افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم؟

  • کد خبر : 22118
چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم؟

یکی از ضروری ترین گام ها برای برقراری ارتباط سالم و موفق، یادگیری مهارت های ارتباطی است. یادگیری مهارت های ارتباطی و تقویت آنها می تواند روابط شما را با دیگران بهبود بخشد، جایگاه اجتماعی شما را تقویت کند و به برقراری روابط عاطفی موفق با شریک زندگی خود کمک کند. اما چگونه می توان […]

یکی از ضروری ترین گام ها برای برقراری ارتباط سالم و موفق، یادگیری مهارت های ارتباطی است. یادگیری مهارت های ارتباطی و تقویت آنها می تواند روابط شما را با دیگران بهبود بخشد، جایگاه اجتماعی شما را تقویت کند و به برقراری روابط عاطفی موفق با شریک زندگی خود کمک کند. اما چگونه می توان مهارت های ارتباطی را بهبود بخشید؟ قبل از هر چیز این شغل نیاز به صبر، خودشناسی کافی، تمرین و اختصاص زمان دارد، در این مقاله راه هایی را به شما آموزش می دهیم که مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید با اطرافیان خود رابطه سالم و موفقی برقرار کنید.

خودت را درک کن

برای ایجاد روابط موفق با دیگران، ابتدا باید خود و نیازهای خود را بشناسید. به نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی و نحوه انتقال این اطلاعات پردازش شده به اطرافیان خود فکر کنید.

چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم؟

پردازش داخلی

اگر یک پردازنده داخلی هستید، ترجیح می دهید قبل از صحبت و پاسخ دادن به کسی صبر کنید و فکر کنید. حتی می توانید قبل از بیان کلمات خود چندین بار در ذهن خود تمرین کرده و تکرار کنید. شما از آن دسته افرادی هستید که حرف شما را قطع می کنند و از زمان طولانی پاسخگویی خود خسته می شوند. دانستن این موارد برای شما و همسرتان بسیار مهم است زیرا نمی توانید این روند را در مغز خود تغییر دهید و اگر شما و دیگران از این ویژگی خاص خود آگاه باشید، مهارت های ارتباطی شما قوی تر و بهتر می شود.

پردازش خارجی

اگر او یک پردازنده خارجی باشد، همیشه افکار خود را با صدای بلند بیان می کند، به دنبال پاسخ فوری از طرف مقابل نیست و کلمات خود را بر اساس آن تنظیم نمی کند. در نتیجه ممکن است اشتباه کنید و حرفی بزنید که باعث رنجش طرف مقابل شود. این چیزی است که می توانید با شناخت خود و بهبود مهارت های ارتباطی خود از آن جلوگیری کنید.

عواطف و احساسات را شناسایی کنید.

قبل از شروع گفتگو با طرف مقابل، خود را به طور کامل بررسی کنید. به سرعت بدن خود را بررسی کنید تا ببینید آیا ناراحتی یا تنش در قسمتی از آن وجود دارد یا خیر. برای انجام این کار، چشمان خود را ببندید، روی پاهای خود تمرکز کنید و به تدریج به سمت سر خود حرکت کنید تا ببینید در کجای بدن شما تنش و انقباض وجود دارد. با این کار می توانید احساسات خود را بهتر درک کنید و تشخیص دهید که در موقعیت پیش رو چه احساسات و تنش هایی را باید انتظار داشت. برقراری ارتباط با بدن شما روشی موثر برای شناسایی احساسات و عواطفی است که بر ارتباط شما با طرف مقابل تاثیر می گذارد و اگر بر آنها کنترل داشته باشید، مهارت های ارتباطی بهتری خواهید داشت.

چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم؟

اصطلاح

بیان احساسات خود راهی موثر برای انتقال احساسات خود به طرف مقابل بدون سرزنش آنها است. این جملات گویا با کلمه “من” شروع می شوند و استفاده از آنها در مکالمه می تواند به بهبود فضای ارتباطی کمک کند. بیانی گویا:

  • تعیین کنید که چه نوع احساساتی را تجربه می کنید.
  • مشخص کنید چه چیزی باعث واکنش او شده است.
  • از فرم “احساس می کنم (احساس مورد نظر را پر کنید)” وقتی که هستید (وضعیت مورد نظر را پر کنید) به عنوان مثال “وقتی برای قرار دیر آمدید احساس ناراحتی می کنم”.

طرف مقابل را درک کند

پس از شناخت خود، احساسات و برقراری ارتباط موفق با خود، این بار نوبت به طرف مقابل می رسد. بسیار مهم است که با دقت به صحبت های طرف مقابل خود گوش دهید، به او احترام بگذارید و فضای باز مناسبی ایجاد کنید که در آن هر دو احساس راحتی و آشنایی داشته باشید.

چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم؟

با احترام گوش کن

وقتی طرف مقابل صحبت می کند، تقریباً همه به دنبال یافتن پاسخ مناسب و مناسب برای این گفتگو هستند و به ندرت به طور کامل به صحبت های طرف مقابل گوش می دهند. برای اینکه ارتباط موفقی داشته باشید، باید سعی کنید بر این وسوسه غلبه کنید و به دنبال پاسخ نباشید، مخصوصاً زمانی که مکالمه ای با صدای بلند و سریع بین شما وجود دارد. از مهارت “گوش دادن فعال” استفاده کنید تا مکالمه خود را واقعی و ارتباط خود را قوی و دو طرفه کنید. این به این معنی است که شما بدون قضاوت به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید و آنچه را که او می گویند را بازنویسی می کنید تا نشان دهید که به طور کامل صحبت های او را شنیده و درک کرده اید. این تفاسیر می تواند به شرح زیر باشد:

  • شنیدم که گفتی…
  • درک من از آنچه شما گفتید این بود که …
  • اگه درست متوجه بشم…

عبارات و کلمات را روشن کنید.

اگر حرف های طرف مقابلتان را کاملا متوجه نشدید، حتما از آنها بپرسید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر تفاهم کامل بین طرفین ایجاد نشود می تواند منشأ بسیاری از اختلافات باشد. اغلب اوقات پرسیدن این نوع سوالات دشوار است، به خصوص اگر آنچه طرف مقابل گفته است شما را از نظر احساسی تحریک کرده باشد. اما فراموش نکنید که «پرسیدن» می تواند به بهبود مکالمه و روابط شما کمک کند. برای روشن شدن عبارات و کلماتی که طرف مقابل گفته است می توانید از سوالات زیر استفاده کنید.

  • میشه در مورد چی گفتی توضیح بدی؟
  • مطمئن نیستم منظورت چی بود که گفتی…

ارتباط موفق

داشتن مهارت های ارتباطی قوی و سالم برای هر رابطه موفق لازم است و اگر می خواهید با شریک زندگی خود رابطه ای عاشقانه، عاطفی، کاری و خانوادگی داشته باشید، باید این مهارت ها را تقویت کنید. با یادگیری و تقویت این مهارت ها، هم شما و هم همسرتان می توانید گام مهمی در جهت تقویت و بهبود رابطه خود و داشتن یک زندگی شاد بردارید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=22118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.