افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

درمان دروغگو؛ چگونه عادت دروغ گفتن را ترک کنیم؟

  • کد خبر : 203954
درمان دروغگو؛  چگونه عادت دروغ گفتن را ترک کنیم؟

طبق تحقیقات، بزرگسالان 1 تا 5 بار در روز دروغ می گویند! تقریباً هیچ کس در دنیا نیست که در طول زندگی خود دروغ نگفته باشد، اما این بدان معنا نیست که دروغ گفتن کار درستی است و نباید آن را رها کرد. دروغ گفتن انرژی منفی را افزایش می دهد و به سلامت روان […]

طبق تحقیقات، بزرگسالان 1 تا 5 بار در روز دروغ می گویند! تقریباً هیچ کس در دنیا نیست که در طول زندگی خود دروغ نگفته باشد، اما این بدان معنا نیست که دروغ گفتن کار درستی است و نباید آن را رها کرد. دروغ گفتن انرژی منفی را افزایش می دهد و به سلامت روان شما آسیب می رساند. به همین دلیل توصیه می شود روش های درمان دروغ را بشناسید و این عادت مخرب را سریعتر ترک کنید. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که دروغ نگوییم.

انواع دروغ ها

دروغ انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی گفته می شود. گاهی اوقات دروغ کوچک است، مثلاً ممکن است لباس جدید دوستتان را دوست نداشته باشید، اما برای خوشحال کردن او، از لباسش تعریف کنید. به این نوع دروغ ها، دروغ های سفید یا دروغ های راحت می گویند. دروغ های سفید برای حفظ روابط اجتماعی، اجتناب از جریحه دار کردن احساسات دیگران یا از روی عشق گفته می شود و تا حدی قابل بخشش است.

دروغ های خاکستری برای پنهان کردن حقیقت در مواقع لزوم گفته می شود. این دروغ ها در دنیای تجارت بسیار رایج است. به عنوان مثال می توانید قیمت محصولی را که خریداری کرده اید بالاتر از قیمت واقعی آن اعلام کنید یا کالایی را که در انبار دارید موجود نیست اعلام کنید. این دروغ ها کاملا بر خلاف واقعیت است.

کتمان و راست نگفتن نوع دیگری از دروغ است و توجیهی ندارد.

چرا دروغ می گوییم؟

دروغ گفتن دلایل مختلفی دارد، برخی قابل بخشش و برخی نابخشودنی هستند. بیایید بررسی کنیم که چرا دروغ می گوییم و برخی از دلایل دروغگویی را فهرست کنیم.

  • از احساسات طرف مقابل محافظت کنید.
  • دروغ ناشی از احساساتی مانند خشم، حسادت، غم و اندوه یا استرس و اضطراب.
  • در یک منطقه امن و دور از خطرات احتمالی بمانید.
  • دستیابی به منفعت شخصی حتی به هزینه دیگری.
  • خودت را بهتر نشان بده
  • دیگران را کنترل کنید.
  • اشتباهات را بپوشانید و از مجازات جلوگیری کنید.
  • احساسات واقعی در مورد رویدادها را پنهان کنید.

اگر دروغگویی شما برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، تبدیل به یک الگو و عادت تکراری می شود. این نوع دروغگویی اجباری و بیمارگونه نیاز به درمان دارد. احتمال دروغگویی بیمارگونه در افرادی که اطرافیانشان صادق نیستند و با فریب کار خود را پیش می برند بیشتر است.

من دروغگو هستم؟

ماسک صورت فردی - درمان دروغ.

دروغ می تواند بر روابط و سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد و قبل از آسیب رساندن به دیگران، زندگی روزمره شما را مختل کند. وقتی خودتان زیاد دروغ می گویید، اعتماد به دیگران برایتان سخت است. همچنین وقتی طرف مقابل متوجه دروغ های شما می شود، رابطه شما سردتر می شود و در نهایت افرادی را که دوست دارید از دست می دهید.

اگر علائم زیر را دارید به این معنی است که به دروغگویی عادت کرده اید و باید برای مقابله با دروغ گویی اقدامات جدی انجام دهید.

  • شما بدون دلیل موجه و در موقعیت های غیر ضروری دروغ می گویید.
  • شما همیشه دروغ های خود را توجیه می کنید و نمی پذیرید که دروغ گفتن اشتباه است. به عنوان مثال، شما معتقدید که برای محافظت از افرادی که دوستشان دارید، باید حقیقت را از آنها پنهان کنید.
  • شما داستان هایی درباره افراد و رویدادها می سازید تا آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده پنهان کنید.
  • دروغ های شما بارها افشا شده است و دیگران آشکارا به شما گفته اند که دروغ می گویید.
  • اطرافیان دیگر حرف های شما را باور نمی کنند.
  • احساس می کنید هیچ کس شما را واقعی نمی شناسد.
  • با دروغ گفتن فرصت های مهمی مانند روابط یا شغل خود را از دست داده اید.
اگر به دروغگویی بیمارگونه اعتیاد دارید، به جای سرزنش خود، به دنبال درمان دروغگویی باشید.

چرا نباید دروغ بگیم؟

طبق تحقیقات، دروغگوها کمتر خوشحال هستند! همچنین در بررسی برخی از دانش آموزان مشخص شد که بین دروغگویی روزانه و عملکرد ضعیف تحصیلی، عدم عزت نفس و کیفیت پایین زندگی رابطه مستقیم وجود دارد. البته دلایل دیگری نیز برای توجیه اینکه چرا نباید به خود یا دیگران دروغ بگویید داریم:

  • گفتن حقیقت آسان تر است. وقتی دروغ می گویید باید دروغ هایتان را به خاطر بسپارید تا بعداً دروغ هایتان فاش نشود، اما حقیقت بدون هیچ تلاشی در ذهن شما باقی می ماند. وقتی دروغ می گویید باید رد پای خود را با دروغ های بیشتری بپوشانید و مدام اوضاع را بدتر می کنید!
  • وقتی دروغ های شما فاش می شود، همه چیز را خراب می کند. افشای یک دروغ به شما و عزیزانتان آسیب می رساند و به اعتمادی که در رابطه وجود دارد آسیب می رساند. برای جبران این آسیب ها باید مدت زیادی تلاش کرد و گاهی این آسیب ها غیر قابل جبران است.
  • شاید حقیقت آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک نباشد! اگر دروغ می گویید چون از حقیقت می ترسید، سعی کنید صادق باشید. شاید شنوندگان نه تنها واکنش منفی نشان دهند، بلکه از صداقت شما نیز تشکر کنند.

8 راه برای مقابله با دروغ

اگر به دروغ گفتن عادت دارید، نمی توانید فردا صبح از خواب بیدار شوید و دست از دروغگویی بردارید! مقابله با دروغ کار ساده ای نیست و باید آن را با حوصله و تمرین یاد گرفت. باید عادات سالم تری جایگزین عادت مخرب دروغ گفتن کرد. در زیر روش هایی برای درمان دروغگویی در بزرگسالان ارائه می دهیم که با آن می توانید این عادت مخرب را ترک کنید.

1. مسئولیت دروغ های خود را بپذیرید

قبل از هر کس دیگری، باید با خود صادق باشید. هر وقت دروغی می گویید، با خودتان صادق باشید، صرف نظر از اینکه دیگران متوجه دروغ شما می شوند یا خیر. بررسی کنید که چرا دروغ گفتید و اگر حقیقت را می گفتید چه اتفاقی می افتاد. احساساتی مانند پشیمانی و گناه را درک کنید. حتی می توانید از یک دوست مورد اعتماد کمک بگیرید تا مسئولیت دروغ های خود را بر عهده بگیرید. از او بخواهید هر بار که متوجه دروغگویی شما می شود به طور خصوصی به شما یادآوری کند.

2. از کوچک شروع کنید

به جای اینکه تصمیم بگیرید از فردا هیچ دروغی نگویید، کارتان را با یک دروغ کمتر در روز شروع کنید. تصمیم بگیرید وقتی فهمیدید دروغ می گویید دست بردارید و حقیقت را بگویید. از کارهای کوچک شروع کنید و به تدریج اهداف بزرگ تری برای صادق بودن تعیین کنید.

3. استرس خود را کنترل کنید

گاهی اوقات فقط از روی اضطراب دروغ می گویید و حتی متوجه نمی شوید. دروغ گفتن استرس ناشی از اضطراب را تسکین می دهد، اما باعث آسیب های دیگری می شود. بنابراین با تکنیک های مدیریت استرس مانند قانون 333 برای کنترل اضطراب، اضطراب خود را کنترل کنید. وقتی مضطرب نیستید، کنترل ذهن خود را به دست می گیرید و می توانید راحت تر از دروغ گفتن اجتناب کنید.

اگر چشم‌انداز بلندمدت‌تری داشته باشید، متوجه می‌شوید که دروغ مشکل شما را در لحظه حل می‌کند، اما در درازمدت حتی استرس شما را افزایش می‌دهد.

4. به اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دروغ فکر کنید.

هر دروغی در این لحظه می تواند یک دستاورد مثبت برای شما داشته باشد. مثلاً وقتی زیاد می خوابید و دیر سر کار می روید، اگر صادق باشید، احتمالاً رئیستان شما را سرزنش می کند، اما اگر بگویید فرزندتان مریض است، به شما حق می دهد و می توانید بدون توبیخ سر کار بیایید. . اما اگر روزی فرزند شما به شدت بیمار شود، آیا رئیس همچنان شما را باور می کند؟ دروغ به اعتبار شما لطمه می زند و باعث از بین رفتن اعتماد دیگران می شود. پس مواظب باشید که برای چه بهای بالایی می پردازید!

5. ارزش های خود را اولویت بندی کنید

چه بسیار روابط عمیق و صمیمانه ای که به خاطر یک دروغ از بین رفته است! دروغگوها حتی به محبوب ترین افراد زندگی خود هم دروغ می گویند. اگر شما هم به این کار عادت دارید، دفعه بعد که می خواهید به عزیزتان دروغ بگویید، به این فکر کنید که چه چیزی مهمتر است: دستیابی لحظه ای دروغ یا عمق رابطه و اعتماد شخصی که دوستش دارید؟

6. حقیقت را بنویس

گاهی اوقات نمی توان به راحتی به چشمان دیگران نگاه کرد و حقیقت را گفت. در چنین مواقعی می توانید آنچه را که برای گفتن حقیقت به طرف مقابل نیاز دارید بنویسید. نوشته خود را از طریق نامه، ایمیل یا پیام متنی برای طرف مقابل بفرستید و به او بگویید که برای شما راحت تر از صحبت رو در رو است.

7. به احساسات دیگران توجه کنید.

قبل از اینکه دروغ بگویید، به این فکر کنید که اگر طرف مقابل متوجه دروغ شما شود، چه احساسی خواهد داشت. تصور احساسات بد طرف مقابل یکی از راه های مقابله با دروغگویی است. وقتی خودت را جای دیگری بگذاری، حتی یک دروغ سفید هم نخواهی گفت! از سوی دیگر، اگر نظر مخالفی دارید، سعی کنید نظر خود را با ملایمت و بدون توهین به طرف مقابل بیان کنید.

8. لازم نیست در مورد همه چیز صحبت کنید.

منظور از این روش دروغ درمانی کتمان نیست; یعنی در مورد چیزی که شما را آزار می دهد صحبت نکنید. به عنوان مثال، وقتی شخصی از شما در مورد مسائل خصوصی شما می پرسد، به جای دروغ گفتن، می توانید به وضوح نشان دهید که نمی خواهید در مورد آن موضوع خصوصی صحبت کنید. با این کار نه دروغ می گویید و نه رنج می برید. حتی می توانید به جای صحبت در مورد چیزی که شما را آزار می دهد، موضوع را تغییر دهید تا نخواهید دروغ بگویید.

یادگیری نه گفتن و عدم تقابل اغلب راهی موثر برای جلوگیری از دروغ گفتن است.

اگر روش های درمان دروغ جواب نداد، چگونه می توانید دروغ نگویید؟

درمان دروغ گفتن در بزرگسالان

در قسمت قبل راه حل هایی برای درمان دروغگویی در بزرگسالان ارائه کردیم، اما اگر این روش ها برای شما جواب نداد، باید درمان ریشه ای دروغگویی را انتخاب کنید و از درمانگران حرفه ای کمک بگیرید. یک درمانگر حرفه ای علت اصلی مشکل شما را بررسی می کند و با ارزیابی گذشته شما، کشف می کند که چه زمانی و چرا شروع به دروغ گفتن کرده اید. سپس اقدامات لازم را انجام دهید تا ریشه دروغ شما خشک شود.

به عنوان مثال عدم عزت نفس می تواند یکی از دلایل دروغ گویی باشد. فردی که از کودکی فاقد عزت نفس است سعی می کند با دروغ گفتن خود را جذاب و دوست داشتنی جلوه دهد. کم کم به دروغ گفتن عادت می کند تا ظاهر خوبی داشته باشد و حتی در سنین بالا نیز به این رفتار ادامه می دهد.

آخرین کلمه؛ صداقت یک انتخاب است.

مقابله با دروغ نه آسان است و نه غیرممکن. برخی از مردم به خود می گویند که به دروغ گفتن عادت کرده اند و نمی توانند دروغگو باشند. حتی این فکر هم دروغ است که خودشان می گویند! ممکن است بارها و بارها در مسیر دروغ درمانی شکست بخورید، اما ناامید نشوید و دوباره شروع کنید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که چقدر با صداقت راحت تر هستید و چقدر روابط عمیق تری را توانسته اید تجربه کنید. تجربه این احساسات زیبا به شما کمک می کند روز به روز کمتر دروغ بگویید و در نهایت این عادت را برای همیشه ترک کنید.

اگر تجربه ای در مورد دروغ گفتن دارید یا سوالی در مورد آن دارید در قسمت نظرات برای ما پیام بگذارید.


نحوه خرید - غلبه بر کمرویی و کمرویی مجموعه صوتی

در این مجموعه صوتی راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را بیاموزید.

بنابراین می توانید شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.