افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » چگونه از ظرفیت های گردشگری زمستانی ایران استفاده کنیم؟

  • کد خبر : 220155
اسمارتک نیوز » چگونه از ظرفیت های گردشگری زمستانی ایران استفاده کنیم؟

به گزارش گروه جامعه اسمارتک نیوز، آفتاب زمستانی که بر کوه های تهران می تابد، ابتدا به فنجان های سفید رنگی می نگرد که شبیه پیمانه های بستنی هستند. بستنی های باقی مانده از آن غول هایی است که چند شب پیش در مرز زمین و آسمان رها شده بودند. برج های حسود و حریص […]

به گزارش گروه جامعه اسمارتک نیوز، آفتاب زمستانی که بر کوه های تهران می تابد، ابتدا به فنجان های سفید رنگی می نگرد که شبیه پیمانه های بستنی هستند. بستنی های باقی مانده از آن غول هایی است که چند شب پیش در مرز زمین و آسمان رها شده بودند. برج های حسود و حریص نمی گذارند وگرنه باز هم می توانید از پشت پنجره ها آنها را مشاهده کنید. چرا نگاه کردی؟ اینجور مواقع دلت میخواد شال و کلاه سرت کنی و بری سمت میله های اسکی گوشه انبار. سپس به سراغ بستنی بروید و با چوب اسکی روی قسمت صاف سفید آن خط بکشید. برو تو دل برف و از جای قدمت غافلگیر شو.

غفلت از ظرفیت

به این صحنه ها که در بسیاری از کشورهای سردسیر دنیا دیده می شود، گردشگری زمستانی نامیده می شود. جذابیت این تفریحات به حدی است که ورزشکاران و گردشگران زیادی از مناطق گرمسیری و نقاط مختلف جهان به مناطق سردسیر و برفی که دارای این نوع امکانات تفریحی هستند سفر می کنند. جالب است که مناطق گرمسیری نیز به ساخت تأسیسات مصنوعی زمستانی روی آورده اند تا در اوج هوای گرم و مرطوب خود از سرما و هیجان 4- درجه لذت ببرند. حسن شمشکی قهرمان اسکی آلپاین آسیا به ایران گفت: شهری مانند دبی با ساخت پیست اسکی سرپوشیده اسکی بازان و گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف به خود جذب می کند. در این پیست اسکی برفی، اقامت در هتل های یخی، راهپیمایی های برفی، برگزاری جشنواره های یخ، ساخت مجسمه های برفی و یخی، ماهیگیری در دریاچه یخ زده و اسنوموبیل در پارک برفی، سورتمه سواری، تله کابین، کلاس های اسکی، مراکز خرید، حتی فرصت. برای ملاقات، پنگوئن های متعدد، سینمای برفی، کافه ها و رستوران ها را برای کسب درآمد از گردشگری زمستانی خود آماده کرده است.

و می افزاید: کشورمان با وجود برخورداری از زیرساخت های طبیعی، اجتماعی و فرهنگی، مناطق کوهستانی و برفگیرهای طبیعی و موقعیت ارتفاعات زاگرس و البرز، نتوانسته از این ظرفیت و زمستان بهره کافی را ببرد. خواب لاس شهرهای هیجان انگیز شده است، زمستان ترجیح داده می شود.

علیرضا افشاری یکی از اسکی بازانی است که از برف باقی مانده در دامنه دیسین استفاده کرد و به این پیست رسید. می گوید: باید به سمت نوآوری حرکت کنیم. بسیاری از کشورها علاوه بر کسب موفقیت های خاصی در این زمینه، به سمت نوآوری هایی می روند که به فرصت ها و دقایق شرکت کنندگان احترام می گذارد. او می گوید: چند وقت پیش به پیست اسکی دربندسر رفتم و یک فعالیت جالب دیدم. بخش خصوصی با دریافت مبلغ بیشتر (2 میلیون و 500 هزار تومان) در قسمت فروش بلیت، بلیت های خارج از صف را به افراد نگران وقت فروخت. اگرچه این روش برای کشورهای سرمایه داری و به ویژه برای ثروتمندان معمول است، اما آنها می توانند به راحتی از امکانات خارج از صف استفاده کنند. جالب بود که این روش با استقبال خوبی مواجه شد.

محبوبه واعظی یکی دیگر از اسکی بازانی است که برای یک روز استراحت به پیست دیسین آمده است. وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از قابلیت های پیست های اسکی بهره برد، به «ایران» گفت: با برگزاری منظم و سالانه جشنواره های تفریحی و ورزشی می توان از این قابلیت ها حتی اگر در زمستان برف نبارد استفاده کرد. در کشور در سال های اخیر اما با برنامه ریزی اولیه می توان گردشگران زیادی را به مناطق برفی و زمستانی جذب کرد. به گفته وی، علاوه بر این بیشترین سود اقتصادی را می توان از تفریحات روی برف و یخ به دست آورد.

مشاغل مرتبط با زمستان

به غرفه داران اطراف پیست می روم. در اینجا برخی از غرفه ها به مشاغل اختصاص داده شده است، از اجاره یا فروش تجهیزات اسکی گرفته تا فروش غذاهای مختلف. یکی از افراد شاغل در این غرفه می گوید: در کنار پیست های اسکی مردم محلی هستند که با مشاغل موقت درآمد کسب می کنند. اگر پیست به دلایل مختلف بسته شود، درآمد این افراد قطع می شود. به گفته امیر سولقانی مربیان اسکی، رستوران های داخل و خارج از پیست، غرفه های اجاره تجهیزات اسکی، هتل ها و …. از جمله شرکت هایی هستند که در صورت عدم بازگشایی پیست های اسکی متحمل ضرر و زیان هنگفتی خواهند شد.

سرنخ هایی که نادیده گرفته شده اند!

امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها به قدری رونق پیدا کرده است که علاوه بر ساخت انواع اماکن اقامتی، پذیرایی و تفریح ​​توسط سرمایه گذاران، سالانه هزاران شغل فصلی در مناطق ایجاد می شود.

حامد کاویانی فعال و کارشناس گردشگری و طبیعت گردی به «ایران» می گوید: در روزهای اخیر بارش برکت الهی بسیاری از ارتفاعات کشور را برف پوشانده و این ظرفیت را برای گردشگری زمستانی در برخی استان ها فراهم کرده است. مناطقی مانند تهران، اردبیل، همدان، شهرکرد، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرهای سردسیر ایران از جمله مناطقی هستند که می توانند بهترین و مطمئن ترین منبع سرمایه گذاری و رونق گردشگری زمستانی در پیست های اسکی، جشنواره های زمستانی، آبگرم باشند. دریاچه ها و طبیعت، زمینه اشتغال ساکنان منطقه را فراهم می کند و می تواند صنعت گردشگری منجمد را احیا کند.
کاویانی در رابطه با گردشگری زمستانی می‌گوید: اگرچه وقتی از گردشگری زمستانی صحبت می‌کنیم به ورزش‌های خاصی مانند اسکی برف فکر می‌کنیم، اما در حقیقت زیرمجموعه‌های گردشگری زمستانی آنقدر متنوع شده که می‌تواند باورنکردنی باشد. اسکی روی برف، اسنوموبیل، هتل های یخی، ماهیگیری در دریاچه یخ زده، پیاده روی برفی، ساخت مجسمه روی یخ و کمپینگ زمستانی از جمله این فعالیت ها هستند.
وی با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت های زیادی دارد، می گوید: این استان به دلیل همجواری با مرز ظرفیت برگزاری جشنواره ها و دعوت از فعالان و ورزشکاران کشورهای همسایه را برای این جشنواره دارد. همچنین دارای چشمه های آب معدنی و درمانی متعددی در کنار دامنه ها و در دامنه سبلان است که می تواند تلفیقی از گردشگری زمستانی و درمانی برای علاقه مندان باشد.

این فعال گردشگری می افزاید: آذربایجان از دیگر استان هایی است که می تواند برای گردشگری زمستانی بسیار عالی باشد. در ارومیه، غار سهولان و دامنه‌های بند از بهترین و معروف‌ترین مکان‌های گردشگری زمستانی است. شهرستان‌های دردشت، ماکو و چالدران نیز از مناطق بکر گردشگری زمستانی هستند که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای گردشگری زمستانی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و ظرفیت‌های آن‌ها فقط برای فصول گرم سال برنامه‌ریزی شده است. استان همدان به عنوان یکی از استان های مناسب برای گردشگری است. زيمازيني يادآور مي شود و مي گويد: كوه هاي الوند در اين استان در فصل سرما بسيار ديدني است و زيبايي خيره كننده اي دارد. همچنین استان های چهارمحال، بختیاری و کرمانشاه از جمله استان های دارای ظرفیت گردشگری زمستانی هستند.

به گفته کاویانی، اگرچه استان گیلان به فصل بهار معروف است، اما از ارتفاعات تلاش و ماسوله غافل شده است. این مناطق یکی از قابلیت های گردشگری زمستانی است. استان فارس در فصول سرد سال نیز می تواند پذیرای مهمانان خود باشد و آبشارهای مارگون، چیکون و تنگ تیزاب در فصول سرد سال بسیار دیدنی هستند.

آن طور که این فعال گردشگری می گوید: ایران به عنوان کشوری با جاذبه های گردشگری فراوان می تواند جایگاه بسیار خوبی در گردشگری زمستانی داشته باشد. امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به این بخش گردشگری داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=220155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.