افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

فروش محصولات دانش بنیان به 517 میلیارد تومان رسید.

  • کد خبر : 229505
فروش محصولات دانش بنیان به 517 میلیارد تومان رسید.

به گزارش بازار، محمدصادق خیاطیان در هشتمین جشنواره ملی «ابداعات اصلی ایران» و معرفی برترین ابداعات ایرانی در سال 1402 که شب دوشنبه 30 اسفند در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: نوآوری است. یکی از مهمترین مسائل برای کشورها در عرصه رقابت است. و کشورهایی که نوآورتر هستند اغلب در رقابت پیشتاز هستند. کشورهای […]

به گزارش بازار، محمدصادق خیاطیان در هشتمین جشنواره ملی «ابداعات اصلی ایران» و معرفی برترین ابداعات ایرانی در سال 1402 که شب دوشنبه 30 اسفند در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: نوآوری است. یکی از مهمترین مسائل برای کشورها در عرصه رقابت است. و کشورهایی که نوآورتر هستند اغلب در رقابت پیشتاز هستند. کشورهای اطراف ایران که تا چند سال پیش اقتصاد خود را با یک اقتصاد واحد نفتی اداره می کردند، امروز به نوآوری روی آورده اند که نشان دهنده ظرفیت عظیم حوزه نوآوری برای توسعه اقتصادی است.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه حوزه نوآوری زمینه مناسبی را برای حضور پژوهشگران و صاحبان ایده فراهم کرده است، گفت: شاید قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع مجمع کارخانه ها و صنعت رونق زیادی داشت. در کشور و شاید در آن زمان این اقدام رویکرد خوبی بود». مورد توجه قرار گرفت، اما صنعت مونتاژ نیازی به دانشگاه، دانشمندان و افراد صاحب ایده ندارد. اما در جایی که صنعت، طراحی و دانش فنی مورد بحث قرار می گیرد، محققان و افراد صاحب ایده می توانند بدرخشند و مهارت های خود را نشان دهند. یکی از ارکان مهم اقتصاد دانش بنیان در سراسر جهان، نیروی انسانی است و این رکن در کشور ما به وفور وجود دارد.

نقش مهم دولت در توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش دولت در توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور، تصریح کرد: نکته ای که در توسعه نوآوری و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد و نقش دولت ها در این بخش بسیار برجسته است، یعنی دولت موظف است فضای مناسبی را برای نوآوری فراهم کند تا نوآوری در این شرایط به خوبی توسعه یابد. در حوزه نوآوری نیز شاهد وضعیت نسبتا خوبی در کشور هستیم و به برکت تصویب قانون دانش بنیان در سال 1381 اتفاقات خوبی در این زمینه در کشور رخ داد. تصویب این قانون به شکل گیری شرکت های دانش در کشور کمک کرد و شاهد توسعه فناوری در کشور باشیم. این اتفاق در سال 1401 به بلوغ بسیار خوبی رسید و شاهد قانون پیشرفته و مترقی تری به نام قانون «جهش در تولید دانش بنیان» بودیم.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در کشور کمتر قانونی را دیده ایم که طی یک دهه اجرا، ارزیابی، آسیب شناسی و تحلیل، مشکلات آن احصا و بازنگری شود و به قانون دیگری تبدیل شود. در قانون جهش به تولید دانش بنیان تاکید بیشتری بر حمایت از سمت تقاضای فناوری و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه فناوری شده است و در ماده 11 این قانون بر معافیت مالیاتی تاکید شده است. این قانون بر اساس شناخت کشور در حوزه امر بسیار خوبی است و تجربه نشان داده است که هر زمان مشوق هایی از سوی دولت داشته ایم، بخش خصوصی نیز ورود خوبی در آن حوزه داشته است.

به گفته خیاطیان، نقش دولت بسترسازی برای سرمایه گذاری در حوزه نوآوری و فناوری و تشویق سرمایه گذاران به مشارکت در این بخش است. یک دهه تلاش کردیم تا فناوری دانش بنیان را از نظر کمی توسعه دهیم و اکنون به رویکردی جامع در حوزه فناوری دانش بنیان دست یافته ایم. در این مدت تمام تلاش ما حمایت از عرضه فناوری و تشکیل شرکت های دانش بنیان بوده است و به نظر می رسد سیاست موفقی را در پیش گرفته ایم.

فروش محصولات دانش بنیان به 517 میلیارد تومان رسیده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروز تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور به 10 هزار شرکت با مجموع گردش مالی 517 هزار میلیون تن و مشارکت آنها در تولید ناخالص داخلی به 2.76 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در دوره جدید، دنبال می خواهیم اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل بگیرد. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت، جهت و هدف حوزه نوآوری افزایش نسبت اقتصاد دانش بنیان به ۷ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه هفتم توسعه است. این سهم در حال حاضر 2.8 درصد است، بنابراین نقش شرکت های بزرگ در دستیابی به هدف تعیین شده بسیار تاثیرگذار است.

وی از حضور شرکت های بزرگ در عرصه نوآوری به عنوان راه میانبر برای دستیابی به اهداف تعیین شده یاد کرد و گفت: حضور شرکت های بزرگ به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و توسعه فناوری و نوآوری در کشور کمک می کند. مشوق های لازم در قانون دیده شده و سال آینده سال رونق صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) خواهد بود.

خیاطیان افزود: در سال های اخیر شاهد حضور شرکت های بزرگ و فعالیت جدی آنها در حوزه نوآوری بوده ایم. در این زمینه می‌توانیم چند رویکرد داشته باشیم. یکی اینکه شرکت های دانش بنیان در زنجیره تامین صنایع و شرکت های بزرگ قرار می گیرند. شرکت های بزرگ زیادی وجود دارند که نیازهای تکنولوژیکی خود را از طریق پایگاه های دانش تامین می کنند. در صندوق نوآوری و شکوفایی ما از این رویکرد با ابزارهایی مانند لیزینگ برای خریداران فناوری حمایت می کنیم.

ضرورت نقش شرکت های دانش بنیان در بخش تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: شرکت های بزرگ نیز می توانند نیازهای پژوهشی خود را از طریق شرکت های دانش بنیان تامین کنند. شرکت های دانش بنیان می توانند در بخش تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های بزرگ نقش ایفا کنند. سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ در حوزه دانش بنیان و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در زنجیره ارزش صنایع رویکرد بسیار مهمی است که باید تقویت شود. رویکرد دیگر این است که به تنوع در بخش‌ها نگاه کنیم و تنوع زیادی به سبد محصولات خود اضافه کنیم.

خیاطیان در پایان نقش سرمایه گذاری در حوزه فناوری و نوآوری را «بسیار مهم» توصیف کرد و گفت: دولت مقررات بسیاری را تصویب کرده و قوانین خوبی در این زمینه وضع شده است. شرکت های بزرگی که با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه دانش سرمایه گذاری کنند مشمول معافیت مالیاتی می شوند. برای یک دهه ما به تامین فناوری کمک کردیم و در قرن پانزدهم بر توسعه اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در حوزه نوآوری و دانش تمرکز خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=229505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.