افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

تصویب 15 میلیارد تومان اشتغال پایدار روستایی

  • کد خبر : 208818
تصویب 15 میلیارد تومان اشتغال پایدار روستایی

به گزارش بازار، سید امیرحسین مدنی از آغاز رویداد ملی مادر با هدف حمایت از شرکت های مولد، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی در کشور خبر داد و گفت: مادر یعنی حمایت از شرکت های مولد، دانش بنیان، دانش و روستایی. . یکی از سیاست هایی که دولت سیزدهم به طور جدی مد نظر […]

به گزارش بازار، سید امیرحسین مدنی از آغاز رویداد ملی مادر با هدف حمایت از شرکت های مولد، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی در کشور خبر داد و گفت: مادر یعنی حمایت از شرکت های مولد، دانش بنیان، دانش و روستایی. . یکی از سیاست هایی که دولت سیزدهم به طور جدی مد نظر قرار داده است، اقتصاد روستایی است که در واقع عامل کلیدی مهاجرت از روستا به شهر است.

وی افزود: بیش از 54 درصد از دلایل مهاجرت از شهر به شهر به دلایل اقتصادی، 25 درصد به دلایل فرهنگی، 13.3 درصد به دلایل اقلیمی و مابقی به مسائل جمعیتی مربوط می شود. از این رو دولت توجه ویژه ای به موضوع اقتصاد روستایی داشته که البته موضوع مهمی محسوب می شود.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی با بیان اینکه موضوع اقتصاد روستایی موضوع مهمی است که مورد توجه دولت قرار گرفته است، گفت: در راستای تحقق اهداف مشاهده شده در موضوع اقتصاد روستایی، تکمیل زیرساخت ها در زمینه تولید به عنوان مثال، کشور در بخش تامین برق، آب و گاز به آمارهای خوبی دست یافته است. اما به عنوان مثال در فعال سازی معادن، حوضه ها و سفره های زیرزمینی با وجود تاکیدات، چالش هایی از نظر زیرساختی داریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم روستایی با اشاره به اینکه سیاست‌های خرید محصولات کشاورزی در دوره‌های اخیر معطوف به موضوعاتی بوده که بعضاً نتایج معکوس داشته است، افزود: مدلی که مطرح کردیم این است که یک دامدار کوچک و کشاورز باید امروز مورد توجه قرار گیرد و جدی گرفته شود. تا جایی که ممکن است، در گذشته اقتصاد روستایی را به کشاورزی پیوند داده‌ایم. کشاورزی که به مرور زمان از سود دهی بازمانده است و همین امر را در دامداری می توان دید. مشکل دیگر شهرنشینی شهرها است و امروزه پس از تبدیل شدن بسیاری از شهرها به شهر، شاهد درخواست های زیادی از سوی مردم برای بازگشت به نام شهر هستیم، زیرا مردم عوارض شهرداری را پرداخت می کنند و هزینه های شهر را متقبل می شوند. . اما در عمل خدمات در سطح روستا باقی می ماند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین موضوعات اشتغال روستایی است. ارقامی مانند 30 میلیارد تومان در کشور برای توانمندسازی در حوزه اشتغال روستایی هزینه شده است، اما این اقدام تا چه اندازه متناسب با گستره جغرافیایی شهرک ها بود؟ به همین دلیل در جلسه امروز در حوزه اشتغال روستایی مصوب شد در مرحله دوم طرح اشتغال پایدار روستایی 15 میلیارد تومان منابع به طرح های روستایی اختصاص یابد. پیش از این 1.5 میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای این اقدام برداشت شده بود به اهداف تعیین شده نرسید. اما در مرحله دوم با توزیع متفاوت این منابع به اهداف اشتغال روستایی دست خواهیم یافت.

مدنی ادامه داد: در حال حاضر 5 میلیارد تومان از این منابع برگشت داده شده است که بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق عدالت و پیشرفت سه برابر آن یعنی حداقل 15 میلیارد تومان خواهد بود. که می تواند تا 21 میلیارد تومان برای پروژه ها افزایش یابد روستاییان باید از اشتغال پایدار استفاده کنند. در این مرحله توزیع خاص منابع در نظر گرفته شده است. یکی از مواردی که از این منابع استفاده می شود 2000 میلیون تومان برای اجرای یک رویداد ملی است که در واقع پروژه ها را از روستا به روستاهای کشور می برد. کشور است و از این منابع برای حمایت از شرکت های تولیدی، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 5000 طرح حاصل از برگزاری 15 رویداد در حوزه روستایی سرشماری شده است، افزود: در رویداد ملی 2000 طرح در ابتدا تصویب شد و برای این بخش 2000 میلیارد اعتبار با سود اخذ شد. از حدود 6 درصد تخصیص داده شده است که وجوه به شیوه ای خاص هزینه می شود. ما در شهرها مشکل جمعیت داریم. در واقع، عصر مردم ما کهن است. بنابراین حمایت از جوانان شاغل در این عرصه می تواند چهره روستاها را شاداب کند.

اجرای رویداد ملی می تواند به جلوگیری از مهاجرت به شهرها کمک کند
به گفته مدنی، در واقع برگزاری رویداد ملی می تواند به جلوگیری از مهاجرت به شهرها کمک کند. از سوی دیگر دولت و معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور حمایت های خوبی از روستاییان به ویژه در حوزه تولیدات روستایی داشته اند که از جمله آن می توان به برگزاری نمایشگاه در روستا آباد که در تمامی استان های کشور برگزار می شود اشاره کرد. . در واقع برنامه ساماندهی 12000 جایگاه در فضای مجازی ارائه محصولات روستایی با بسترهایی است که با آن وارد مذاکره شده ایم.

وی ادامه داد: در سامانه های کشاورزی شمال کشور، مازندران را به عنوان پایلوت برای ساخت 5 هزار گلخانه به مساحت 2.5 میلیون متر مربع در کشور انتخاب کرده ایم. در حال حاضر این کار در یک نقطه در مازندران انجام شده و در شش نقطه دیگر در همین استان به ساخت ادامه می دهیم. امیدواریم این اقدامات در روستاها موثر واقع شود و قطعا حوزه فناوری می تواند راهگشای مسائل مختلف باشد. از این رو در این زمینه 40 موضوع اولویت دار را با اجماع مردم شناسایی کرده و در حال پیگیری راه های ابتکاری در بحث ایده ها و راهکارها از طریق خود مردم هستیم.

مدنی تاکید کرد: 15 گروه و موسسه مردمی با هدف حمایت از مشاغل روستایی در رویدادهای مختلف، حدود 5 هزار طرح را جمع آوری کردند که به عنوان ورودی اصلی رویداد سراسری مدار مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون 2 هزار طرح با حروف اول تایید شده است. همچنین سامانه آدرس برای معرفی طرح های روستایی آماده شده است و دهیاران می توانند از طریق سامانه نشانی طرح های خود را در تمامی روستاهای کشور ثبت کنند. همچنین مقرر شد با همکاری صداوسیما و رسانه ها اطلاعات کافی برای این رویداد ارائه شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=208818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.