افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

موشک جدید ژاپنی با موفقیت پرتاب شد / عکس

  • کد خبر : 205693
موشک جدید ژاپنی با موفقیت پرتاب شد / عکس

به گزارش خبرآنلاین، دومین پرتاب موشک جدید H3 ژاپن با موفقیت انجام شد. به گزارش ایسنا، موشک H3 پس از شکست در اولین پرواز خود در سال گذشته، بعدازظهر 25 بهمن ماه به مدار زمین رسید و یک ماهواره را با موفقیت مستقر کرد. “آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن” (JAXA) و “صنایع سنگین میتسوبیشی” در دهه […]

به گزارش خبرآنلاین، دومین پرتاب موشک جدید H3 ژاپن با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسنا، موشک H3 پس از شکست در اولین پرواز خود در سال گذشته، بعدازظهر 25 بهمن ماه به مدار زمین رسید و یک ماهواره را با موفقیت مستقر کرد.

“آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن” (JAXA) و “صنایع سنگین میتسوبیشی” در دهه گذشته مشغول توسعه H3 بوده اند. این موشک قابل استفاده مجدد جایگزین موشک H-2A چین خواهد شد که از سال 2001 پرواز می کند و قرار است تا پایان سال جاری بازنشسته شود.

موشک دو مرحله ای H3 دارای ارتفاع 57 یا 63 متر بسته به بار شلیک انتخابی است. مرحله اول توسط دو یا سه موتور هیدروژن مایع LE-9 که اخیراً برای H3 ساخته شده است، نیرو می گیرد. مرحله فوقانی این موشک دارای نسخه پیشرفته موتور مرحله بالایی به نام «LE-5B-3» است که در موشک های H-1 و H-2 ژاپن نیز استفاده می شود.

موشک H3 را می توان به دو یا چهار تقویت کننده موشک جامد مجهز کرد تا نیروی رانش خود را افزایش دهد. به گفته آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، موشک جدید می تواند بیش از 7.2 تن محموله را به مدار انتقال زمین ثابت حمل کند. در مقایسه، H-2A می تواند حدود 4.4 تن محموله را به مدار انتقال زمین ثابت برساند. به گفته مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، ساخت و بهره برداری H3 به طور قابل توجهی ارزان تر از مدل قبلی خود خواهد بود.

پرتاب موشک H3 در ابتدا برای سال 2020 برنامه ریزی شده بود، اما برنامه به طور قابل توجهی به دلیل مشکلات توسعه LE-9 تغییر کرد. موشک جدید سرانجام برای اولین بار در 6 مارس 2023 با هدف ارسال ماهواره رصدی پیشرفته زمین-3 (ALOS-3) یا DAICHI-3 به مدار زمین پرتاب شد.

با این حال، آن روز اوضاع خوب پیش نرفت. موتور مرحله دوم H3 به دلیل مشکل برق روشن نشد و ماهواره منهدم شد.

تقریبا یک سال طول کشید تا H3 دوباره به پرواز درآمد. این موشک در 16 فوریه در ساعت 7:22 بعد از ظهر به وقت شرقی از مرکز فضایی تانگاشیما بلند شد.

موشک H3 دو ماهواره کوچک رصد زمین به نام‌های «CE-SAT-IE» و «TIRSAT» را در مأموریت خود حمل می‌کرد، اما محموله اصلی آن شبیه‌ساز با جرم 2600 کیلوگرم بود.

مراحل اولیه پرتاب طبق برنامه پیش رفت. موشک H3 به تمام نقاط عطف مورد نظر به موقع دست یافت. به خصوص احتراق موتور مرحله بالایی آن کمی بیش از پنج دقیقه پس از بلند شدن، که با توجه به آنچه در مارس گذشته اتفاق افتاد بسیار مهم بود.

موشک H3 به مدار زمین می رود

مرحله فوقانی موشک به مدار رسید و ماهواره CE-SAT-IE دقیقاً طبق برنامه حدود 17 دقیقه پس از بلند شدن مستقر شد. این موفقیت با تشویق اعضای مرکز کنترل ماموریت همراه بود.

فضاپیمای TIRSAT و شبیه‌ساز جرم بعداً در طول پرواز مستقر خواهند شد، اما باید منتظر بمانیم تا بشنویم این رویدادها چگونه رخ می‌دهند. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن مدت کوتاهی پس از تقسیم CE-SAT-IE به پخش اینترنتی پایان داد. گفته می شود که آژانس بعداً یک کنفرانس مطبوعاتی برای بحث در مورد این پرواز برگزار خواهد کرد.

شور و اشتیاق مردم در مرکز کنترل ماموریت نشان می دهد که آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن بدون توجه به سرنوشت دو محموله دیگر، این ماموریت را موفقیت آمیز تلقی خواهد کرد. با این حال، موشک H3 با موفقیت یک ماهواره را مستقر کرد و در نتیجه تایید لازم را به دست آورد.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=205693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.