افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

افزایش صادرات فرش دستباف با لغو قراردادهای ارزی.

  • کد خبر : 206714
افزایش صادرات فرش دستباف با لغو قراردادهای ارزی.

به گزارش بازار، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه گران شده و بازارهای جهانی را از دست داده ایم، گفت: پرداخت تعهد ارزی یکی است. آسیب جدی به بافت صنعت فرش دستباف ایران. فعالان صنعت فرش معتقدند تحریم های یکجانبه آمریکا در سال […]

به گزارش بازار، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه گران شده و بازارهای جهانی را از دست داده ایم، گفت: پرداخت تعهد ارزی یکی است. آسیب جدی به بافت صنعت فرش دستباف ایران. فعالان صنعت فرش معتقدند تحریم های یکجانبه آمریکا در سال 87 نزدیک به 30 درصد بازارهای صادراتی ایران را مختل کرد. پس از آنکه بانک مرکزی صادرکنندگان فرش دستباف را ملزم به انجام تعهدات ارزی خود کرد، صادرات این محصول با رکود مواجه شد. زیرا فرش بر خلاف سایر محصولات به سرعت به فروش نمی رسد و به همین دلیل ارز صادراتی این محصول نمی تواند با سرعت مورد نظر دولت به کشور بازگردد.

بهرامی گفت: در بند (ک) تبصره 9 قانون بودجه سال 1402، قراردادهای ارزی صادرات فرش دستباف ممنوع است و مقرر شد میزان تعهدات ارزی فرش و صنایع دستی کاهش یابد. میزان مواد اولیه است، اما این مصوبه تا پانزدهم بهمن ماه ابلاغ نشد. پس از ابلاغ 15 بهمن و به محض اینکه تصمیم گرفته شد تحولی در صنعت فرش ایجاد شود، در بودجه سال 1403 مجدداً این مصوبه حذف و مصوبه قرارداد ارزی فرش به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: اگر 10 سال پیش کشورهای دیگر فرش را به مقدار مشخصی تولید می کردند، همچنان به همان قیمت تولید می کنند، اما در کشور ما به دلیل تورم و گرانی هزینه تولید برای تولیدکنندگان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف گلوگاه مشکل صادرات فرش ما را ناشی از خودتحریمی های داخلی عنوان کرد و گفت: محدودیت های بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود. علاوه بر تحریم های خارجی، تحریم های داخلی از جمله تصویب تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از بافندگان و صادرکنندگان فرش باعث شد تولید فرش دستباف به یک سوم کاهش یابد و صادرات آن به شدت کاهش یابد. .

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به عدم فرآوری مواد اولیه فرش گفت: هنوز هیچ سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد که این همه عالی را فرآوری و استفاده کند. پشم درجه یک.” ایران زمانی که تولیدکننده و صادرکننده پشم و ابریشم بوده، واردکننده پشم و ابریشم شده است. در حال حاضر سالانه بیش از 800 تن ابریشم وارد می کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان کارگاه های خود را تعطیل کرده اند، گفت: فرش بافته اند اما نتوانسته اند به فروش برسانند و همین امر فرش های زیادی را در انبارهایشان رها کرده و تصمیم به تعطیلی کارگاه های خود گرفته اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه تسهیلاتی برای فرش وجود ندارد، افزود: از فرش دستباف حمایت نمی شود، تسهیلاتی برای بافندگان وجود ندارد، بیمه وجود ندارد قانون حمایت حداقلی. برای بافندگان در حال حاضر تعداد بافندگان تحت پوشش بیمه 186 نفر می باشد که یک هزار نفر هستند که این تعداد در سال 1391 460 نفر بوده است که هر ماه تعدادی بافنده از بیمه خود حذف می شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.