افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم!

  • کد خبر : 222994
ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم!

آفتاب نیوز: انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی و ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۰ اسفندماه با حضور مردمی از سراسر کشور برگزار شد. در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم انتظار داشتند تاثیر تحریم ها و فشارهای بی سابقه ای که در یک سال و نیم اخیر علیه نظام و ملت وارد […]

آفتاب نیوز:

انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی و ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۰ اسفندماه با حضور مردمی از سراسر کشور برگزار شد.

در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم انتظار داشتند تاثیر تحریم ها و فشارهای بی سابقه ای که در یک سال و نیم اخیر علیه نظام و ملت وارد کرده بودند را در کاهش چشمگیر مشارکت ببینند و شاهد انتخاباتی کم رونق باشند. ، شهر، اما با حضور پرشور و چشمگیر 41 درصد از آنها تمام مزارع خود را پنبه کردند.

لیست های انتخاباتی چند کرسی در مجلس به دست آوردند؟

در این انتخابات جریان های سیاسی مانند شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورای وحدت اصولگرایان، اومنا، جبهه صبح ایران و صدای ملت به چهار حزب اصلاح طلب، کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه پرداختند. اعتماد ملی و جذابیت ایرانیان صحنه اصلی انتخابات بود.

بر اساس نتایج اعلام شده در سراسر کشور، در دور اول انتخابات 93 نفر از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وارد مجلس شدند که از این تعداد 44 نفر کاندیدای ویژه شانا بودند.

در استان ها نیز جبهه شریعتی موفق شد ۷۳ نفر از نامزدهای خود را به مجلس بفرستد و ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی موسوم به «عمانا» با توجه به اینکه اعلام کرده بود در هیچ لیستی لیستی ندارد. از میان حوزه‌های انتخاباتی، به جز تهران، در حال حاضر 7 کرسی از سهمیه‌های تهران در مجلس در اختیار دارد. البته لازم به توضیح است که جبهه شریانی یکی از تشکیلاتی است که ائتلاف آمنا را تشکیل داده است، بنابراین گزینه های آرتریان را می توان همسو با آمنا در نظر گرفت.

اگرچه از لیست صدای ملت در تهران چیزی به دست نیاوردند و گزینه هایشان حتی در بین راه یافتگان به دور دوم هم نبود اما در مجموع 37 کرسی انحصاری استان ها را به دست آوردند.

اصلاح طلبان اگرچه از لیست صدای ملت در تهران چیزی به دست نیاوردند و گزینه های آنها حتی در بین راه یافتگان به دور دوم نبود، اما در مجموع 37 کرسی انحصاری استان ها را به دست آوردند. این البته جدای از گزینه هایی که نامشان در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب مطرح است.

همچنین به نقل از سایت رسمی جبهه صبح ایران، 35 کاندیدای این سازمان موفق به کسب کرسی های مجلس شدند. لازم به ذکر است که جبهه صبح ایران در استان ها گزینه های مشترک زیادی با جبهه شریان داشت.

از لیست شورای وحدت اصولگرای تهران تنها منوچهار متکی رهبر این جریان وارد مجلس شده است. البته به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای این شورا اعلام کرده اند که 45 تا 50 گزینه مشترک با جبهه شریان و صبح ایران دارند.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور، 245 کرسی از 290 کرسی مجلس دوازدهم در انتخابات روز جمعه 20 اسفندماه جاری حذف شدند و 45 نماینده دیگر در مرحله دوم انتخابات به مجلس خواهند رفت. in Se در ماه مه سال آینده جشن خواهند گرفت.

فراکسیون های احتمالی مجلس آینده

شاخص ترین چهره هایی که وارد مجلس دوازدهم شدند محمدباقر قالیباف، مرتضی آقا تهرانی، مسعود المدیکیان، منوچهر متکی و حمید رسایی هستند و فراکسیون های اصلی مجلس آینده حول محور این افراد تشکیل خواهند شد.

اولاً فراکسیون نزدیکان محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس است که با عنوان گزینه های انحصاری شانا وارد مجلس شد. این فراکسیون به احتمال زیاد رویکردی مشابه با رویکرد «فرکسیون انقلاب اسلامی» در مجلس فعلی اتخاذ خواهد کرد. جریان دیگری که احتمالا فراکسیون خودش را خواهد داشت افرادی هستند که با لیست شریان و اومنا وارد مجلس شده اند، از این نظر می توان به افرادی مانند حمید رسایی و مهدی کچ زاده اشاره کرد که در صورت فراکسیون راهبری صحنه خواهند بود. تشکیل می شود.

اما در مورد گزینه هایی که از طریق لیست «جبهه صبح ایران» وارد مجلس شدند، شاید در این مقطع باید محتاطانه برخورد کرد. جبهه ای که در حاشیه چهارمین نمایشگاه رسانه ای ایران با محوریت «علی اکبر رائفی پور» و «سعید محمد» اعلام موجودیت کرد و حالا باید دید به شکل گیری فراکسیون خودش ادامه می دهد یا قطعاتی که رفتند. به مجلس به رهبری رائفی پور و محمد با نیروهای مجلس آیا قرار است به توافق برسند و در مجلس آینده خود را زیر نظر آنها تعریف کنند؟ با توجه به پاسخ به این سوال، تعداد فراکسیون های مجلس آینده نیز متفاوت خواهد بود.

اما در میان این اصلاح طلبان، فراکسیون سوم یا به عبارتی چهارمین دوره مجلس دوازدهم حضور خواهد داشت و آن طور که روزنامه هم هن می نویسد احتمالاً با رهبری «مسعود مزیکیان» فعالیت خواهد کرد.

در واقع چون اصلاح طلبان حق انتخاب چندانی در مجلس ندارند، قطعاً در یک فراکسیون ادغام خواهند شد. البته قبل از انتخابات هم همین کار را کردند و با هدف تشکیل یک جناح اقلیت اما منسجم وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شدند.

در همین راستا سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای اصلاح طلب ایران با اشاره به ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به خبرنگار ایرنا گفت: دستاوردی که برای تشکیل فراکسیون مد نظر داشتیم محقق شد. (متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید)

استقلالی ها چه مسیری را طی خواهند کرد؟

در میان منتخبان مجلس دوازدهم نیز افرادی هستند که نامشان در هیچ یک از لیست های انتخابات مردمی نبود، یعنی با علامت «مستقلین» به مجلس آمدند. حال باید دید آنها در مجلس آینده چگونه برای فعالیت خود برنامه ریزی خواهند کرد. آیا در نهایت به یکی از جناح های فوق الذکر می پیوندند یا گروهی به نام فراکسیون مستقل تشکیل می دهند؟

در مجلس یازدهم فراکسیون مستقلین با حضور «غلامرضا نوری قزلجه» تشکیل شد و در این دوره مجددا با رای مردم به بهارستان سفر کرد. باید دید در مجلس جدید تابلوی فراکسیون مستقلین را بالا می برد یا خیر.

وزنه بزرگ دیپلمات ها در مجلس آینده

علاوه بر این، در مجلس بعدی وزن دیپلمات ها سنگین است. منوچهر متکی که تجربه تصرف وزارت امور خارجه در دولت های نهم و دهم و نیز تجربه سفارت را در کارنامه خود دارد. علاءالدین بروجردی که سالها ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی و معاون وزیر امور خارجه را بر عهده داشته است. حسن قشقاوی با سابقه معاونت سفارت و کنسولی تا سخنگوی دستگاه دیپلماسی و عباس گلرو دبیر سفارت، معاون سفارت، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه. وابسته سیاسی و رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس قابل مشاهده است و روز دوازدهم حضور خواهد داشت.

در همه این شرایط باید منتظر تشکیل مجلس دوازدهم در 16 خرداد 1403 بود و دید که سرنوشت این گمانه زنی ها به کجا ختم می شود و واقعاً چه نتیجه ای حاصل می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=222994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.