با غذاهای بسیار پرچرب خودداری کنید. این امر باعث نارسایی کبد و مشکلات گوارشی در گاو می شود.

  • از دادن مقدار نامتعادل پروتئین به گوشت گوسفند خودداری کنید. مقدار نامتعادل پروتئین در برنامه تغذیه دام باعث تغییراتی در سرعت رشد حیوان می شود.

چگونه بهترین خوراک بره را انتخاب کنیم؟

بهترین جیره برای بره های پرواری باید طوری تنظیم شود که کمترین قیمت و بیشترین بازده را داشته باشد. این برنامه باید حداکثر رشد گوسفند را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کند. علاوه بر این، مصرف خوراک بره ها در وزن های مختلف متفاوت است. بنابراین باید با توجه به هزینه ها و برنامه پرورش دام خود بهترین خوراک بره را انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=230702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.