افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

چرا پوست خشک داریم؟

  • کد خبر : 213922
چرا پوست خشک داریم؟

دلیل کلی خشکی و خارش پوست چیزی جز کمبود رطوبت نیست. اما این کمبود رطوبت از کجا می آید؟ به گفته این متخصص پوست و مو، خشکی پوست به دلیل اختلال در سد پوستی و اختلال عملکرد یا کمبود چربی های سالم ضروری در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. به طور معمول، لایه بالایی […]

دلیل کلی خشکی و خارش پوست چیزی جز کمبود رطوبت نیست. اما این کمبود رطوبت از کجا می آید؟ به گفته این متخصص پوست و مو، خشکی پوست به دلیل اختلال در سد پوستی و اختلال عملکرد یا کمبود چربی های سالم ضروری در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. به طور معمول، لایه بالایی پوست از سلول های مرده و روغن های طبیعی تشکیل شده است که به حفظ رطوبت کمک می کند تا پوست نرم و صاف شود. اما اگر آب کافی در این لایه بالایی سلول وجود نداشته باشد، که در صورت تخلیه روغن های محافظ ممکن است اتفاق بیفتد، پوست می تواند خشک شود.
در بیشتر موارد، تجربه خشکی پوست مشکل بزرگی نیست و این مشکل رایج می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، در افراد با هر سنی رخ می دهد و می تواند در هر نقطه از بدن، از دست ها و صورت گرفته تا پاها و معده ظاهر شود. علاوه بر این که خشکی یک وضعیت ناراحت کننده است، همچنین می تواند پوست را قرمز، پوسته پوسته یا خارش کند. همه این موارد موضوعات ناراحت کننده ای هستند، اما در بحث سلامت عمومی دلیلی برای نگرانی در مورد آنها وجود ندارد.
گاهی اوقات پوست خشک جدی است و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پوستی یا بیماری تهدید کننده سلامت باشد (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد).
هر آنچه که باید در مورد بیماری های پوستی بدانید را اینجا بخوانید.
اگر خشکی آنقدر شدید است که توانایی کار یا خواب شما را مختل می کند، یا اگر پوست ترک می خورد و خونریزی می کند، یا اگر به نظر می رسد مشکل شما به درمان های تجویز شده پاسخ نمی دهد، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برای بررسی علل و درمان خشکی پوست با ما همراه باشید.

عناوین مقاله را ببینید

علت خشکی پوست

دلایل مختلفی می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. برخی از این دلایل به شرح زیر است:
1. عطر پتانسیل ایجاد تحریک پوست را دارد.
عطرها پوست خشک را تحریک می کنند یا آن را بدتر می کنند، بنابراین از دئودورانت ها (ضد تعریق ها) و محصولات مراقبت از پوست معطر خودداری کنید. این به این دلیل است که عطر منبع شایع درماتیت تماسی آلرژیک است. تحریک پوست ناشی از عطرها ممکن است پوست شما چندین بار قبل از قرار گرفتن در معرض آن واکنش نشان دهد، یا ممکن است اولین بار متوجه واکنش شوید.
لیست مواد تشکیل دهنده عطرها و محصولات بهداشتی مورد استفاده را بررسی کنید. لوسیون‌ها و کرم‌های بدن وقتی مملو از عطر باشند بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر می‌کنند. برچسب ها را با دقت بخوانید و سعی کنید از محصولاتی که حاوی روغن اسطوخودوس و سایر روغن های گیاهی هستند برای عطر استفاده کنید.

2. صابون می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد.
بسیاری از صابون ها، پاک کننده ها و شامپوها رطوبت را از پوست و پوست سر می گیرند زیرا برای از بین بردن چربی طراحی شده اند. مهم است که مواد شوینده را برای صورت، بدن و لباس خود با دقت انتخاب کنید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انتخاب یک شامپوی معطر برای بدن بسیار بهتر از صابون‌های خشن و خشک‌کننده است.
افرادی که پوست خشکی دارند باید بسیار مراقب مواد شوینده قوی باشند. این مواد به راحتی می توانند روی پوست تاثیر بگذارند و حتی در موارد شدید باعث ترک خوردن و خونریزی پوست شوند.

3. ژنتیک می تواند خطر خشکی پوست را تحت تاثیر قرار دهد
خشکی پوست نیز می تواند ارثی باشد و این یکی دیگر از مشکلاتی است که می توانید مادر و پدر خود را سرزنش کنید! طبق یک مطالعه، جهش در ژن‌هایی که تولید پروتئین فیلاگرین را که در تشکیل و آبرسانی سد پوستی نقش دارد، کنترل می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد چندین بیماری پوستی شوند. افراد مبتلا به این جهش ها که تخمین زده می شود حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، پوست خشک تری دارند و احتمال ابتلا به اگزما بیشتر است. درماتیت آتوپیک نیز یک نوع رایج اگزما است که می تواند این افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.
اگر همیشه پوست خشکی داشته اید یا در خانواده خود آن را دارید، مهم است که در مورد مرطوب کردن روزانه کوشا باشید. باید از محصولات بهداشتی حاوی سرامید و لیپید استفاده شود. این مواد به ساخت و تقویت سد پوستی کمک می کنند.

4. آب سخت می تواند از جذب مرطوب کننده ها جلوگیری کند.
هنگامی که آب لوله کشی حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم باشد، به آن آب سخت می گویند. این مواد معدنی می توانند پوششی بر روی پوست ایجاد کنند که باعث خشکی پوست می شود.
به عنوان مثال، فلزات سنگین در آب سخت، چربی پوست را به ماده غلیظی تبدیل می کند که می تواند غدد را مسدود کند. این امر شرایطی مانند آکنه و روزاسه را تشدید می کند و از جذب مرطوب کننده ها در پوست جلوگیری می کند.
برای جلوگیری از خشکی پوست در اثر آب سخت می توانید از فیلتر یا تصفیه کننده در مسیر آب استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین‌های A و C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، زیرا با لایه‌های رسوب شده توسط آب سخت مقابله می‌کنند.

خشکی پوست چگونه درمان می شود؟

درمان پوست خشک بر آبرسانی مجدد یا بازگرداندن رطوبت به پوست تمرکز دارد. درمان برای پوست خشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• استفاده از مرطوب کننده ها: مرطوب کننده ها درمان اولیه اکثر انواع پوست های خشک هستند. آنها پوست خشک را نرم و صاف می کنند تا از ترک خوردن جلوگیری کنند و سد طبیعی پوست را بازیابی کنند. محصولات مرطوب کننده به شکل پماد، کرم، لوسیون و روغن هستند و حاوی موادی مانند نرم کننده هایی هستند که پوست را تسکین و آبرسانی می کنند. مرطوب کننده شما ممکن است حاوی اسید هیالورونیک نیز باشد. این ماده باعث افزایش رطوبت پوست می شود.
• داروها: برای پوست بسیار خشک که خارش دارد یا مستعد ترک خوردن است، پزشک ممکن است یک استروئید موضعی تجویز کند که تورم (التهاب) پوست را کاهش می دهد. با کاهش تورم، بثورات و خارش نیز ناپدید می شوند. در موارد شدید خشکی پوست، داروهای خوراکی یا تزریقی ممکن است مناسب باشد.
• قبل از استفاده از هر گونه داروی پوستی باید با پزشک خود مشورت کنید.

چه نوع لوسیون یا مرطوب کننده ای برای پوست های خشک بهتر است؟

اگر پوست خشکی دارید، چندین گزینه مختلف مرطوب کننده وجود دارد. هنگام انتخاب مرطوب کننده برای پوست خشک خود به دنبال محصولی باشید که دارای ویژگی های زیر باشد:
• بدون عطر باشد
• فاقد موادی مانند ایزوپروپیل الکل، بنزیل الکل یا سولفات هایی که باعث کم آبی پوست می شوند.
• محصولی را انتخاب کنید که با موادی مانند وازلین، اسید هیالورونیک، لانولین یا روغن های معدنی (نرم کننده ها) ساخته شده باشد. این مواد رطوبت را در پوست حفظ می کنند.
• از محصولات حاوی گلیسیرین استفاده کنید. گلیسیرین رطوبت را به پوست جذب می کند.
• محصول مورد نظر برای جلوگیری از خارش باید حاوی هیدروکورتیزون باشد.
هنگام انتخاب یک مرطوب کننده، به یاد داشته باشید که پوست شما منحصر به فرد است و آنچه برای شخص دیگری مناسب است ممکن است برای شما و پوست شما بهترین نباشد. نکاتی را برای مراقبت از پوست و پوست سالم بیاموزید. می توانید با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید.

به این پست امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=213922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.