افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

کابوس مرکاوا چگونه در غزه متولد شد؟

  • کد خبر : 215215
کابوس مرکاوا چگونه در غزه متولد شد؟

«یاسین 105» از همان روز اول نبرد با دشمن نقش مؤثری را که در رفع توهمات و از بین بردن نقشه‌ها و نقشه‌های حمله زمینی به غزه خواهد داشت، فهمید و از همان لحظه بود که این موشک به نمادی برجسته تبدیل شد. . همچنین در جنگ «طوفان» «الاقصی» تغییر یافت. «محسن فاطمی نژاد» در […]

«یاسین 105» از همان روز اول نبرد با دشمن نقش مؤثری را که در رفع توهمات و از بین بردن نقشه‌ها و نقشه‌های حمله زمینی به غزه خواهد داشت، فهمید و از همان لحظه بود که این موشک به نمادی برجسته تبدیل شد. . همچنین در جنگ «طوفان» «الاقصی» تغییر یافت.

«محسن فاطمی نژاد» در یادداشتی برای ایسنا نوشت: از یک سو اشغالگری است که از هر جهت مورد حمایت نظام استکبار جهانی و از سوی دیگر مقاومت فلسطین است. هدف اول، با وجود حمایت یکجانبه و یک جانبه نظام ظالم جهانی، یک چیز است: حفظ برتری و سلطه بر مردم مقاومی که از همه حقوق محروم شده‌اند، و هدف دوم برعکس این توصیف است. برخورد با گستاخی متصرف با هر نوع تخلف و جنایت برخورد شود.

در این درگیری اما ایمان و عزم مردم فلسطین همواره در خط مقدم حضور داشته و نسل به نسل برای نابودی تجهیزات و ماشین آلات نظامی صهیونیست ها نقشه می کشیدند. در نهایت به موفقیت های قابل توجه و ملموسی دست یافت. موفقیتی که توهم صهیونیست ها در این سنگر داشت، تجهیزات نظامی را منهدم کرد و آنها را تبدیل به تابوت های متحرک کرد که سربازانی که به قصد پناهندگی وارد آن شده بودند، این کار را انجام دادند و در انتظار آنها به جهنم خواهند رفت.

گردان های شهدای «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس در گزارشی ماجرای تولد کابوس این روزهای صهیونیست ها یعنی موشک ضدهوایی «یاسین 105» را اینگونه روایت کرده است. : (که انتفاضه دوم نیست)، رژیم غاصب صهیونیستی تانک ها و خودروهای زرهی خود را به قلب شهرها و اردوگاه های کرانه باختری و نوار غزه هل داد. تنها وسیله ای که مقاومت فلسطین در آن زمان داشت سلاح های سبک بود که البته توان رقابت با این خودروهای زرهی را نداشت. به همین دلیل از آن زمان مقاومت تصمیم گرفت اولین گام های جدید خود را در مسیر ماجراجویانه مقابله با این تانک ها بردارد. اولین تلاش ها قرار دادن بمب های بزرگ در مسیرهای قابل پیش بینی و منتظر ماندن برای این خودروهای زرهی بود.

در حالی که این تلاش ها موفقیت آمیز بود، مشکلاتی وجود داشت که منجر به مقاومت در برابر توسعه سلاح ها بر اساس قابلیت ها و مواد موجود شد. از جمله مشکلات ناشی از بمباران مسیر خودروهای زرهی می توان به موارد زیر اشاره کرد: سختی مانور با این بمب ها به دلیل اندازه و وزن زیاد، حجم زیاد مواد منفجره که در عین کمیاب بود و باید در آنها استفاده شود و مهمتر از همه، شرایط پیچیده است: امنیت کارکرد این بمب ها را دور از چشم دشمن بسیار دشوار می کند.

یاسین 105

اولین ایده برای جداسازی زره.

در سال 2002 اولین تلاش ها برای ساخت گلوله های ضد تانک به نام های «البانا» و «العطار» همراه با بمب های جانبی انجام شد، اما مشکل نفوذ و میزان تخریب همچنان پابرجا بود. این تلاش ها در عین حال بر توسعه و بهبود سیستم های دفاعی و مکانیزم های زرهی تیم دشمن تأثیر گذاشت. با وجود این، گردان های القسام به تلاش خود در این زمینه ادامه دادند و پس از دو سال در سال 1383 به موفقیت دست یافتند. راکت و پرتابگر «یاسین» (P2) که کپی از پرتابگر روسی (P2-RPG) بود در سال جاری ساخته شد. به همین ترتیب بود که تسلیحات نظامی با مقادیر نسبتاً خوبی از سلاح و مهمات پر شد، اما مشکل نفوذ و میزان تخریب همچنان حل نشد.

در همان سال تعداد بسیار محدودی سلاح مانند لانچر روسی (P7-RPG) که قیمت بسیار بالایی نیز داشت با طی مراحل پیچیده و غلبه بر موانع بسیار سخت وارد گندزا شد.

همزمان با توسعه فعالیت‌های گردان‌های قسام و تجهیزات نظامی آنها، قسام در خصوص تقسیم‌بندی نیروهای خود به تخصص‌های مختلف تصمیماتی اتخاذ کرد که کار بر روی موشک‌های «ضد هوایی» یکی از مهمترین و اولویت‌بندی‌ترین آنهاست. این موارد شمرده می شود. با آزادسازی نوار غزه از طریق خروج نیروهای اشغالگر صهیونیستی در سال 2005، کار تامین بهبود یافت و این موضوع در توسعه توان مقاومت فلسطین به طور کلی و در توسعه صنایع نظامی نمود پیدا کرد. گردان های قسام به شکلی خاص خودنمایی می کردند.

با این حال، در سال 2007، ورود مقادیر زیادی سلاح به نوار غزه، از جمله P7-RPG در مقیاس بزرگ، موشک یاسین را از خدمت خارج کرد. همزمان نوار غزه شاهد ورود انواع دیگری از پهپادهای هدایت شونده و دوربرد مانند «فاگوت»، «کورنت»، «کانکورس» و غیره بود. قسام در چارچوب آماده سازی و آموزش نیروها توانست چند تن از مجاهدان خود را در خارج از فلسطین اشغالی در استفاده از این سلاح ها آموزش دهد و در نتیجه زنجیره تخصصی «زادزاره» قسام تقویت شد. .

تاریخچه پرش؛ از «یاسین 105» تا بمب «امل فدایی»

در سال 2014 و در نتیجه تجارب به دست آمده در نبرد «عصاف المکول» (نبردی که طی آن سربازان گردان دوم قسام ارتش رژیم صهیونیستی را به اسارت گرفتند)، پیشنهاد شد که یک سلاح ضد محترقه موثر برای قبالا ارائه شود. با خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی مانند تانک “مرکاوا 4″، نفربر زرهی “تایگر”، بولدوزر قدرتمند “D9” و غیره. در مرحله اجرای این طرح، تیم های تحقیق و توسعه متشکل از مهندسان و پرسنل فعال در واحدهای تولیدی نظامی قسام تحقیقات خود را در این زمینه به طور جدی آغاز کردند. طبیعی بود که دستیابی به چنین قابلیت هایی مستلزم علمی باشد که به دقت بالایی در اندازه گیری ها، مواد اولیه و آلیاژها نیاز دارد.

در نتیجه تلاش خالصانه و خلاقیت ذهن‌های درخشان و تمایل به مبارزه با غیرممکن‌ها، پس از تلاش‌ها و آزمایش‌های فراوان در سال‌های 2015-2017 میلادی، در سال 2018 موشک “یاسین 105” به فضا پرتاب شد. -تانک، نسخه ضد نفر و علاوه بر همه اینها به بمب پرانفجاری که روی وسایل نقلیه قرار می گیرد، “بمب قربانی” نیز گفته می شود زیرا از فاصله صفر بر روی تجهیزات دشمن قرار می گیرد.

صفر تا 100 این اختراع و موفقیت آن حاصل تلاش مهندسان قسام بر اساس قدرت پرتاب و شتاب آن برای رسیدن به هدف و توانایی نفوذ 60 تا 100 سانتی متری به بدنه تانک ها و خودروهای زرهی دشمن بود.

به موازات توسعه صنایع نظامی، قسام به آموزش نیروهای خود برای اجاره خودروهای زرهی پرداخت. این مرحله شامل مطالعه گسترده تانک‌های مرکاوا و سایر خودروهای زرهی و بررسی نقاط ضعف، مکانیسم‌ها و تاکتیک‌های آنها می‌شود. این کار با ساخت مدل هایی انجام شد که از نظر اندازه و شکل کاملا مشابه بودند و مکانیزم ها به طور دقیق شبیه سازی شدند. همچنین شبیه سازهایی برای آموزش تیراندازی به مجاهدین در موقعیت های مختلف ایستا، متحرک، دور و نزدیک طراحی شد و علاوه بر همه اینها، آموزش مانور با سلاح های ضد دزره نیز در میدان دنبه انجام شد.

این مرحله نقش مهم و مکملی در توسعه تجهیزات و آماده سازی گروهان قسام برای مبارزه با زره و استحکامات دشمن داشت.

طوفان “یاسین” در “طوفان الاقصی”

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در 16 مهرماه، گردان های قسام از ورود موشک ضد زره «یاسین 105» و موشک ضد تقویت و ضد نفر «یاسین 105» به منطقه خبر دادند. . میدان جنگ دشمن از روز اول نبرد متوجه نقش مؤثر این موشک در رفع توهمات و از بین بردن نقشه و نقشه های حمله زمینی به غزه شد و از همان لحظه بود که یاسین 105 به نماد صورت فلکی تبدیل شد. . نکته مهم در جنگ طوفان الاقصی تغییر کرد.

نام موشک ضد تانک «یاسین 105» از ابتدای طوفان الاقصی و پس از آغاز نبرد زمینی با اطلاع رسانی و اعلام مستمر از رویارویی موفقیت آمیز با خودروهای زرهی دشمن بر سر زبان ها افتاده است. در میان این سلاح ها، تانک «مرکاوا 4» مورد تمجید ویژه رژیم اشغالگر قرار گرفت و به قوی ترین سلاح ها و سامانه ها مجهز شد. هزینه تانک 6 میلیون دلار برای ارتش اشغالگر اسرائیل، 3 میلیون دلار برای بدنه و زره تانک، 1 میلیون دلار برای سیستم شلیک و 2 میلیون دلار برای سایر تجهیزات است. این اتفاق زمانی رخ داد که هزینه تولید گلوله «یاسین 105» از 500 دلار فراتر نرفت.

شور رزمندگی و روحیه شهادت طلبی، مجاهدان مقاومت فلسطین، با وجود بمباران های شدید و جنون آمیز، پهپادها و توپخانه های ارتش اشغالگر، به سمت ستون های تانک و گروه های دشمن، تانک ها را منهدم و از کار می اندازند. و خدمه این خودروها را نابود کنند. در همین راستا مجاهدین مقاومت فیلمی از این نبرد قهرمانانه منتشر کردند.

در آمارهای منتشر شده برای اولین بار – تا لحظه تنظیم این خبر – سربازان قسام توانستند بیش از 1108 خودرو شامل 962 دستگاه تانک، 55 نفربر زرهی، 74 بولدوزر، 3 بیل مکانیکی و 14 دستگاه جیپ را کنترل کنند. ویران و ویران شد. بسیاری از افسران، سربازان و مزدوران دشمن تانک های داخل را نابود خواهند کرد.

در پایان باید گفت که نبردهای دلاورانه قسام مجاهدین و انهدام تانک ها و خودروهای زرهی دشمن با سلاحی ساخته شد که بیش از 16 سال در محاصره بود، جایی که انواع قابلیت ها محکوم به نابودی بود. د، جز لطف توفیق الهی و تلاش مجاهدانی که هدفشان نوشتن صفحه ای نو در تاریخ جهاد و مقاومت در تاریخ ملت فلسطین بود، ممکن نشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=215215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.