افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

استاد اقتصاد دانشگاه اهواز: در تعیین دستمزد، دولت با کارفرما طرف است نه کارگر/با افزایش دستمزد تورم افزایش نمی یابد.

  • کد خبر : 221256
استاد اقتصاد دانشگاه اهواز: در تعیین دستمزد، دولت با کارفرما طرف است نه کارگر/با افزایش دستمزد تورم افزایش نمی یابد.

به گزارش خبرآنلاین، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ همبستگی بین دستمزد و نرخ تورم در اقتصاد ایران ثابت نشده است و با بررسی و مقایسه منحنی تورم و درصد افزایش دستمزد در دو دهه اخیر به راحتی می توان به این اهمیت پی برد. دو، در حالی که در اقتصاد کلان، تورم حاصل. انقباض تقاضا زمانی […]

به گزارش خبرآنلاین، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ همبستگی بین دستمزد و نرخ تورم در اقتصاد ایران ثابت نشده است و با بررسی و مقایسه منحنی تورم و درصد افزایش دستمزد در دو دهه اخیر به راحتی می توان به این اهمیت پی برد. دو، در حالی که در اقتصاد کلان، تورم حاصل. انقباض تقاضا زمانی رخ می دهد که تقاضا از عرضه بیشتر شود.

سید مرتضی افکه، اقتصاددان و استاد دانشگاه اهواز درباره تاثیر افزایش دستمزدها بر نرخ تورم گفت: این موضوع همیشه بهانه ای برای دولت و کارفرمایان بوده است که دستمزدها را بیش از حد افزایش ندهند. با این حال، هزینه تولید به ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط ​​که تکنیک های استفاده دارند، افزایش می یابد، اما بعید است که این افزایش هزینه برای افزایش نقدینگی و تورم کافی باشد.

افه با بیان اینکه رشد دستمزدها تورم چندانی ایجاد نمی کند، افزود: اگر تورم وجود داشته باشد به ویژه برای شرکت های بزرگی که از تکنیک های سرمایه بر استفاده می کنند کمتر از 10 درصد خواهد بود.

فرار از وزارت کار از محاسبه خط فقر

وی ادامه داد: این وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که سالانه خط فقر را محاسبه و حقوق ها را بر اساس آن تغییر دهد، اما متأسفانه از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وزارت کار از این موضوع پرهیز کرده است. این امر باعث شده برخی اساتید دانشگاه و یا برخی از موسسات آموزشی تخمینی از خط فقر داشته باشند.افکه افزود: نحوه محاسبه سبد معیشت معمولاً بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، میزان کالری مورد نیاز بدن انسان و چه میزان است. مواد مغذی که فرد مصرف می کند و مسکن و سایر نیازهای اولیه از طریق ضرایب اضافه می شود.

شماره سبد پشتیبانی در مناطق مختلف متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: رقم اعلام شده برای سبد معیشتی در مناطق مختلف متفاوت است، به عنوان مثال; سبد معیشت در تهران و برخی شهرهای بزرگ نسبت به سایر شهرها متفاوت است و حتی می تواند به بیش از 20 میلیون تومب هم برسد.

افه در پاسخ به این سوال که آیا دولت از نظام کارفرمایی بیشتر حمایت می کند یا از نظام کارگری، تصریح کرد: چون دولت خودش کارفرمای بزرگی است و نیروی کار زیادی دارد و افزایش حداقل دستمزد نیز به بودجه دولت مربوط می شود. بنابراین، خواسته یا ناخواسته، در مذاکرات حقوقی طرف کارفرمایان را می گیرد، اما می تواند بی طرفی یا میانجیگری را مطالبه کند.

21302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=221256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.