افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

آنچه بایدن در سال 2024 باید انجام دهد و نباید انجام دهد. انرژی، فناوری، غزه، اوکراین، چین و رقابت سخت

  • کد خبر : 205535
آنچه بایدن در سال 2024 باید انجام دهد و نباید انجام دهد.  انرژی، فناوری، غزه، اوکراین، چین و رقابت سخت

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس گزارش فارین پالیسی، حتی بدون تحولات ژئوپلیتیکی، سال 2024 برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، سالی محوری است، زیرا کمپین انتخاباتی مجدد او در برابر سلفش، دونالد ترامپ، شکل می‌گیرد. اما آنچه شواهد نشان می‌دهد این است که چالش‌های بایدن در دادگاه متوقف نمی‌شود. آغاز جنگ بین اسرائیل و […]

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس گزارش فارین پالیسی، حتی بدون تحولات ژئوپلیتیکی، سال 2024 برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، سالی محوری است، زیرا کمپین انتخاباتی مجدد او در برابر سلفش، دونالد ترامپ، شکل می‌گیرد. اما آنچه شواهد نشان می‌دهد این است که چالش‌های بایدن در دادگاه متوقف نمی‌شود. آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، تشدید جنگ در اوکراین و تشدید رقابت در زنجیره تامین فناوری و انرژی، دستور کار بایدن را برای سال جدید پیچیده کرده است.

بایدن باید چالش‌های رقابتی، دیپلماسی ضعیف این کشور با دو متحد آمریکا، اوکراین و اسرائیل، و همچنین کاهش ریسک‌ها در روابط با چین را که در نظر دارد تایوان را به زور تصرف کند، متعادل کند. از زمان جنگ اوکراین در فوریه 2022، واشنگتن با حدود 75 میلیارد دلار کمک و تجهیزات بشردوستانه و نظامی از کی یف حمایت کرده است. اما این چاه ممکن است در حال خشک شدن باشد: قانونگذاران در کنگره در تلاش هستند تا چگونگی رفع نیازهای اوکراین را بیابند و در عین حال بودجه دفاعی بیشتری برای مرزهای جنوبی و اسرائیل فراهم کنند. و در عین حال متحدان شکننده ایالات متحده در اقیانوس آرام را تقویت کند.

در میان نگرانی‌های فزاینده امنیت ملی، چندین قانونگذار آمریکایی در هر دو طرف از دولت بایدن خواسته‌اند روابط خود را با پکن قطع کند. این نگرانی ها به حوزه فناوری نیز کشیده شده است. این جایی است که ایالات متحده و چین در یک نبرد تجاری و همچنین فشار دولت بایدن برای طراحی مجدد زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی برای حمل و نقل انرژی گرفتار شده اند.

در نتیجه، پس از طوفان 2023، برخی از کارشناسان بزرگترین مشکلات سیاست خارجی را که بایدن در سال آینده با آن روبرو خواهد شد، کشف کرده اند.

اسرائیل و حماس

اگر بزرگترین جنگ زمینی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم و چشم انداز جنگ جهانی سوم با چین برای دولت بایدن کافی نبود، پس از جنگ غزه، این موضوع بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار گرفته است. در ماه اکتبر، دیوار مرزی بیش از 1200 نفر را کشت، 250 نفر دیگر را اسیر کرد و بزرگترین جنگ در خاورمیانه از زمان سقوط خلافت دولت اسلامی را به راه انداخت. تهاجم زمینی بعدی اسرائیل به نوار غزه بیش از 21000 فلسطینی را به دلیل گلوله باران شمال و جنوب غزه کشته و نزدیک به دو میلیون نفر که حدود 80 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، آواره شده اند. همچنین درگیری بزرگی بین دو دشمن سابق، بایدن، حامی دیرینه اسرائیل، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که با حمایت ائتلاف راست افراطی که هنوز پس از حملات 7 اکتبر در حال فروپاشی است، ایجاد کرده است، خواستار نابودی اسرائیل شده است. حماس و آزادی اسرا قبل از خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه.

بایدن از نتانیاهو می‌خواهد که تلفات غیرنظامیان را در اثر بمب‌های گنگ و تاکتیک‌های سنگین کاهش دهد، کمک‌های بشردوستانه بیشتری را مجاز کند و دمای درگیری را کاهش دهد. کاری که بایدن هنوز باید انجام دهد این است که شرایطی را برای محدود کردن جریان تسلیحات آمریکایی به اسرائیل فراهم کند. با نزدیک شدن به سال 2024، خطرات نمی تواند بالاتر باشد. حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، ایجاد یک هیئت بین‌المللی به رهبری ایالات متحده را برای تامین امنیت کریدور کشتیرانی مجبور کرده است، در حالی که حملات اسرائیل و لبنان ادامه دارد.

مقامات دولت بایدن و بسیاری در کنگره همچنان چین را بزرگترین تهدید استراتژیک بلندمدت برای ایالات متحده می دانند.

قوهای سیاه و بالن های جاسوسی.

در اوایل سال 2023، دولت بایدن با دقت در تلاش بود تا تنش‌ها با چین را کاهش دهد، اما یک بالون هوای گرم چینی بر فراز خاک ایالات متحده پرواز کرد و روابط را به آب سرد فرو برد. مقامات دولت بایدن و بسیاری در کنگره همچنان چین را بزرگترین تهدید استراتژیک بلندمدت برای ایالات متحده می دانند. یکی از معدود جمهوری خواهان با او موافق است.

اما حادثه بالون نشان می‌دهد که چگونه رویدادهای «قوی سیاه» می‌توانند روابط آمریکا و چین را با توجه به تنش‌های خطرناکی که درست در زیر سطح می‌جوشند، کاملاً از مسیر خارج کنند. از هجوم شمشیر بر فراز تایوان گرفته تا جنگ های تجاری جاری و فشار اقتدارگرایانه چین در داخل.

از این نظر، بایدن در سال 2024 با دیدارهای منظم بین مقامات ارشد دولت و همتایان چینی آنها به دنبال آب کردن روابط سرد خواهد بود. اما اگر یک بالون بتواند چیزها را از مسیر خارج کند، یک شلیک تصادفی در دریای چین جنوبی چه می‌تواند بکند؟

چهار سال تشدید تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین به جنگ تجاری و تحریم شرکت های فناوری چینی ختم شده است.

چهار سال تشدید تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین به جنگ تجاری و تحریم شرکت های فناوری چینی ختم شده است. از زمان انتخاب بایدن، بازیگران سیاسی و تجاری توجه زیادی به جهت گیری سیاست دولت جدید کاخ سفید در مورد چین داشته اند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت بایدن با چین دوست خواهد بود یا از شرایط جدید ایجاد شده در دوره سلف خود استفاده خواهد کرد؟ او پیش از این تحولات مهم در طول جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در دوران دولت ترامپ را دنبال و مستند کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=205535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.