افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

تمایل ایران به گسترش روابط فرهنگی با الجزایر و تمرکز بر مساجد

  • کد خبر : 220348
تمایل ایران به گسترش روابط فرهنگی با الجزایر و تمرکز بر مساجد

طبق اعلام اداره دولتی خبرگزاری تسنیمسید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر دو روزه خود به الجزایر با همراهی وزیر آموزش و پرورش این کشور شب گذشته از مسجد جامع الجزایر که بزرگترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان است، بازدید کرد. جهان اسلام و هنگام بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، مراحل ساخت […]

طبق اعلام اداره دولتی خبرگزاری تسنیمسید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر دو روزه خود به الجزایر با همراهی وزیر آموزش و پرورش این کشور شب گذشته از مسجد جامع الجزایر که بزرگترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان است، بازدید کرد. جهان اسلام و هنگام بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، مراحل ساخت آن آغاز شد و سپس نماز مغرب را به همراه مؤمنان الجزایری اقامه کرد.

مسجد الجامع با معماری اسلامی الجزایری در زمینی به مساحت 27 هکتار ساخته شده است. در بالای آن، بلندترین فانوس دریایی جهان قرار دارد و شامل یک مسجد دو هکتاری با ظرفیت 120000 نمازگزار، دارالقرآن و یک مرکز فرهنگی اسلامی است.

12 ساختمان و کتابخانه با یک میلیون جلد کتاب، سالن کنفرانس و موزه هنر و تاریخ اسلامی از دیگر قسمت های مسجد الجامع است.

این مسجد پس از مسجد النبی در مدینه و مسجد الحرام در مکه سومین مسجد بزرگ جهان به شمار می رود. زیور این مسجد که از سرتاسر پایتخت این کشور به چشم می خورد، با ارتفاع 267 متر نیز بلندترین زیور دنیاست. این برج دارای 43 طبقه و دارای آسانسور می باشد.

رئیس جمهور همچنین در جریان بازدید از مسجد جامع الجامع در دیدار کوتاهی با امام جماعت این مسجد به «اشاعه معارف دینی و سیره پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (علیهم السلام)» پرداخت. توجه به وضعیت مؤمنان و توجه به حل مشکلات آنان، «توجه به احوال مسلمانان جهان در کنار عبادت خدای متعال» را یکی از کارکردهای بسیار مهم مساجد در اسلام برشمرد. جامعه و افزود: امروز آگاهی بخشی به مسلمانان مظلوم فلسطین در غزه به عنوان مشکل اصلی جهان اسلام و همچنین جهان بشریت باید محور فعالیت مساجد در سرزمین های اسلامی باشد.

رئیسی با اشاره به نقش مساجد الجزایر در ایجاد تحرک، شعور و بسیج نیروهای مردمی در دوران استعمار گفت: امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، مساجد را سنگر مبارزه با انحراف و انحراف دانستند. ظلم و ستم و از این توانایی عظیم در پیشبرد اهداف الهی از انقلاب اسلامی بهره مند شدند.

رئیس جمهور همچنین وحدت و انسجام را یکی از ضروری ترین نیازهای امروز جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: یکی دیگر از کارکردهای مهم مساجد ایجاد وحدت و انسجام بین امت اسلامی است و مساجد می توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر موضع واحدی در قبال مسئله فلسطین دارند، تصریح کرد: اگر همین مواضع مشترک برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی در سراسر جهان اسلام وجود داشت، آیا این مواضع وجود داشت؟ آیا صهیونیست ها شجاعت انجام چنین اعمال خشونت آمیزی را خواهند داشت؟ آیا آنها علیه فلسطینیان مظلوم جنایت کردند؟

رئیس جمهور در ادامه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور ایران و الجزایر با محوریت مساجد در راستای افزایش دانش، دانش افزایی و ایجاد وحدت و انسجام در جهان اسلام تاکید کرد.

در این دیدار امام جماعت مسجد جماعت الجامع با ارائه گزارشی از تاریخچه ساخت این مسجد، تلاش فرانسوی ها برای تغییر دین و اعتقادات ملت الجزایر در دوران استعمار را برجسته کرد و اظهار داشت: این مسجد در سال 1380 به عنوان یکی از مهم ترین راه ها برای تغییر دین و اعتقادات مردم الجزایر در دوران استعمار به شمار می رود. ملت الجزایر با وجود این تلاش ها به اصول و اعتقادات خود پایبند است و استقلال را به این کشور بازگرداند و محل فعالیت های استعماری استعمارگران را به مسجد الجزایر تبدیل کرد.

امام ابرار ضمن ارج نهادن به مواضع شجاعانه و تاریخی دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین، امیدوار است سایر کشورهای اسلامی نیز در این راستا گام بردارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=220348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.