افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

سیاست های حمایتی در تنظیم بازار پیاز پیاز مازاد صادر می شود

  • کد خبر : 213820
سیاست های حمایتی در تنظیم بازار پیاز پیاز مازاد صادر می شود

به گزارش بازار، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: محصولات سبزی و صیفی به ویژه پیاز سالانه دارای نوسانات تولیدی است، به طوری که در برخی فصول تولید پیاز در کشور با مازاد و در برخی دیگر با کمبود مواجه است که متعاقباً باعث قیمت می شود. نوسانات این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی […]

به گزارش بازار، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: محصولات سبزی و صیفی به ویژه پیاز سالانه دارای نوسانات تولیدی است، به طوری که در برخی فصول تولید پیاز در کشور با مازاد و در برخی دیگر با کمبود مواجه است که متعاقباً باعث قیمت می شود. نوسانات این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی همواره با اعمال سیاست های کنترلی در مبادی تولیدی و خارج از مبادی تولیدی سعی در تنظیم بازار محصول مذکور داشته است.

بر اساس این گزارش، مقایسه تجربیات وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار محصولات پیاز در سال های 1401 و 1402 می تواند راهنمای بسیار ارزشمندی برای سال های آینده باشد.

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، تولید پیاز در ماه های آبان، آذر و آذر همواره با کمترین میزان برداشت مواجه است که منجر به افزایش قیمت محصولات پیاز در آن بازه زمانی می شود.

این گزارش می افزاید: در سال 1401 به دلیل کمبود عرضه پیاز و متعاقب آن افزایش قیمت در آذر، دی و بهمن، دولت در 31 آذر، 26 دی و 26 بهمن به ترتیب 50، 100 و 180 درصد عوارض صادراتی وضع کرد. . تلاش شد تا قیمت این محصول کنترل شود، اما به دلیل عدم اجرای آن در زمان مناسب، این سیاست ها نه تنها کمکی به کاهش قیمت پیاز نکرد، بلکه برای عرضه این محصول، هزینه واردات پیاز نیز تحمیل شد. روی کشور . .

وزارت ذی صلاح امسال با رصد مستمر و جلسات متعدد با کارشناسان و دستیاران متخصص در این راستا با در نظر گرفتن موازنه مصرف و تولید و تعیین زمان افت تولید سعی کرده از تکرار تجربه تلخ سال گذشته جلوگیری کند. با اعمال عوارض صادراتی 100، 40 و 10 درصدی در تاریخ 3 آذر، 5 دی و 14 بهمن ماه سال جاری، کنترل موجودی و عرضه کافی پیاز در داخل کشور و در نتیجه کنترل قیمت پیاز را آغاز کرد.

آثار اجرای به موقع و مناسب این سیاست نه تنها منجر به کنترل قیمت پیاز شد بلکه دولت را به صادرات پیاز مازاد و حذف کامل عوارض صادراتی تشویق کرد.

مقایسه نتایج اجرای سیاست های عوارض صادراتی بر قیمت خرده فروشی پیاز در سال های 1401 و 1402 نشان می دهد که با اجرای سیاست تجاری در آذرماه 1401، قیمت خرده فروشی پیاز افزایش یافت که نشان دهنده قیمت خرده فروشی پیاز است. 20 درصد رشد این در حالی است که با اجرای سیاست تجارت پیاز در سال 1402، قیمت پیاز 3 درصد کاهش یافت، به طور کلی در مقایسه قیمت خرده فروشی پیاز در آذر ماه 1402 با ماه مشابه سال قبل، 20 درصد کاهش قیمت داشت. . که اثر اجراست و نشان دهنده سیاست کنترلی صحیح و به موقع وزارت متبوع می باشد.

در مقایسه صادرات پیاز در سالهای 1401 و 1402 میزان صادرات در دی ماه 1402 پس از اعمال عوارض صادراتی 9000 تن و در سال 1401 به 8 هزار تن در بهمن 1402 افزایش یافت که نه تنها به کنترل داخلی کمک کرد. قیمت پیاز، بلکه به درآمدهای ارزی دولت کمک کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=213820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.