افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

استفاده زیاد از قلیان توسط زنان. خطر ناباروری وجود دارد.

  • کد خبر : 220519
استفاده زیاد از قلیان توسط زنان.  خطر ناباروری وجود دارد.

آفتاب نیوز: محمدرضا زاهد پورانارکی با بیان اینکه استعمال دخانیات آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کند، اذعان داشت: دود سیگار و قلیان بر عملکرد ریه ها تأثیر می گذارد و به دلیل استنشاق مقادیر بالای مونوکسید کربن، این افراد در معرض خطر مشکلات تنفسی و ریوی هستند. متاسفانه در حال حاضر شاهد […]

آفتاب نیوز:

محمدرضا زاهد پورانارکی با بیان اینکه استعمال دخانیات آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کند، اذعان داشت: دود سیگار و قلیان بر عملکرد ریه ها تأثیر می گذارد و به دلیل استنشاق مقادیر بالای مونوکسید کربن، این افراد در معرض خطر مشکلات تنفسی و ریوی هستند.

متاسفانه در حال حاضر شاهد مصرف بی رویه قلیان در بین خانم ها هستیم و اظهار داشت: آمارهای تحقیقاتی نشان می دهد خانم ها بیشتر از آقایان قلیان مصرف می کنند و خطر استنشاق این ماده دخانی در خانم ها به دلیل تفاوت در هورمون های شما بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری های ریوی تصریح کرد: بیماری های مزمن انسدادی ریه، سرطان و … از عوارض مصرف قلیان است و احتمال ناباروری، سقط جنین، نوزادان نارس و کم وزنی هنگام تولد را در زنان افزایش می دهد.

زاهد پورانارکی با بیان اینکه یک پک قلیان معادل یک تا پنج پاکت سیگار به بدن آسیب می رساند، خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات فاسد، کهنه و غیرمجاز باعث ایجاد سموم در بدن می شود و بسیار مضر است.

وی با بیان اینکه مواد سمی موجود در دود قلیان می تواند در رگ ها باقی بماند و باعث انسداد آنها و در نتیجه بیماری قلبی شود، افزود: مصرف شدید قلیان با بالا بودن سطح تری گلیسیرید مرتبط است که عامل اصلی توسعه است. بیماری عروق کرونر قلب، و همچنین می تواند باعث تغییرات در ضربان قلب و ایجاد آریتمی قلبی شود.

این متخصص پزشکی با بیان اینکه قلیان به دلیل رطوبت مجاری تنفسی و فرار دود می تواند عامل مهمی در رشد میکروب ها و قارچ ها باشد، تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که کشت مواد داخل شلنگ قلیان صدها مورد است. از انواع قارچ ها و میکروب ها بوده و به راحتی همراه با دود وارد دستگاه تنفسی شده و باعث عفونت های مزمن می شود.

وی ادامه داد: فرد ابتدا متوجه بیماری خود نمی شود اما در سال های بعد به دلیل نفوذ این قارچ و میکروب به لایه های مختلف ریه دچار بیماری هایی مانند برونشیت، آمفیزم و در نهایت آسم می شود. متاسفانه چاره ای جز تحمل این بیماری تا آخر عمر نخواهد داشت.

زاهد پورانارکی اظهار داشت: درصد قابل توجهی از افرادی که دخانیات مصرف می کنند دچار بیماری های عروقی و سکته می شوند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد افرادی که از مواد دخانی مانند سیگار و قلیان استفاده می کنند به انواع بیماری ها مبتلا می شوند. سرطان ها، به ویژه سرطان ریه.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند از تنباکوی سبک میوه استفاده می کنند و به همین دلیل کمتر دچار مشکل و آسیب می شوند، آیا این فرضیه درست است؟ وی گفت: این فرضیه را به هیچ وجه نمی توان پذیرفت زیرا به هر حال فرد دود قلیان را استنشاق می کند و از طرفی تنباکوی طعم دار مصرفی در قلیان های میوه ای نیز عامل بیماری است. تنباکو معمولا از میوه های کپک زده تهیه می شود.

این فوق تخصص بیماری های ریوی با بیان اینکه استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان همه اعضای بدن را درگیر می کند، گفت: تحقیقات نشان می دهد سرطان های دهان، مری، معده، مثانه، قلب، بیماری های عروقی و ریوی در افراد سیگاری و ریه بیشتر است. مصرف کنندگان قلیان نسبت به سایر افراد جامعه.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=220519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.