افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

آینده مبهم کشت برنج یک سقف و دو هوا برای صادرات و واردات.

  • کد خبر : 205320
آینده مبهم کشت برنج یک سقف و دو هوا برای صادرات و واردات.

بازار؛ گروه استان ها: در مازندران شخم زمستانه شالیزارها در حالی آغاز شده است که بخشی از برنج تولیدی سال گذشته و امسال همچنان در انبارها است و از سوی دیگر قیمت ها پایین است، در حالی که قیمت تمام شده برنج به ازای هر کیلوگرم 70 هزار تومان است. .Es. آشفتگی بازار برنج، رسوب […]

بازار؛ گروه استان ها: در مازندران شخم زمستانه شالیزارها در حالی آغاز شده است که بخشی از برنج تولیدی سال گذشته و امسال همچنان در انبارها است و از سوی دیگر قیمت ها پایین است، در حالی که قیمت تمام شده برنج به ازای هر کیلوگرم 70 هزار تومان است. .Es.

آشفتگی بازار برنج، رسوب محصولات در مزارع و انبارهای برنج، قیمت پایین خرید و واردات بی رویه، انگیزه شالیکاران استان های شمالی و مازندران را از بین برده است و تداوم این وسوسه ویلاسازان برای فروش: سینک زمین

وضعیت کشت برنج و شلتوک در مازندران در دو سال اخیر با افزایش هزینه ها و دستمزدهای کشت برنج پیچیده شده است، اما همچنان این محصول با قیمت کمتر از 70 هزار تومب از شالیکاران خریداری می شود.

سید اسماعیل یزدان پناه مدیر عامل مرکز تجارت برنج ایران با بیان اینکه آینده کشت برنج و شلتوک در سال آینده مبهم است، با بیان اینکه سوء مدیریت دلیل آشفتگی بازار برنج و شلتوک است، گفت: وضعیت برنج در سال جاری نسبت به سال قبل بدتر است

قیمت برنج واقعی نیست

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار، غیرواقعی بودن قیمت برنج را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی محصول و حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی و جلوگیری از واردات بی رویه برنج از جمله درخواست ها است. مطالبات فعالان اقتصادی و کشاورزی

وی تشکیل یک سازمان یا سازمان مدنی قوی برای دفاع از حقوق برنج‌کاران و صادرکنندگان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برنج دومین محصول استراتژیک کشور است و نقش مهمی در امنیت غذایی دارد. : نجات وضعیت کنونی نیازمند اتحاد است.

یزدان پناه با اشاره به افزایش 40 تا 100 درصدی واردات برنج خارجی در سال های گذشته گفت: در حال حاضر واردات برنج به دلیل اینکه با ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد می شود یارانه ای است و کشاورزان و واردکنندگان خارجی به نوعی حمایت می شوند.

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد از عدم حمایت از کشاورزان داخلی و تولیدکنندگان برنج گفت: برنج کاران با ارز 55 هزار تومانی کاشت و تولید می کنند و در زمان فروش محصول، ما محصول را می فروشیم. واردات برنج با ارز دولتی را ببینید.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برای جلوگیری از تبدیل و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید قیمت برنج واقعی باشد، تصریح کرد: ما نه می خواهیم و نه موافق قیمت برنج هستیم، اما باید شرایط به گونه ای باشد که کشاورز مایل به تولید است و در غیر این صورت ادامه کار نامشخص خواهد بود.

یزدان پناه: برنج تولید شده در سال های گذشته هنوز به فروش نرسیده است و این مشکل همچنان تکرار می شود و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات ساماندهی و تخصیص منابع برای مناطق مختلف تولید اقدام کند.

وی با بیان اینکه برنج تولید شده در سال های گذشته هنوز به فروش نرسیده و این مشکل تکرار می شود، گفت: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات ساماندهی و تخصیص منابع برای حوزه های مختلف تولید اقدام کند.

نوسازی و بهسازی کارخانه های برنج و تامین نهاده های کشاورزی و خرید تضمینی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان و کشاورزان برنج در استان مازندران است و علیرغم همه تلاش های انجام شده در سال جاری، بازار برنج استان مازندران همچنان سرد، تنبل و راکد است. .

لزوم تشکیل سازمان برنج

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز به مشکلات پیش روی برنج کاران و کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات برنج کاران نیازمند تشکیل تشکلی به نام برنج هستیم تا کشاورزان به دنبال « حل مشکلات برنج کاران با وحدت امکان پذیر است.»

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار از برنج به عنوان یک غذای استراتژیک یاد کرد و گفت: برای حل مشکلات کشاورزان باید راهکارهای منطقی ارائه دهیم و کمبودهای این بخش قابل قبول نیست.

وی تشکیل سازمان برنج را برای رفع چالش های آینده ضروری توصیف کرد.

آینده مبهم کشت برنج یک سقف و دو هوا برای صادرات و واردات.

تامین تسهیلات و نهاده ها و برنامه ریزی صادرات از دیگر خواسته هایی است که فعالان کشاورزی مازندران می خواهند به آن توجه کنند.

درآمد واردات برنج

محمد جعفری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی مازندران با اشاره به ابلاغ دستور واردات برنج و صادرات دو کیلو به ازای هر کیلو وارداتی محصول گفت: متاسفانه وجود رانت در واردات برنج وجود دارد. یکی از مهمترین مشکلات است.

وی با بیان اینکه واردات آسان است اما کشاورزان حتی برای صادرات برنج با مشکل مواجه هستند، به پایانه صادرات برنج آمل اشاره کرد و افزود: این پایانه می تواند ظرفیت خوبی برای صادرات ایجاد کند.

گرانی برنج و محصولات باکیفیت استان در دست کشاورزان معضلی همیشگی برای تولیدکنندگان برنج تلقی می‌شود، از سوی دیگر برداشت ارز ۲۸ هزار تومانی، تولید تجهیزات و کارخانه‌های برنج، محدود کردن واردات را مورد توجه قرار می‌دهد. صادرات و خرید تضمینی محصولات از جمله راهکارهایی است که می تواند میانگین زندگی یک کشاورز برنجکار مازندرانی را بهبود بخشد.

مازندران سالانه یک میلیون تن برنج تولید می کند که 40 درصد نیاز کشور را پوشش می دهد. این در حالی است که سالانه بیش از یک میلیون تن محصول وارد می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=205320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.