افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
4

ایران باید منشا آلودگی هسته ای تورقوزآباد را توضیح دهد

  • کد خبر : 225089
ایران باید منشا آلودگی هسته ای تورقوزآباد را توضیح دهد

آفتاب نیوز: کارل هالگارد در نطق خود که نسخه ای از آن در سایت اتحادیه اروپا منتشر شد، بار دیگر نگرانی خود را از اقدامات متقابل ایران در برجام و اقدامات انجام شده در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام برای لغو برجام) ابراز کرد. تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران) و تصریح کرد: […]

آفتاب نیوز:

کارل هالگارد در نطق خود که نسخه ای از آن در سایت اتحادیه اروپا منتشر شد، بار دیگر نگرانی خود را از اقدامات متقابل ایران در برجام و اقدامات انجام شده در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام برای لغو برجام) ابراز کرد. تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران) و تصریح کرد: اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز در موقعیتی نیست که تضمین کند برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است و نمی تواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران را تأیید کند. تحت موافقتنامه پادمان.

وی بدون اشاره به اقدامات داوطلبانه ایران برای حل مسائل ادعایی پادمان پس از توافق مارس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: ایران هیچ پیشرفتی در حل مسائل پادمانی نداشته است و علی‌رغم قطعنامه‌های متعدد شورای استانداران و فرصت‌های فراوانی که مدیرکل ارائه کرده است. هیچ اطلاعات فنی معتبری در سال های اخیر به آژانس ارائه نکرده است.

این دیپلمات اروپایی تصریح کرد: ما بار دیگر از ایران می خواهیم که با همکاری کامل، اساسی و سازنده با آژانس، مایل به پایبندی به تعهدات پادمانی و بازگرداندن اعتماد (برنامه هسته ای خود) باشد.

لازم به ذکر است که ادعاهای حفاظتی درباره فعالیت های هسته ای ایران از اسناد جعلی رژیم صهیونیستی سرچشمه می گیرد که با هدف حفاظت از پرونده هسته ای ایران در اختیار مسئولان رسانه ها و آژانس ها قرار می گیرد. هرچند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، چهار سال پیش، پس از خروج آمریکا از برجام، مدعی کشف تسلیحات هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران شد و رسانه‌ها به این ماجرا دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که تعهدات حمایتی کشورها نامحدود نیست. اما اسفندماه سال گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل سازمان اتمی به تهران، وی در چارچوب قانون به صورت داوطلبانه فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی بیشتری توسط بازرسان این سازمان انجام داد. راهبرد مجلس (قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران) مورد موافقت قرار گرفت.

در پی این توافق، جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری، چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد. محسن نظیری سفیر اصلی و نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی در وین پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت: با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران یکی از سه موضوع مطرح شده حل شد. برای حل دو موضوع باقی مانده، پاسخ های مستدل و اسناد مرتبط به آژانس ارائه شده است و جلسات فنی بین ایران و آژانس در حال برگزاری است.

اما کارل هالگارد اظهار داشت: پنج سال از کشف ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در تورقوزآباد و سه سال و نیم از کشف ذرات مشابه در ورامین می‌گذرد. اتحادیه اروپا به شدت نگران حضور مواد هسته ای در این سایت های اعلام نشده و این واقعیت است که آژانس از مکان فعلی چنین مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده هسته ای که ممکن است امروز هم در ایران وجود داشته باشد اطلاعی ندارد.

وی همچنین اظهار داشت که اقدام ایران «در تضاد با همکاری مورد انتظار برای تسهیل اجرای مؤثر توافقنامه پادمان» در رابطه با لغو مجوز چندین بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در چارچوب حقوق حاکمیتی فوق‌الذکر صورت گرفت، است. در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان.

این مقام اروپایی در ادامه تبلیغات علیه پرونده هسته ای کشورمان، خواستار حل فوری مسائل پادمانی باقی مانده، اجرای پروتکل الحاقی، دسترسی به داده های دوربین های نظارتی آژانس و بررسی مجوز بازرسان آژانس شد. از ایران.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که برای انجام تعهدات خود سریع و اساسی با آژانس همکاری کند. همچنین ضروری و فوری است که ایران به تعهدات حفاظتی خود عمل کند و اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر 2022 را اجرا کند.

دو سال پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و تاخیر طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود در این توافق، ایران زیر نظر آژانس اقداماتی را برای کاهش تعهدات خود به منظور ایجاد تعادل در اجرا انجام داد. این توافقنامه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که اقدامات انجام شده قابل برگشت است و تا زمانی که سایر طرف ها به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز متقابل خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=225089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.