افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا ایجاد بازارهای جدید که نقدینگی بازار را جمع آوری می کند.

  • کد خبر : 204542
تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا ایجاد بازارهای جدید که نقدینگی بازار را جمع آوری می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش هیجانی قیمت ها در هفته های گذشته و رسیدن به ارقام بالا، مدتی است که طلا و ارز در مسیر نزولی قرار گرفته اند، به طوری که 34 میلیون سکه هفته گذشته با کاهش قیمت در کانال 32 میلیونی قرار دارند. حباب قیمت و دلار بازار آزاد […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش هیجانی قیمت ها در هفته های گذشته و رسیدن به ارقام بالا، مدتی است که طلا و ارز در مسیر نزولی قرار گرفته اند، به طوری که 34 میلیون سکه هفته گذشته با کاهش قیمت در کانال 32 میلیونی قرار دارند. حباب قیمت و دلار بازار آزاد که حدود 60 هزار تومان بود، به دلیل نوسانات قیمت، اکنون به 54 هزار تومان رسیده است. کاهش قیمتی که پس از اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی رخ داد، زیرا این بانک توانست با استفاده از ابزارهایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ جذاب، مسیر سرمایه گذاران ارز و طلا را به سمت این بازار سودآور جدید تغییر دهد. .

تغییر جهت سرمایه گذاران بازار ارز و طلا به سمت خرید اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله، خیلی سریع تاثیر مثبت خود را بر بازار ارز و طلا گذاشت. قیمت این کالاها پس از افزایش قیمت و رشد افزایش یافت. تقاضا در مسیر نزولی قرار دارد و قیمت ها همچنان کاهش می یابد.

استقبال مردمی از ایجاد بازار جدید برای خرید اوراق گواهی سپرده ویژه بانک مرکزی اعلام کرد؛ عرضه و صدور اوراق گواهی سپرده ویژه در این بازار ادامه دارد و به زودی به بانک ها مجوز صدور گواهی سپرده جدید برای تامین مالی پروژه هایی که موجب رشد اقتصادی می شوند داده می شود.

سرمایه گذاران از بازارهای سرمایه گذاری جدید استقبال می کنند

بازاری جذاب، امن و بدون ریسک است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند وجوه خود را به آن بازار ببرند و شاید برخی از آنها که به پایان سپرده خود در بانک ها رسیده بودند، سپرده های خود را از سیستم بانکی خارج کرده و Assigned را خریداری کنند. گواهی سپرده، زیرا خرید این اوراق تقریباً 8 درصد بیشتر از نرخ سود بانکی است، از طرفی سرمایه گذاران باید پول را به صورت سپرده در بانک سپرده گذاری کنند تا بالاترین نرخ سود را دریافت کنند. 22 و نیم درصد است، با سررسید 3 ساله است، اما خرید اوراق گواهی سپرده نه تنها سود بیشتری نسبت به سود بانکی دارد، بلکه سررسید آن یک ساله است.

استقبال مردم از ایجاد چنین بازار سرمایه گذاری جدیدی باعث شد بانک مرکزی اعلام کند؛ در این بازار، عرضه گواهی سپرده ویژه ادامه دارد و به زودی برای تامین مالی پروژه های پویا و مولد با بازدهی بالای 80 هزار تریلیون تومبا، مجوز صدور این گواهی به بانک های منتخب اعطا می شود که منتشر خواهد شد. در آینده ی نزدیک. اقدامی که حاکی از تداوم استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی برای ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت بخش تولیدی و همچنین سرمایه گذاری در پروژه های پر سود است که همواره مورد توجه بوده است.

اقدامات بانک مرکزی در اجرای سیاست هایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از رشد قیمت هیجانی ارز جلوگیری کرده، بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است، حراج شمش که هر هفته ادامه دارد و از طرفی گواهی سپرده نیز به زودی منتشر خواهد شد

موجودی در بازار ارز و طلا با حراج شمش و صدور گواهی سپرده

بانک مرکزی علاوه بر ایجاد بازار سرمایه گذاری جدید که البته موقتی است، وارد بازار طلا شد و حراج شمش را در مرکز مبادلات ایران آغاز کرد، راهکاری که به گفته کارشناسان به بازار کمک می کند تعادل خود را حفظ کند. حراج ها هر هفته ادامه دارد و حراج استاندارد بعدی شمش طلا یکشنبه 8 بهمن ماه جاری در تالار معاملات طلای مرکز مبادلات ایران برنامه ریزی شده است.

در همین رابطه محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با این خبرگزاری گفت و گو کرد. “بازار” می گوید؛ اقدامات بانک مرکزی در اجرای سیاست هایی مانند صدور اوراق گواهی سپرده ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از رشد قیمت هیجانی ارز جلوگیری کرده، بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است.

وی با بیان اینکه طلا مانند سایر کالاهایی نیست که با افزایش عرضه، قیمت آن مانند حراج شمش کاهش یابد، افزود: همانطور که مشخص است تعیین قیمت طلا به قیمت آنا جهانی و دلار در بازار بستگی دارد. باعث کاهش قیمت این محصول نمی شود اما با این روش می توان از قاچاق جلوگیری کرد و از سوی دیگر مانعی برای واردات و صادرات طلا از کشور خواهد بود.

هدف از حراج شمش طلا افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی است، زیرا تجار و صادرکنندگان مجاز به تسویه تعهدات ارزی خود با واردات طلا هستند، بنابراین چنین مشکلی ناشی از عرضه است. . شمش در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران باعث شفافیت معاملات می شود

رفع تعهدات مبادله ای با واردات طلا.

این کارشناس بازار طلا هدف از برگزاری مزایده شمش طلا را افزایش ذخایر این محصول به عنوان حمایت از بانک مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که تجار و صادرکنندگان با واردات طلا اجازه تسویه تعهدات ارزی خود را داشته اند، بنابراین چنین اقدامی انجام می شود. یک موضوع علت فروش شمش در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران و همچنین ثبت معامله در سامانه معاملات شفافیت خاصی خواهد داشت چرا که طبق قانون طلای وارداتی همانطور که گفته شد ، برای انجام تعهدات ارزی متقاضیان در مرکز مبادلات تحویل داده می شود، فرآیندی که به شفافیت معامله کمک می کند.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت طلا و ارز طی هفته گذشته ناشی از کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت جهانی طلا بوده که البته حراج شمش طلا نیز تاثیر خود را در بازار بر جای گذاشته است. تعادل به عنوان مثال قبل از حراج این محصول، قیمت سکه به شدت افزایش یافت، اما این حراج ها علاوه بر جذب نقدینگی از بازار از طریق خرید اوراق گواهی سپرده، باعث کاهش قیمت طلا و سکه در نتیجه آن شد. از کاهش نرخ ارز
به گفته کشت آرای، از آنجایی که بخشی از سرمایه سرمایه گذاران به آن بازار می رود، سطح تقاضا برای خرید ارز در بازار نیز کاهش می یابد و این موضوع ممکن است بر کاهش قیمت طلا و ارز نیز تاثیرگذار باشد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 746 هزار تومان و قیمت ارز جدید آزادی 32 میلیون و 450 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا در بازارهای جهانی 1988 دلار است.

سقوط قیمت جهانی به زیر 2000 دلار

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 746 هزار تومان و سکه طرح جدید 32 میلیون و 450 هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر گرم ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۱ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1988 دلار رسید. به گفته کارشناسان، هم اکنون بازار طلا و ارز توسط بانک مرکزی مدیریت می شود که با سیاست های مناسب آن را مدیریت می کند تا از رشد غیرمنطقی قیمت ها جلوگیری کند و نقدینگی را به سمت بازارهای رسمی و کم ریسک هدایت کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=204542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.