افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

ایران پل ارتباطی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با خاورمیانه|مزیت های راهبردی تهران برای اوراسیا

  • کد خبر : 213348
ایران پل ارتباطی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با خاورمیانه|مزیت های راهبردی تهران برای اوراسیا

بازار؛ گروه بین الملل: در 25 دسامبر 2023، نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست انعقاد قرارداد منطقه آزاد تجاری با ایران را یکی از موفقیت های قابل توجه این اتحادیه در سال گذشته عنوان کردند. انتظار می‌رود توسعه بیشتر روابط اوراسیا با ایران نقش مهمی در […]

بازار؛ گروه بین الملل: در 25 دسامبر 2023، نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست انعقاد قرارداد منطقه آزاد تجاری با ایران را یکی از موفقیت های قابل توجه این اتحادیه در سال گذشته عنوان کردند.

انتظار می‌رود توسعه بیشتر روابط اوراسیا با ایران نقش مهمی در ارتقای مسیرهای حمل‌ونقل قاره‌ای شمال-جنوب داشته باشد که نقش مهمی در توسعه پتانسیل صادراتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد داشت، زیرا به استثنای فدراسیون روسیه، همه آنها محصور در خشکی هستند که فرصت های صادراتی آنها را محدود می کند. علاوه بر این، بازار داخلی ایران، کشوری با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر و قدرت خرید نسبتاً بالا، برای کشورهای اوراسیا جذاب به نظر می رسد. بنابراین تعرفه گمرکی بین کشورهای اوراسیا و جمهوری اسلامی از 30 به 4.5 درصد کاهش می یابد.

علاوه بر این، در این نشست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیش نویس بیانیه ای در مورد توسعه آینده فرآیندهای اقتصادی تا سال 2030 و همچنین چشم انداز سال 2045 به شرکت کنندگان ارائه کرد، زیرا در سال 2023 این فدراسیون روسیه بود که ریاست اتحادیه اوراسیا را بر عهده داشت. .

نتایج سال پرچالش اما مهم 2023 برای اتحادیه را می توان موفق و دلگرم کننده دانست. در نوامبر 2023، وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه از افزایش حجم تجارت متقابل در اوراسیا خبر داد که در هشت ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال 2022، 9 درصد افزایش یافت.

البته در آینده حجم تجارت متقابل کشورهای عضو می تواند به 100 میلیارد دلار برسد. این برآوردها قبلاً در مثبت ترین سناریوها برای سال 2023 دیده شده است. در سال 2023، اندازه کل اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه 3.5 درصد رشد خواهد کرد. همچنین شرکت کنندگان در این نشست درصد بالای تسویه با پول ملی را که به 90 درصد رسیده است، برجسته کردند.

انتظار می‌رود توسعه بیشتر روابط اوراسیا با ایران نقش مهمی در ارتقای مسیرهای حمل‌ونقل قاره‌ای شمال-جنوب داشته باشد که نقش مهمی در توسعه پتانسیل صادراتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد داشت، زیرا به استثنای فدراسیون روسیه، همه آنها محصور در خشکی هستند که فرصت های صادراتی آنها را محدود می کند.

در تاریخ 1-2 فوریه 2024، رویداد مهم دیگری برای کشورهای اوراسیا در آلماتی برگزار شد: نشست شورای بین دولتی اوراسیا با اعضای بیشتر. در واقع علاوه بر سران دولت های کشورهای عضو اتحادیه، نخست وزیر جمهوری ازبکستان که ناظر اتحادیه اوراسیا نیز می باشد، در این نشست شرکت داشت.

یکی از موضوعات اصلی بحث در مورد مسائل داخلی اتحادیه، لزوم رفع مستمر موانع موجود در بازار داخلی و همچنین بهبود کیفیت دسترسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بازارهای کشورهای ثالث بود. برای رسیدگی به این وظیفه اخیر، بلاروس، روسیه و قزاقستان یادداشت تفاهمی در مورد توسعه حمل و نقل ریلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کردند. طرفین همچنین در مورد ایجاد مکانیزمی برای کمک مالی برای همکاری های صنعتی بین کشورهای عضو توافق کردند که توسعه پروژه های صنعتی بین المللی تحت نظارت EAEU را تسهیل می کند.

علاوه بر این، سران دولت EAEU در مجمع دیجیتال آلماتی 2024 شرکت کردند و چندین ابتکار را ارائه کردند. شرکت کنندگان بر تعهد خود به ایده ایجاد یک محیط دیجیتالی یکپارچه در اتحادیه تاکید کردند که شامل امکان دسترسی مشترک شهروندان کشورهای عضو EAEU به طیف گسترده ای از خدمات عمومی نیز می شود. نخست وزیر قزاقستان علیخان اسماعیل اف پیشنهاد ایجاد یک پلت فرم واحد برای به اشتراک گذاشتن راه حل های فناوری و ایده های نوآورانه را ارائه کرد. علاوه بر این، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت که کشورش فناوری های پیشرفته ای را برای حفاظت از روابط اقتصادی خارجی کشورهای عضو در فضای سایبری به اشتراک خواهد گذاشت. در این مجمع علاوه بر سران کشورهای اوراسیا، نمایندگانی از کشورهایی مانند ایران، چین و هند نیز حضور داشتند.

در راستای جنبه‌های خارجی اتحادیه اوراسیا، این نشست فعالانه به حوزه‌های اولویت‌دار مذاکرات برای دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد در سال 2024، از جمله مذاکرات فعلی با امارات متحده عربی، اندونزی و مصر خواهد پرداخت. موفقیت EAEU در این مذاکرات بازارهای بزرگی را برای کشورهای عضو آن با جمعیت 400 میلیون نفری باز خواهد کرد. علاوه بر این، گسترش و بهبود توافقنامه موجود با ویتنام، یکی دیگر از شرکای مهم و در حال رشد پویا، به عنوان یکی از اولویت های EAEU برای سال 2024 شناسایی شد.

در این نشست بار دیگر موضوع لزوم تشدید روند مذاکرات برای توسعه توافقنامه تجارت آزاد موقت با مغولستان مطرح شد. در این زمینه، چشم اندازها و فرصت های جدیدی در ماه های اخیر پدیدار شده است. به عنوان مثال، موضوع لغو تعدادی از محدودیت‌های تجاری در وهله اول در آخرین جلسه کمیسیون بین دولتی روسیه و مغولستان که در نوامبر 2023 برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، سال گذشته جلساتی بین مغولستان – قرقیزستان و مغولستان – بلاروس برگزار شد.

علاوه بر این، نمایندگان جمهوری بلاروس در این نشست ابتکار خاصی داشتند و پیشنهاد برگزاری اجلاس سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس در سال جاری را دادند. این ایده کاملاً با منطق مشارکت بزرگ اوراسیا روسیه و همچنین ابتکارات همکاری مانند EAEU و SREB (کمربند اقتصادی جاده ابریشم) برای تشکیل یک فضای تجاری و اقتصادی مشترک اوراسیا و یک کریدور حمل و نقل بین قاره ای مطابقت دارد. نیاز به توسعه چنین قالب مذاکره ای با مجموعه ای از رویدادها و فرآیندهای دیگر که در سال های اخیر رخ داده است نشان داده شده است. به عنوان مثال، افزایش تماس های سیاسی و اقتصادی بین کشورهای آسیای مرکزی، عادی سازی روابط قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین بین تاجیکستان و ایران، سطح جدید روابط چین و ازبکستان، تعمیق مشارکت استراتژیک بین روسیه و چین، گسترش برجام پس از سال 2024 و چالش های پیش روی این بخش: اعضای مهم این سه سازمان با تحریم های سیاسی یا فشار کشورهای غربی روبرو هستند.

2024 همچنین دهمین سالگرد تاسیس EAEU است. از این نظر ایجاد ابتکارات جدید اوراسیا و حتی جهانی با مشارکت مستقیم خود اتحادیه اقتصادی و کشورهای عضو و شریک آن کاملا طبیعی و مناسب به نظر می رسد. بنابراین، ابتکارات و برنامه های اعلام شده توسط شرکت کنندگان در نشست شورای بین دولتی اوراسیا، گواه دیگری بر همبستگی سیاسی و اقتصادی فزاینده بین کشورهای واقع در فضای وسیع اوراسیا است.

اهمیت روزافزون اوراسیا

در سال های اخیر، EAEU به یک انجمن منطقه ای قدرتمند با چشم انداز ادغام در اقتصاد جهانی از طریق شبکه ای از توافق نامه های تجارت آزاد تبدیل شده است. به عنوان مثال، معاملات موجود و در حال انتظار فرصت هایی را برای ورود به بازارهای آسیای جنوب شرقی (از طریق ویتنام و سنگاپور)، خاورمیانه (از طریق ایران)، آفریقا (از طریق مصر) و در آینده، آمریکای لاتین فراهم می کند. در برخی موارد، شرایط تجارت برای صادرکنندگان EAEU تحت FTA بسیار مطلوب تر از WTO است.

عضویت کامل 85 میلیون نفری ایران در اوراسیا این سازمان را به طور بالقوه قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهد کرد و قلمرو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اقیانوس منجمد شمالی تا اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

در شرایط آشفتگی ژئوپلیتیک و اقتصادی جهانی، توسعه یکپارچگی در فضای اوراسیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این ترتیب، روسیه در تدوین استراتژی‌های فرآیندهای یکپارچه‌سازی در فضای اوراسیا و نزدیک‌ترین همسایگانش در EAEU موفقیت چشمگیری داشته است. البته تجربه منفی در فضای EAEU، مشکلات قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان نیز در نظر گرفته شده است. روسیه نیز دوران سخت ژئوپلیتیکی و اقتصادی را زیر بار تحریم های بین المللی می گذراند که بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشته است. با این حال، در نتیجه سیاست ادغام اوراسیا، در سال 2021 حجم تجارت متقابل بین کشورهای اوراسیا به ارزش 72.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 31.9 درصد افزایش داشت.

نرخ رشد بالای تجارت متقابل بین کشورهای اوراسیا گواه ثبات اقتصادی این اتحادیه است که چشم‌اندازهای مهمی برای توسعه آینده دارد و در مقابل فشار تحریم‌های روسیه و بلاروس، نقش بازار در داخل اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. اتحادیه اهمیت بیشتری خواهد داشت. ایران به تلاش های خود برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو کامل این سازمان ادامه می دهد. عضویت کامل 85 میلیون نفری ایران در اوراسیا این سازمان را به طور بالقوه قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهد کرد و قلمرو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اقیانوس منجمد شمالی تا اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=213348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.