افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
3

استفاده از بتن سبک «اتوکلاو» در ساختمان جدید پلاسکو عدم استقبال دولت در مسکن ملی بلوک AAC

  • کد خبر : 206024
استفاده از بتن سبک «اتوکلاو» در ساختمان جدید پلاسکو عدم استقبال دولت در مسکن ملی بلوک AAC

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: بتن اتوکلاو شده AAC نوعی بتن سبک است که از طریق فرآیند اتوکلاو تولید می شود. این بتن دارای مزایای بسیاری است که در موارد مختلف از جمله ساخت و ساز و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. بتن اتوکلاو شده به دلیل خواص منحصر به […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: بتن اتوکلاو شده AAC نوعی بتن سبک است که از طریق فرآیند اتوکلاو تولید می شود. این بتن دارای مزایای بسیاری است که در موارد مختلف از جمله ساخت و ساز و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن اتوکلاو شده به دلیل خواص منحصر به فرد خود مورد توجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است. این بتن دارای وزن سبک، رسانایی و عایق حرارتی خوب، مقاومت در برابر بارهای سنگین و مقاومت در برابر آتش است.

استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، دستیابی به سازه مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی ساختمان را ممکن می سازد. کارشناسان معتقدند که بتن اتوکلاو شده با وزن سبک و ظرفیت سازه ای بالا می تواند برای ساخت سقف های سبک استفاده شود و بنابراین برای پروژه های صنعتی و ساختمانی مناسب است.

بتن اتوکلاو شده وزن بسیار سبکی دارد زیرا دارای حباب های هوا در ساختار خود است. این ویژگی باعث می شود که استفاده از این نوع بتن در کاهش وزن سازه ها و توزیع بار در ساختمان موثر باشد. از آنجایی که اجزای بتن سلولی اتوکلاو شده مواد معدنی طبیعی هستند، نه تنها قابل اشتعال نیستند، بلکه نسبت به سایر مصالح ساختمانی در برابر آتش مقاوم‌تر هستند.

«محمود عزیزیان» رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده با اشاره به اینکه بتن سبک اتوکلاو شده در دنیا رایج است و برای ساخت و ساز ساختمان ها و همچنین عایق کاری دیوارها و دیوارهای محیطی استفاده می شود، گفت: سبک اتوکلاو شده در دنیا رایج است. بتن در 22 واحد در کشور تولید می شود محصولی تولید می شود که عضو انجمن می باشد.

وی افزود: این محصول 60 سال است که با نام بتن سبک سفید اتوکلاو شده در کشور تولید می شود و برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. عایق 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر محصولات معمولی است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و ساختمان ها عامل تخریب در اثر زلزله هستند، ادامه داد: بر اساس مطالعات راه، مسکن و شهرسازی حتی در صورت وقوع زلزله 8 ریشتری از محصولات و بلوک های AAC در ساختمان ها استفاده شود. مرکز تحقیقات خواهد بود.

محصول بتن اتوکلاو شده به میزان بسیار کمی در حدود 5 تا 6 درصد از ساختمان های اطراف کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

عزیزیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی محصول AAC یعنی بلوک و بتن سبک اتوکلاو شده را در مطالعات خود مقاوم می داند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این محصول در مسکن مهر استفاده شده است یا منازل ملی، گفت: پاسخ به این سوال دو قسمت دارد. از محصول بتن سبک اتوکلاو شده استفاده شده است اما به مقدار بسیار کم بین 5 تا 6 درصد ساختمان های اطراف کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: بتن اتوکلاو محصولی ناشناخته است و از سال 1395 رشد کارخانه و تولید را رقم زد و پیش از این با دو کارخانه کار خود را آغاز کرده و به همین ترتیب رشد کرده است. صادرات خوبی داشته است و به همین دلیل نیاز به تبلیغ زیادی نداشت.

تمامی کارخانه های تولیدی کشور محصولات AAC خود را صادر می کردند و حتی در حال حاضر در مسکن داخلی نیز از این محصول به صورت بسیار محدود استفاده می شود که مزایای زیادی در مصرف انرژی، زلزله و آتش سوزی دارد.

عزیزیان بیان کرد: تمامی کارخانه های تولیدی کشور محصولات AAC خود را صادر می کردند و در حال حاضر نیز این محصول که مزیت های زیادی در مصرف انرژی، زلزله و آتش سوزی دارد، به صورت بسیار محدود در مسکن داخلی استفاده می شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده گفت: اصرار ما این نیست که پیمانکاران و سازندگان منازل از بتن سبک اتوکلاو شده استفاده کنند. بحث ما اجرای تمام مسائل استاندارد ملی ساختمان است. در صورت اجرای دستورالعمل مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، محصول بتن اتوکلاو شده در اولویت اول قرار دارد و تقاضا به صورت خودکار ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: دولت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را برای ساختمان ها قابل اجرا کند. اگر این الزام به خوبی اجرا شود، بتن سبک اتوکلاو شده قطعا اتوکلاو می شود که مزایای زیادی نسبت به محصولات مشابه دارد.

عزیزیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه عمر مفید بتن سبک اتوکلاو شده در ایران 60 سال است اما این محصول تنها در 5 درصد ساختمان های کشور استفاده می شود. آیا این سهل انگاری از سوی انجمن یا کارخانه های تولیدی نیست؟ وی گفت: واقعیت این است که تا سال 1396 حجم زیادی صادرات بتن سبک اتوکلاو شده وجود داشت و اساساً چون کارخانه های زیادی وجود نداشت، کارخانه هایی که تولید داشتند به عراق، کویت، عمان و ترکیه صادر کردند و انجام دادند. زیاد به بازار نمی فروشند، در داخل به آنها توجه نمی کردند.

اکنون چندین کارخانه جدید با ماشین آلات مدرن اضافه شده و این ظرفیت مازاد تولید باید در بازار داخلی مصرف شود.

وی افزود: مشکل دوم این است که سازندگان آسمان خراش از بقیه مازاد تولید استفاده کردند. اکنون چند کارخانه جدید با ماشین آلات مدرن اضافه شده است و این ظرفیت مازاد تولید باید در بازار داخلی مصرف شود. اما صادرات محصولات CAA به عراق متوقف شده است. بعد از اینکه یک پالایشگاه در عراق ساخته شد و صادرات ما به عراق متوقف شد زیرا دومین صنعت برتر در عراق بتن سبک اتوکلاو شده AAC بود.

در عراق مصرف محصولات CAA زیاد است زیرا دمای هوا در آنجا زیاد است و این محصول و بلوک های بتنی سبک عملا در این کشور مورد استقبال قرار می گیرد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو ادامه داد: در عراق مصرف محصولات AAC زیاد است زیرا دمای هوا در آنجا بالاست و این محصول و بلوک های بتنی سبک واقعاً در این کشور مورد استقبال قرار می گیرد.

وی با اشاره به بحث قیمت تمام شده مسکن گفت: سال گذشته میانگین هزینه یک متر مسکن ارزان قیمت 5 تا 6 میلیون تومان بوده است. اما الان به 15 یا 16 میلیون تومان رسیده است و یکی از دغدغه های مردم و دولت این است که باید به دنبال مصالح ساختمانی باشیم که با ساده سازی هزینه را کاهش دهد.

عزیزیان ادامه داد: با توجه به اینکه بلوک AAC باعث کاهش هزینه و مصرف انرژی می شود، دولت باید آن را جدی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مورد شیشه های دوجداره 13 سال با انجمن شیشه مشکلات زیادی داشتیم و بر این مشکلات پافشاری کردیم و مبارزه کردیم تا حل شود. دیدید که الان مشکل شیشه دوجداره تا حدودی حل شده و اگر از تک شیشه گرانتر باشد، می بینیم که مزایای زیادی از جمله کاهش مصرف انرژی و آلودگی صوتی دارد.

با استفاده از بلوک های AAC می توان هزینه های خانوار را در همه چیز از انرژی گرفته تا آلودگی صوتی کاهش داد.

عزیزیان ادامه داد: به هر حال همچنان موضع و مقاومتی در کشور برای استفاده از مواد جدید وجود دارد، بنابراین امید است با استفاده از بلوک های AAC بتوان از هزینه های خانوار در همه ابعاد انرژی از جمله آلودگی صوتی کاسته شود. با این حال، این بلوک AAC ده ها مزیت دارد که برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو در صورتی که صادرات محصولات CAA به عراق متوقف نمی شد، اصراری بر استفاده از این محصول در داخل کشور نداشت. چرا که ما فقط 13 کارخانه کاشی و سرامیک در سایر صنایع مانند صنعت کاشی و سرامیک داشتیم که از سال 90 شروع به کار کرد اما اکنون به بیش از 110 کارخانه کاشی و سرامیک رسیده است.

صنعت AAC و بلوک آن چندان پیشرفته نیست و ارز دارد، اما مانند صنعت پتروشیمی سرمایه بر نیست.

وی افزود: اکثر کارخانه‌های تولید بلوک AAC یک یا دو سال است که تاسیس شده‌اند، بنابراین توجیه خوبی نیست که اگر صادرات به عراق متوقف نمی‌شد، از دولت درخواست نمی‌کردیم که از این محصول استفاده کنیم. پروژه های مسکن ملی یا مسکن به هر حال، هر محصولی که مزایایی داشته باشد، سرمایه‌گذاران زیادی را جذب می‌کند و با نقد همراه می‌شود. به هر حال صنعت و بلوک صنایع AAC آنقدرها پیشرفته نیست و ارز دارد، اما مانند صنعت پتروشیمی سرمایه بر نیست.

پس از تصمیم گیری برای احیای ساختمان پلاسکو، بررسی ها به این نتیجه رسید که باید ساختمانی ساخته شود که در صورت آتش سوزی فرو نریزد.

عزیزیان با یادآوری اینکه بلوک AAC پروژه بزرگ ساختمانی پلاسکو پس از ریزش برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفت، گفت: بلوک AAC در ساختمان فعلی پلاسکو مورد استفاده قرار گرفت. پس از تصمیم گیری برای احیای ساختمان پلاسکو، بررسی ها به این نتیجه رسید که باید ساختمانی ساخته شود که در صورت آتش سوزی فرو نریزد.

وی افزود: تقریباً بزرگترین پروژه های عمرانی شهر تهران از بلوک های AAC استفاده شده است. بحث این است که ما از دولت شکایت داریم که چرا بلوک AAC در بیمارستان ها و ساختمان های دولتی و مسکن ملی کمتر استفاده شده است. سوال ما این است که چرا دولت با این مزایا و تاثیراتی که بلوک AAC بر بودجه خانواده و افزایش عمر مفید ساختمان دارد کمتر از آن استفاده می کند؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو ادامه داد: تاکنون سه نامه برای بلوک AAC تهیه و به معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده ایم تا در ساختمان های دولتی و پروژه مسکن ملی مورد استفاده قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.