افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

چه زمانی باید مکمل آنزیم گوارشی مصرف کرد؟

  • کد خبر : 207351
چه زمانی باید مکمل آنزیم گوارشی مصرف کرد؟

گاهی اوقات این درمان به صورت مکمل های آنزیمی گوارشی انجام می شود. اما اینکه آیا این مکمل ها باید مصرف شوند و چقدر موثر هستند به سلامت فرد، نحوه مصرف این محصولات و عوامل دیگر بستگی دارد. دکتر کارولین تاک، متخصص تغذیه در ملبورن استرالیا می گوید: «آنزیم های گوارشی به طور طبیعی در […]

گاهی اوقات این درمان به صورت مکمل های آنزیمی گوارشی انجام می شود. اما اینکه آیا این مکمل ها باید مصرف شوند و چقدر موثر هستند به سلامت فرد، نحوه مصرف این محصولات و عوامل دیگر بستگی دارد.

دکتر کارولین تاک، متخصص تغذیه در ملبورن استرالیا می گوید: «آنزیم های گوارشی به طور طبیعی در بدن وجود دارند. این آنزیم ها غذای ما را تجزیه می کنند. از این طریق است که می توانیم مواد مغذی لازم برای عملکردهای بدن را جذب کنیم.

به گفته کارشناسان مرکز پزشکی جان هاپکینز، آنزیم های گوارشی در پانکراس، روده کوچک و معده تولید می شوند.

از جمله آنزیم های اصلی تولید شده در پانکراس، یکی آمیلاز است که کربوهیدرات های پیچیده را تجزیه می کند، یکی لیپاز است که چربی ها را هضم می کند و دیگری پروتئاز است که چربی ها را تجزیه می کند.

آنزیم های لاکتاز و ساکاراز که در روده کوچک تولید می شوند به ترتیب قند و قند لبنیات را تجزیه می کنند و پپسین تولید شده در معده آنزیم اصلی در فرآیند هضم پروتئین است.

دکتر آکاش گوئل، استادیار بالینی در نیویورک، می گوید: با وجود توانایی بدن در تولید آنزیم های گوارشی، مطالعات نشان می دهد که بازار مکمل ها در حال رونق است. بر اساس برآوردها ارزش این بازار از 700 میلیون دلار در سال 2021 به 1.6 میلیارد دلار در سال 2031 خواهد رسید.

مکمل های آنزیمی گوارشی با نسخه و بدون نسخه

گوئل می گوید: تفاوت بین نمونه های مکمل نسخه ای با نمونه های بدون نسخه در این است که سازمان غذا و داروی آمریکا اولین گروه را داروها می داند و به همین دلیل در یک فرآیند دقیق آزمایش و تایید می شوند که شامل آزمایش های گسترده با داده های ایمنی و اثربخشی اما مکمل‌های بدون نسخه به‌عنوان غذا تأیید شده‌اند و به همین دلیل از نظر مواد اولیه تحت استانداردسازی و کنترل کیفیت بسیار کمتری هستند.

در نوع نسخه ای این مکمل ها، ماده موثره کافی برای درمان وجود دارد، در حالی که در نوع بدون نسخه، ماده موثره کمتری وجود دارد. البته در مکمل های بدون نسخه از فاکتوری به نام پوشش روده استفاده می شود که بسیار مهم است.

پوشش روده از آنزیم ها (که نوعی پروتئین هستند) از هضم شدن توسط اسید معده محافظت می کند. بنابراین، این آنزیم می تواند به راحتی به روده کوچک برسد، جایی که کار اصلی خود را انجام می دهد.

صرف نظر از اینکه آنزیم گوارشی را با نسخه یا بدون نسخه مصرف می کنید، مهم است که در مورد زمان مصرف و دوز مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

چه زمانی باید مکمل آنزیم گوارشی مصرف کرد؟

گوئل می‌گوید: «بدن خود باید آنزیم‌های گوارشی کافی برای جذب مواد مغذی تولید کند، اما وقتی این کار را نمی‌کند، به دلیل کمبودهایی که در تجزیه و تحلیل مدفوع شناسایی شده است، آنزیم‌های گوارشی تجویز شده توسط پزشک یک گزینه درمانی اولیه هستند.»

به گفته متخصصان، علائم کمبود آنزیم گوارشی شامل مشکلاتی مانند اسهال، درد معده، نفخ، کاهش وزن «بی دلیل» و مدفوع چرب، روغنی و شناور است.

دکتر دبرا کوهن، دانشیار دپارتمان علوم تغذیه بالینی نیوجرسی می گوید: «بعضی از افراد سالم بعد از یک وعده غذایی بزرگ از مکمل آنزیم گوارشی استفاده می کنند، زیرا فکر می کنند در هضم غذا دچار مشکل خواهند شد. اگرچه بدن می تواند یک وعده غذایی سنگین را به خوبی هضم کند، اما فقط به دلیل محتوای غذا، روند هضم می تواند کند شود و باعث نفخ یا گاز معده شود. بنابراین بهتر است در مصرف غذاهای مختلف زیاده روی نکنید و تعادل را نسبت به مصرف مکمل ها حفظ کنید.

آیا می توان سطح آنزیم را به طور طبیعی بهبود بخشید؟

کوهن می گوید، اگر کمبود آنزیم دارید، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا آن را به حالت عادی برگردانید. در نتیجه، تنها گزینه ها مصرف آنزیم های گوارشی تجویزی یا اجتناب از خوردن غذاهایی است که به دلیل کمبود آنزیم قابل هضم نیستند.

به گزارش ایندیپندنت، اگر فرد سالمی هستید، می توانید با نخوردن غذاهایی که بار سنگینی بر دستگاه گوارش شما وارد می کنند، سلامت گوارش خود را بهبود ببخشید.

کوهن می گوید: «آنچه می شنویم این است: من در هضم غذا مشکل دارم یا معده ام دیر هضم غذا را می کند، وقتی مشکل اصلی یبوست است و آنزیم های گوارشی به یبوست کمک نمی کنند.»

توصیه گوئل این است که با پرهیز از غذاهای فرآوری شده و بسیار تصفیه شده و رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی کامل و همچنین خوردن ماهی و گوشت بدون چربی در حد اعتدال به سیستم گوارش کمک کنید. همچنین بر توجه به فعالیت های ورزشی، خواب آرام، مدیتیشن و مدیریت استرس تاکید دارد./ایسنا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=207351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.