افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

فرزین: هشدار جدی به 8 بانک نتراز/با افزایش نرخ تورم بانک ها – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 206831
فرزین: هشدار جدی به 8 بانک نتراز/با افزایش نرخ تورم بانک ها – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طرح اصلاح هشت بانک نتراز طی سال آینده گفت: موضوع را به اطلاع آنها رسانده ایم و اگر بانک های نتراز اصلاح نشوند. اصلاح می شود، منحل می شود، ادغام می شود یا فلج می شود.” ما کار آن بانک ها را […]

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طرح اصلاح هشت بانک نتراز طی سال آینده گفت: موضوع را به اطلاع آنها رسانده ایم و اگر بانک های نتراز اصلاح نشوند. اصلاح می شود، منحل می شود، ادغام می شود یا فلج می شود.” ما کار آن بانک ها را جابه جا می کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه بانک مرکزی حرکت به سمت بانکداری تخصصی است. بنابراین، هرکسی که سیاست پولی را تدوین می‌کند، از ابزار آن در زمان‌های مناسب برای تامین مالی پروژه‌های پربازده ملی، سرمایه در گردش شرکت‌های مولد و کنترل تورم استفاده می‌کند. گواهی سپرده ویژه یکی از این ابزارها و روش های بسیار خوب است که 200 مورد آن به سرعت توسط متقاضیان اخذ شد و سیاست گذار با توجه به تشخیص فنی این روش را ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی رو به کاهش است و تلاش می کنیم به اهداف تعیین شده در این شاخص ها برسیم. ما سیاست پولی فعالی را برای مهار تورم در پیش گرفته‌ایم و نرخ رشد نقدینگی که از سال ۲۰۱۸ تا سال گذشته به طور متوسط ​​۳۸.۵ درصد بوده است، تا پایان سال ۲۵ درصد هدف‌گذاری می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی های سیستم بانکی ایران در حال حاضر گسترش خدمات بانکی است به گونه ای که در بین کشورهای منطقه با بیش از بیش از بالاترین سطح پوشش یکی از بالاترین سطح پوشش است. پوشش 89 درصد .

به گفته فرزین، ما جزو پنج کشور برتر دنیا از نظر استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی هستیم، به طوری که در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر در ایران کارت بانکی دارند و در رتبه 34 جهان قرار داریم.

وی ادامه داد: موضوع تورم در اقتصاد ایران یک موضوع تاریخی و مزمن است. عوامل تورم در دوره های مختلف متفاوت بوده است و در دهه 1990 ناهماهنگی نسبت بیشتری به خود گرفته است. منظور از عدم تعادل مجموعه ای از عدم تعادل های ذخیره شده در ترازنامه بانک ها و در تراز بودجه شرکت های اقتصادی است.

فرزین تصریح کرد: رشد بانک ها موجب تشدید فشار تورمی و ایجاد نقدینگی درون زا در نظام پولی کشور شده است.

این مقام مسئول گفت: در حوزه تنظیم بازار، عرضه طلا در سال آینده افزایش می یابد; طلا مهمترین جایگزین ارز است. ما نمی توانیم ارز را بدون ورود به بازار طلا کنترل کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این خواهد بود که از ابزارهای مختلف بازار محور در این مرکز مبادلاتی استفاده کنیم. باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم تا مرجعی برای هدایت بازار و مردم آن باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در خصوص سیاست ارزی، بانک مرکزی به سیاست حضور فعال در بازار ادامه خواهد داد. نمی توان از مدیریت بازار ارز و نرخ ارز غافل شد زیرا می تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالاهای اساسی، پیامدهای ناگوار اجتماعی و رفاهی را برجای بگذارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.