افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

تاکید بر حل مشکلات بانکی و ترانزیتی ایران و ازبکستان

  • کد خبر : 222781
تاکید بر حل مشکلات بانکی و ترانزیتی ایران و ازبکستان

به گزارش ایلنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه 24 اسفند 1402) در دیدار با زورابک میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان با بیان اینکه سه دیدار روسای جمهور ازبکستان برگزار شد، گفت: دو کشور در دو سال گذشته اراده و اراده نشان داده اند. تهران و تاشکند برای ارتقای ارتباطات همه […]

به گزارش ایلنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه 24 اسفند 1402) در دیدار با زورابک میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان با بیان اینکه سه دیدار روسای جمهور ازبکستان برگزار شد، گفت: دو کشور در دو سال گذشته اراده و اراده نشان داده اند. تهران و تاشکند برای ارتقای ارتباطات همه جانبه جدی هستند فیمابین گفت: امیدواریم تعاملات اقتصادی متناسب با مناسبات سیاسی دو کشور گسترش یابد، زیرا تعاملات سیاسی با پشتوانه اقتصادی قوی پایدار خواهد ماند.

وی تصریح کرد: تفاهم نامه هایی که با حضور روسای جمهور دو کشور با تلاش روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان امضا شده است باید در اسرع وقت عملیاتی و اجرایی شود و تفاهم نامه های جدید همکاری در این Se شما باید سفر را پس از تعیین اهداف و برنامه پیگیری کنید.

مخبر با اشاره به توانمندی های بسیار بالای همکاری دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه حمل و نقل و انرژی، ادامه داد: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش های صنعتی، انرژی، برق، حمل و نقل و فناوری های نوین و بنگاه های اقتصادی مبتنی بر دانش ممکن است برای همکاری مشترک موارد جدیدی را تعریف کنیم.

وی همچنین به دو کریدور مهم ایران، ازبکستان و افغانستان و همچنین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان اشاره و خاطرنشان کرد: این مسیرهای مبادله ای باید بیش از گذشته فعال شوند، از این نظر در صورتی که در قراردادهای تجاری ترجیحی مشکلاتی وجود داشته باشد. به این نتیجه رسیدند که بر توسعه روابط دو کشور و منطقه تأثیر بسزایی دارند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حل مسائل پولی و بانکی، حمل و نقل و ترانزیت در ثبات روابط اقتصادی و فعال شدن بخش خصوصی دو کشور نقش اساسی دارد، گفت: در حوزه مالی و بانکی می توان تعاملاتی را انجام داد. با پول ملی دو کشور انجام می شود. دلیلی برای استفاده از ارز کشور ثالث که برای تقویت ارزش پول ملی ایران و ازبکستان بسیار مهم است وجود ندارد و بانک های مرکزی دو کشور باید سازوکار بانکی لازم را در این زمینه فراهم کنند.

وی افزود: در زمینه گسترش تعاملات ترانزیتی باید تعداد پروازها افزایش یابد، خطوط هوایی دو کشور فعالتر شود و روند صدور روادید بین شهروندان و فعالان بخش خصوصی تسهیل شود. ازبکستان

این مخبر همچنین برگزاری نمایشگاه های دائمی برای ارائه محصولات و ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک برای تامین امنیت سرمایه گذاران را از دیگر عوامل مهم در توسعه مبادلات اقتصادی دانست و مسئولان دولتی دو کشور ضمن حمایت و پشتیبانی آنها باید قوانین لازم را تدوین یا تسهیل کنند.

جورابیک میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان نیز در این دیدار دیدارهای تاریخی روسای جمهور دو کشور در دو سال اخیر را نشان از تعمیق روابط دانست و افزود: روسای جمهور اسلامی ایران و ازبکستان در جلسه خود در جلساتی که بر سر افزایش حجم مبادلات مالی و اقتصادی از 500 میلیون دلار به یک میلیارد دلار و در آینده نزدیک به 2 میلیارد دلار توافق شد، بر لزوم تضمین اجرای توافقات بین دو کشور تاکید شد.

وی افزود: رئیس جمهور ازبکستان دستور داده است که در این سفر علاوه بر پیگیری توافقات گذشته، احتمالات جدید تعامل مالی و اقتصادی با ایران بررسی و نهایی شود و ازبکستان آمادگی کامل برای استفاده از توانمندی های بزرگ ایران را دارد. جمهوری اسلامی در زمینه های فناوری، دانش، تجارت و استفاده از سرمایه گذاری.

وزیر انرژی ازبکستان ایجاد مناطق صنعتی در دو کشور را عاملی مهم در نزدیک‌تر کردن پروژه‌ها و محصولات صنعتی به مردم و بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: ایران و ازبکستان می‌توانند امکان صادرات به سایر کشورها را در این زمینه فراهم کنند. جهان. منطقه علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود، از این نظر باید مسائل مربوط به تعرفه های گمرکی نیز حل شود.

جورابیک میرزا محموداف در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت ترانزیتی دو کشور گفت: ظرفیت جابجایی کالا بین دو کشور در حال حاضر تا 3000 دستگاه خودرو است که طبق بررسی های انجام شده تا 24000 دستگاه قابل افزایش است که نیازمند شرایط است. همکاری مناسب شرکت ها برای دستیابی به این هدف، ایجاد حمل و نقل عمده در دو کشور ضروری است.

وی با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه انرژی، ادامه داد: در بازدید از شرکت‌های بزرگ ایرانی، به پیشرفت‌های بالای صنعتی ایران اشاره شد و به‌دنبال استفاده از فناوری‌های بزرگ در بخش‌های نفت، پتروشیمی و غذایی هستیم. . و صنایع صنعتی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان.

وزیر انرژی ازبکستان در پایان تصریح کرد: این سفر زمینه های جدیدی را برای همکاری بین دو کشور گشوده است و با تعیین اهداف، مهلت ها و روش های اجرایی، امیدواریم شرایط برای توسعه این کشور فراهم شود. روابط بهتر کردن.


انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=222781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.