افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
5

دو تا از قدیمی ترین کامپیوترهای تاریخ در یک خانه خالی از سکنه پیدا شدند!

  • کد خبر : 209066
دو تا از قدیمی ترین کامپیوترهای تاریخ در یک خانه خالی از سکنه پیدا شدند!

دو تا از اولین کامپیوترهای رومیزی دنیا به طور غیرمنتظره ای در جریان بازرسی خانه ای در لندن پیدا شدند! این رایانه ها که برای اولین بار در سال 1972 معرفی شدند، مبنای پیدایش رایانه های رومیزی امروزی به شمار می روند. این کامپیوترها که مدل Q1 نامیده می شوند، دو نمونه از مجموع سه […]

دو تا از اولین کامپیوترهای رومیزی دنیا به طور غیرمنتظره ای در جریان بازرسی خانه ای در لندن پیدا شدند! این رایانه ها که برای اولین بار در سال 1972 معرفی شدند، مبنای پیدایش رایانه های رومیزی امروزی به شمار می روند.

این کامپیوترها که مدل Q1 نامیده می شوند، دو نمونه از مجموع سه دستگاه باقی مانده در دنیا هستند. شرکت حذف زباله Just Clear این گنجینه های تاریخی را در زیر انبوهی از جعبه ها هنگام تمیز کردن خانه ای در لندن پیدا کرد. کارمندان این شرکت که همیشه سعی در ذخیره و استفاده مجدد از اقلام قابل بازیافت دارند، در ابتدا نمی دانستند چه چیزی پیدا کرده اند. اما با این حال، آنها را تا زمانی که بتوانند تحقیقات بیشتری انجام دهند، نگه داشتند. هنگامی که در جستجوهای اینترنتی هیچ سرنخی در مورد منشاء این دستگاه ها پیدا نشد، برندن اوشی، بنیانگذار Just Clear، تصمیم گرفت با یک متخصص کامپیوتر مشورت کند.

وقتی به آقای اوشی گفتند که دستگاهی که کارکنانش پیدا کرده اند، در واقع اولین کامپیوتر رومیزی کاملاً یکپارچه دنیا با یک پردازنده تک تراشه است، او به طرز خوشایندی شگفت زده شد. این مدل که در دسامبر 1972 با پردازنده 8008 اینتل عرضه شد، شباهت زیادی به ماشین تحریر دارد، اما به گفته کارشناسان، تولید کامپیوتر Q1 نقطه عطفی مهم در تاریخ تولید کامپیوتر است.

کامپیوتر Q1 با طراحی صنعتی منحصر به فرد و نمایشگر پلاسمای نارنجی نئون خود به عنوان دستگاهی با کیفیت و خوش ساخت به بازار عرضه شد. این کامپیوتر رومیزی، همچنین اولین میکرو کامپیوتر واقعی تولید شده توسط شرکت Q1، در ایالات متحده آمریکا تولید شد و تنها تعداد کمی از آنها در آن زمان به بریتانیا وارد شدند.

اکنون دو کامپیوتر Q1 کشف شده به عنوان بخشی از نمایشگاه فناوری در دانشگاه کینگستون در جنوب غربی لندن در معرض دید عموم قرار گرفته اند. آقای اوشی در مورد این حادثه گفت:

تیم‌های ما هر روز در طول نظافت خانه چیزهای مختلفی پیدا می‌کنند که برخی از آنها اهمیت تاریخی دارند، اما هرگز فکر نمی‌کردم چیزی تا این اندازه مهم در زمینه فناوری و تاریخ کامپیوتر پیدا کنیم.

گاهی اوقات به اقلامی برخورد می کنیم که به اندازه کافی ارزشمند هستند که در حراجی فروخته شوند یا مانند این مورد در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شوند و نگهداری و بایگانی شوند. به من گفته می شود که این مدل ها بسیار نادر هستند، بنابراین پیدا کردن یک جفت از آنها یک هیجان واقعی است.

این رایانه‌ها زیر انبوهی از جعبه‌ها پنهان شده بودند و در ابتدا فکر می‌کردیم که آنها فقط دو دستگاه محاسباتی ساده از دهه 70 هستند، قطعه‌ای از تاریخ که اگر پس از پاک کردن آنها نمی‌توانستند دوباره مورد استفاده قرار گیرند، باید به فرآیند دفع زباله الکترونیکی ارسال می‌شد. داده ها. خودمان این کار را می کردیم.

با این حال، پس از مشورت با مشاوران و انجام تحقیقات در طول زمان، متوجه شدیم که دو عنصر بسیار کمیاب را کشف کرده‌ایم که تنها سه واحد آن در جهان شناخته شده است.

کامپیوتر قدیمی Q1

آقای اوشی ادامه داد:

ما بسیار مفتخریم که می‌توانیم این قطعات تاریخ را با مردم به اشتراک بگذاریم و در جشن رایانه‌های قدیمی شرکت کنیم.

پل نیو، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه و یکی از اعضای دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه کینگستون نیز معتقد است:

بدون سه ماهه اول، هیچ رایانه شخصی، سیستم عامل مک، گوشی هوشمند اپل یا اندروید وجود نخواهد داشت.

پیشگامان اولیه این صنعت در دهه های 1970 و 1980 اساس دستگاه همه کاره امروزی، کامپیوتر مدرن است که در زندگی روزمره بسیار رایج است. ما برای کار، ارتباطات، بهره‌وری و سرگرمی به رایانه‌ها وابسته هستیم، اما هیچ یک از اینها بدون پیشگامانی مانند Q1 وجود نخواهد داشت.

تالار فناوری دانشگاه کینگستون دارای 60 رایانه قدیمی و کنسول بازی از جمله آتاری، سینکلر ZX81، ZX Spectrum، Sinclair QL، BBC Micro، Acorn Electron، Amstrad، Commodore و Dragon 32 است. رایانه های سه ماهه اول به حراج گذاشته می شوند یا بعد از نمایشگاه به صورت خصوصی به فروش می رسند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=209066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.