افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

رقابت رئیس جمهور و پدرشوهرش برای ریاست مجلس خبرگان؟/ گمانه زنی ها درباره ریاست آینده مجلس خبرگان رهبری

  • کد خبر : 224892
رقابت رئیس جمهور و پدرشوهرش برای ریاست مجلس خبرگان؟/ گمانه زنی ها درباره ریاست آینده مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در غیاب «احمد جنتی» که به دلیل کهولت سن در این انتخابات نامزد نشد، «حسن روحانی» که صلاحیتش تایید نشد و «صادق آملی لاریجانی» که نامزد نشد. کسب آرای مورد نیاز برای ماموریت جدید «روزنامه سازندگی» به این سوال پرداخته شده است که در دستور کار جدید مجلس خبرگان رهبری چه […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در غیاب «احمد جنتی» که به دلیل کهولت سن در این انتخابات نامزد نشد، «حسن روحانی» که صلاحیتش تایید نشد و «صادق آملی لاریجانی» که نامزد نشد. کسب آرای مورد نیاز برای ماموریت جدید «روزنامه سازندگی» به این سوال پرداخته شده است که در دستور کار جدید مجلس خبرگان رهبری چه کسی رئیس این نهاد خواهد بود؟

آخرین جلسه مجلس خبرگان رهبری در حالی به ریاست احمد جنتی برگزار شد که وی به دلیل کهولت سن، حسن روحانی به دلیل رد صلاحیت و صادق لاریجانی به دلیل عدم حضور در مجلس خبرگان ششم حضور ندارند. به حد نصاب برسد و برخی از افراد این دوره در دوره بعدی حضور ندارند. از 58 نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری که مهر تایید شورای نگهبان بر پرونده کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس ششم را دریافت کردند، 48 نماینده در مجلس باقی ماندند و همچنین 24 نماینده جدید مجلس شورای اسلامی شهرها نیز در مجلس ششم خبرگان ظاهر خواهند شد.

اما عکاسان و خبرنگاران (در جلسه کارشناسان دو روز پیش) بیشتر از دیگران به برخی افراد نگاه کردند. به عنوان مثال عده ای پیگیر تحرکات آیات مدرسه ای یزدی بودند که نشان می داد نام وی می تواند در میان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان رهبری در آینده باشد. برخی رئیسی و برخی دیگر مانند اعرافی، حسینی بوشهری و محسن قمی را زیر نظر داشتند. در نهایت یکی از این افراد به ریاست خبرگان رئیس جمهور آینده اعتماد خواهد کرد و مبنای تصمیم گیری های مهم قرار می گیرد. به همین دلیل، از سرشناس ترین افرادی که در دور بعد حضور خواهند داشت و می توانند با هم قدرت نمایی جالبی برای تصدی ریاست جمهوری داشته باشند، افرادی مانند علیرضا اعرافی، سیدابراهیم رئیسی، حسینی بوشهری، محسن قمی، محمدعلی هستند. محدی کرمانی، احمد علم الهادی و مرتضی مقتدایی که به آنها اشاره و یاد کرد. اما این افراد چه کسانی هستند که در آن سمت می توان به آنها اعتماد کرد، چه کرده اند و چه جهت گیری سیاسی دارند؟

حسینی بوشهری

آیت… سید هاشم حسینی بوشهری اگرچه اصولگرا است اما از خیلی ها معتدلتر است. وی برای سومین بار متوالی به عنوان نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. سید هاشم حسینی بوشهری، روحانی و فقیه حوزه علمیه قم، 64 ساله و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مدیر سابق حوزه های علمیه سراسر کشور، سرپرست امام جمعه قم است. قم، عضویت در حوزه علمیه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و نماینده استان بوشهر، معاون دوم رئیس جمهور در مجلس خبرگان رهبری بوده است. او را نزدیک به رهبری می دانند. وی جایگزین مرحوم محمد یزدی شد و در خطبه ها و مصاحبه ها و مواضع نماز جمعه فاصله قابل توجهی با مرحوم یزدی دارد. برخی ویژگی‌های حسینی بوشهری را نقدپذیر و مورد مشورت قرار می‌دهند. اکنون برخی بر این باورند که ریاست جمهوری او ممکن است به کارشناسان رهبری بستگی داشته باشد و رویکرد معتدل او به این موضوع کمک می کند.

رئیس

تا مدت ها برخی معتقد بودند سیدابراهیم رئیسی که در یک رقابت ساده و محتمل در انتخابات حوزه خراسان جنوبی پیروز شد، رهبر آینده خبرگان رهبری خواهد بود. حتی برخی رد صلاحیت حسن روحانی را در این زمینه ارزیابی کردند و تاکید کردند که روحانی قدرت ایجاد اجماع را دارد و می تواند مسیر ریاست جمهوری را مسدود کند که احتمالا اطرافیانش برنامه های بلندپروازانه ای برای او دارند. اما این سوال مطرح می شود که آیا رئیس جمهور فعلی می تواند رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز باشد؟ ما هرگز چنین تجربه ای نداشتیم. قانون نیز در این باره مسکوت است اما سیدابراهیم رئیسی به دلیل اهمیت دفتر اجرایی ریاست جمهوری نمی تواند به هر دو کرسی به طور همزمان وابسته باشد یا برای هر دو برنامه ریزی کند. با این حال همه چیز در ایران امکان پذیر است. نه روحانی به این مجلس رسید و نه صادق آملی لاریجانی که اگر می توانست روی ریاست جمهوری حساب باز کند. البته حامیان رئیس جمهور هنوز چیزی در مورد نقش وی به عنوان رئیس خبرگان نگفته اند، اما تلاش آنها برای برنده شدن آسان وی در انتخابات مشهود بود.

علم الهدی

سید احمد علممولهادی 79 سال سن دارد و هم اکنون به عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه شهر مشهد و همچنین نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری فعالیت می کند. شما می توانید ریاست خبرگان را نیز در نظر بگیرید. برخی نیز این موضوع را محتمل می دانستند در حالی که داماد وی نیز رئیس جمهور است. در خراسان مخصوصاً در مشهد اول صحبت می کند. وی از مخالفان سرسخت و سرسخت حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری وی بود و حتی پس از ریاست جمهوری روحانی نیز او را رها نکرد. وی به همراه مهدوی کنی از مؤسسین دانشگاه امام صادق (ع) در سال 1361 بود و خود به مدت 22 سال به عنوان عضو هیأت علمی، فعالیت های فرهنگی و آموزشی در سمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه داشت. .

قمی

آیات … محسن قمی 63 ساله یکی از چهره های معتدلی است که در سه دوره اخیر چنین فراز و نشیب نداشته و سعی کرده بیشتر در سایه و حاشیه بماند اما از همان زمان به ایفای نقش پرداخته است. سایه ها و حاشیه های مشابه در صورت لزوم. وی در این دوره از انتخابات خبرگان تا یک روز قبل از اعلام نتایج نهایی نفر اول بود و پس از اعلام نتایج دومین نفر پر رای تهران شد. از سال 1383 مشاور، معاون ارتباطات و امور بین الملل و رئیس دفتر رهبری بود. از قمی نیز به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار یاد می شود که احتمالا به ریاست کارشناسی وابسته خواهد بود. وی سابقه دیدار با خبرگان رهبری را دارد. یعنی در دوره های سوم، چهارم و پنجم (جاری) در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است. وی در سوابق خود دارای مسئولیت های نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می باشد. او یکی از کسانی است که در مصاحبه ای تاکید کرد که اگر زنان شرایط لازم را داشته باشند، هیچ مانعی برای حضور آنها در مجلس خبرگان وجود ندارد. سخنرانی ای که بازتاب گسترده ای داشت.

محدی کرمانی

محمدعلی محدی، 92 ساله، یک روحانی و سیاستمدار راستگرای سنتی است که دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بود. از وی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای ریاست خبرگان نیز یاد می شود. محدی کرمانی در چند انتخابات سعی کرد در میان اصولگرایان نقش ریش سفیدی را ایفا کند که البته توفیق چندانی نداشت. وی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز تجربه کرده است. اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت هاشمیر رفسنجانی به ریاست محمدی کرمانی برگزار شد. اما پس از درگذشت هاشمی، افرادی مانند حسن روحانی در مجلس حاضر نشدند. وی در دوران ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی فعالیت های سیاسی خود را به شدت کاهش داد و حتی شنیده می شد که جزو ناراضیان از وضعیت موجود است. محدی کرمانی پیش از این در سمت هایی مانند نماینده شورای اسلامی، امام جمعه کرمانشاه و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است. وی همچنین به مدت 14 سال از بهمن 1370 تا بهمن 1384 به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت کرد. وی در سال 1391 با حکم رهبری به عنوان سرپرست امام جمعه تهران منصوب شد. همچنین پس از درگذشت آیت… محمدرضا مهدویکنی در تاریخ 20 آذر 1392 اعضا به اتفاق آرا وی را به عنوان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز انتخاب کردند. محدی کرمانی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و اسفند 1394 به عنوان معاون دوم رئیس جمهور انتخاب شد.

اعرافی

علیرضا اعرافی نفر اول تهران یک امکان پیشرو برای خبرگان رهبری است. وی 67 سال سن دارد و متولد شهرستان میبد استان یزد است. صورت معتدل است. وی فرزند محمدابراهیم اعرافی از افراد نزدیک به امام خمینی (ره) است. اعرافی عضو هیئت امنای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. وی از سال 1371 مسئولیت امام جمعه شهر میبد را بر عهده داشت و در سال 1393 به عنوان امام جمعه شهر قم انتخاب شد. اعرافی از سال 1387 ریاست جامعة المصطفی(ص) و عضویت اصلی شورای عالی فرهنگی انقلاب را بر عهده داشت. از سال 1389 و در سال 1394 به عنوان مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور انتخاب شد. اعرافی همچنین از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیر حوزه های علمیه خواهران و برادران شهرستان میبد است. اعرافی از حوزه انتخابیه تهران در سال 1393 در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد اما برای ورود به مجلس خبرگان رهبری رای کافی به دست نیاورد.

فارغ التحصیلان این دوره.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که در اولین اجلاس خبرگان رهبری که ششمین دوره است، بیش از هر چیز به دنبال ریاست و هیات مدیره است. در این مدت 8 ساله 7 نفر از نمایندگان کارشناسان دار فانی دار فانی را وداع گفتند. با درگذشت حضرات آیات علی اکبر هاشمیرفسنجانی، نصر… شاه آبادی و سید ابوالفضل میرمحمدی در انتخابات میان دوره ای اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب حضرات آیات علی مومن پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی مقدم جایگزین شدند.

همچنین با درگذشت حضرات آیات سید هاشم بطحایی گلپایگانی، ابراهیم امینی و محمدعلی تسخیری، آیات علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی و احمد دانش زاده مومن در انتخابات میان دوره ای 28 خرداد 1400 به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند. نمایندگان گلپایگانی (زالی)، محمد محمدی ریشهری و عباسعلی اختری درگذشت، 3. در مجلس پنجم خبرگان رهبری بودند که جایگزین آنها مشخص نشده است. آیت امام کاشانی که مراسم تشییع وی برگزار شد از جمله نمایندگان خبرگان پنجم بود که به دلیل شرایط جسمانی از شرکت در انتخابات خودداری کرد و در انتخابات شرکت نکرد و روز شنبه یک روز پس از انتخابات درگذشت.

۲۷۲۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=224892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.