افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

نقشه مترو اصفهان + برنامه قطار مجله اسمارتک نیوز

  • کد خبر : 203131
نقشه مترو اصفهان + برنامه قطار مجله اسمارتک نیوز

طرح مترو اصفهان یکی از اولین ایده های ساخت ریل شهری است که در ایران مطرح شد. اما متأسفانه به دلایل مختلف به ویژه تاریخی بودن این شهر و وجود آثار باستانی فراوان در آن، اجرای آن با مشکلات و مشکلات فراوانی مواجه شد. زیرا ممکن بود ارتعاشات ایجاد شده در هنگام عبور مترو از […]

طرح مترو اصفهان یکی از اولین ایده های ساخت ریل شهری است که در ایران مطرح شد. اما متأسفانه به دلایل مختلف به ویژه تاریخی بودن این شهر و وجود آثار باستانی فراوان در آن، اجرای آن با مشکلات و مشکلات فراوانی مواجه شد. زیرا ممکن بود ارتعاشات ایجاد شده در هنگام عبور مترو از زیر محوطه های تاریخی و حفاری در این قسمت ها آسیب جدی به آنها وارد کند.

با وجود همه این مشکلات، در حال حاضر بخشی از مترو اصفهان در حال سرویس دهی به مسافران است و خطوط دیگر نیز در دست ساخت یا طراحی هستند.

ساعت کاری مترو اصفهان ساعت 14 چقدر است؟

ساعت کار تابستانی مترو اصفهان از ساعت 6:15 صبح تا 21:00 می باشد. البته با قرمز شدن وضعیت شهر به دلیل شیوع کرونا، این ساعات از ساعت 6:15 صبح تا 18:00 کاهش می یابد.

خطوط فعال مترو اصفهان در سال 1400 کدام است؟

در حال حاضر و تا این لحظه یعنی 23 تیرماه تنها خط فعال مترو اصفهان خط 1 است که از شمال به جنوب اصفهان ادامه دارد.

کدام یک از ایستگاه های مترو اصفهان پارکینگ دارد؟

متاسفانه هیچ یک از ایستگاه های خط 1 که در حال حاضر فعال هستند جای پارک ندارند.

در این مقاله با نقشه مترو اصفهان، خطوط مترو، فعال بودن یا نبودن آنها، برنامه ها و قیمت بلیط آشنا می شویم. البته اگر مسافرتی می روید حتما راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید.

هتل اصفهان پاییز 1401-بینامتنی

نقشه مترو اصفهان

اگرچه مترو اصفهان هنوز به طور کامل افتتاح نشده است، اما دیدن نقشه آن همچنان لذت بخش است. در این نقشه 3 خط متروی شهر را مشاهده می کنید که شمال اصفهان را با جنوب (رنگ آبی) و شرق شهر را با غرب (رنگ قرمز) و همچنین قسمت جنوب غربی شهر (رنگ سبز) را به هم متصل می کند. ) از طریق ایستگاه های مشترک و همچنین به سایر بخش ها متصل می شود.

برای رفتن به معرفی دقیق تری از این خطوط، با مسیر خطوط در این نقشه مشورت کنید.

کتاب سفر اصفهان – بینامتنیکتاب سفر اصفهان – بینامتنی

نقشه مترو اصفهاننقشه مترو اصفهانبا خطوط مترو اصفهان آشنا شویم

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای خطوط مترو اصفهان، 3 خط برای پوشش کامل مرکز شهر و 4 خط برای پوشش بیرونی شهر طراحی شده است. اما متاسفانه تنها یکی از این خطوط فعال است و به مسافران شهری خدمات رسانی می کند.

با ما همراه باشید تا با تمام این خطوط، ایستگاه ها، وضعیت فعالیت و برنامه خطوط فعال آشنا شوید.

خط 1: قدس – سانتا دفنسا (ترمینال صفا)

تنها خط فعال مترو اصفهان خط یک است که شمال و جنوب اصفهان را با 20.2 کیلومتر و 20 ایستگاه به هم متصل می کند. البته ناگفته نماند که این خط به دلیل عبور از چهارباغ عباسی و سی و سه پل یکی از پرچالش ترین خطوط مترو اصفهان بود که با تلاش فراوان به گونه ای طراحی و اجرا شد که نتواند. سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد. از آثار باستانی

چقدر دیدنی های اصفهان را می شناسید؟

ایستگاه های خط 1 به شرح زیر است:

  1. خدایان
  2. بهارستان
  3. گلستان
  4. شهید مفتح
  5. شهید علیجانی
  6. جابر
  7. ترمینال کاوه
  8. شهید چمران
  9. شهید بهنار
  10. شهدا
  11. تختخواب
  12. امام حسین (دروازه حکومت)
  13. انقلاب
  14. سی و سه پل
  15. دکتر شریعتی
  16. آزادی (دروازه شیراز)
  17. دانشگاه
  18. کارگر
  19. کوی امام (خوابگاه دانشگاه اصفهان)
  20. دفاع مقدس (آخر خط)

از بین ایستگاه های خط یک، دو ایستگاه میدان امام حسین و آزادی ایستگاه های تقاطعی هستند که به ترتیب با خطوط 2 و 3 تقاطع دارند.

خط 1 قطار ساعت 6:15 از ایستگاه قدس حرکت می کند و پس از حدود 37 دقیقه به پایانه صفا می رسد. جدول زمانی قطار رفت و برگشت یعنی ترمینال صفا به قدس به همین صورت است. جزئیات برنامه خط 1 مترو اصفهان را در جدول زیر مشاهده کنید.

خط 1: قدس - سانتا دفنسا (ترمینال صفا)خط 1: قدس - سانتا دفنسا (ترمینال صفا)اما به طور کلی ساعت کاری خطوط مترو اصفهان از ساعت 6:15 صبح تا 21:00 است که بسته به شرایط کرونا و اصفهان در وضعیت قرمز این ساعت از ساعت 6 صبح به 6 صبح تغییر می کند. .:00 صبح: 00 بعد از ظهر.

در حال حاضر مترو اصفهان در روزهای تعطیل فعالیت نمی کند.

خط 2: خمینی شهر – تاریک

خط ۲ معروف به خط شرقی – غربی است که از خمینی شهر شروع می شود و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی با خط ۱ که دروازه دولت است به ایستگاه مشترک خود می رسد و پس از عبور از میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ می رود. و به سمت شرق اصفهان.

خط 2: خمینی شهر - مترو تاریک اصفهانخط 2: خمینی شهر - مترو تاریک اصفهان

عکس از راضیه یعقوبی

ساخت این خط بلافاصله پس از اتمام خط 1 به طور جدی آغاز شد. اما این پروژه در میدان نقش جهان چالش های تاریخی نیز داشت که در نهایت به تغییر مسیر منجر شد.

خط 2: خمینی شهر – تاریکخط 2: خمینی شهر – تاریکاین خط دارای 22 ایستگاه است که هنوز مورد استفاده مسافران قرار نمی گیرد. ایستگاه های این خط شامل موارد زیر است:

  1. خمینی شهر
  2. ماربین
  3. شمس تبریزی
  4. پیام نور
  5. بدهکاران وام مسکن
  6. صمدیه
  7. جاوه ای
  8. قدیمی
  9. شهید خرازی
  10. کاشانی
  11. آنها رفتند
  12. امام حسین (دروازه حکومت)
  13. فلسطین
  14. نقش جهان
  15. امام علی
  16. ابن سینا
  17. خدایان
  18. شاهد
  19. گل لاله
  20. عمان سامانی
  21. عاشق اصفهانی
  22. زینبیه
  23. تاریکی (شهید غفاری)

که تنها ایستگاه دروازه دولت که تقاطع خط یک است افتتاح شده است و ایستگاه های کهندژ، خرازی، کاشانی و شهید به تاریک در حال ساخت هستند و متاسفانه سایر ایستگاه ها هنوز در مرحله طراحی هستند.

خط 3: میدان آزادی – هفت تختم (کوه دنبه)

خط سوم مترو اصفهان از میدان آزادی معروف به دروازه شیراز و تقاطع خطوط 1 و 3 شروع می شود و پس از عبور از خیابان دانشگاه، ارتش به سمت هفت تختم یا کوه دنبه پیشروی می کند.

خط 3: میدان آزادی - هفت تخت رستم (کوه دنبا) مترو اصفهانخط 3: میدان آزادی - هفت تخت رستم (کوه دنبا) مترو اصفهانایستگاه های خط 3 به شرح زیر است:

  1. میدان آزادی
  2. عاقل نظامی
  3. ارتش
  4. سیمین
  5. چهارباغ فردوس
  6. مزرعه دار
  7. قهیم
  8. هفت تخت رستم (کوه دنبه)

علاوه بر ایستگاه آزادی مشترک با خط یک، ایستگاه های دیگری نیز در حال طراحی است.

مترو حومه اصفهان

شرکت قطار شهری اصفهان برای آسایش مسافرانی که به شهرهای اطراف سفر می کنند، برنامه راه اندازی مترو حومه اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است. خطوط مترو اصفهان برای قسمت برون شهری در حال حاضر شامل موارد زیر است:

مترو اصفهان – زرین شهر

جاده اصفهان، زرین شهر یکی از جاده های پرتردد است که نیاز به ارتقای کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی دارد. برای رفع این مشکل، خط جدید متروی اصفهان به همراه خط 3 مسیر میدان آزادی تا زرین شهر پیشنهاد شد.

برنامه این است که این خط از میدان آزادی شروع و پس از عبور از فلورجان، ایمان شهر و فولادشهر به زرین شهر می رسد. اما این پایان راه نیست. چرا که مسیر این مترو ادامه دارد و پس از خروج از زرین شهر به کارکنان ذوب آهن نیز خدمات رسانی می کند.

مترو اصفهان-شاهین شهر

خب بریم مترو شهر پرهیجان شاهین شهر. مسیر مترو اصفهان برای مسافران شاهین شهر از ابتدای خط یک که قدس است شروع می شود و پس از عبور از چند ایستگاه شهر به شاهین شهر می رسد.

مترو اصفهان-شاهین شهرمترو اصفهان-شاهین شهراین خط به سرعت در حال ساخت است و پیش بینی می شود ساعت 14 افتتاح و آماده خدمت رسانی به مردم باشد.

مترو اصفهان-بهارستان

بهارستان یکی از نزدیک ترین شهرها به اصفهان است و افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی از جمله گرانی اجاره بها در اصفهان، شلوغی شهر و دلایل دیگر، بهارستان را برای زندگی انتخاب می کنند. اما کارشان در شهر اصفهان است و باید در آن مسیر رفت و آمد کنند.

اگرچه وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی برای تردد دائمی این مسیر وجود دارد. اما ایجاد مترو در این مسیر راحتی زیادی را برای ساکنان این منطقه به همراه دارد.

اصفهان-بهارستاناصفهان-بهارستاناین خط از انتهای خط 1 یعنی پایانه صفا شروع و پس از عبور از سپاهان شهر به سمت بهارستان می رود. این مترو هم اکنون در مراحل پایانی ریل گذاری است که پیش بینی می شود تا پایان ساعت 14 آماده بهره برداری شود.

مترو بهارستان مجلسی

مجلسی یکی دیگر از شهرهای اصفهان است که فاصله زیادی با اصفهان دارد و حدود 50 کیلومتر با اصفهان فاصله دارد اما طرح احداث مترو بین شهری قبلا ارائه شده است.

این خط در صورت احداث و راه اندازی از ایستگاه بهارستان آغاز و پس از عبور از ده سرخ، زیباکنار و مبارکه به سمت مجلسی خواهد رفت.

بلیط مترو اصفهان

مسافران برای استفاده از خدمات مترو اصفهان می توانند از کارت اصفهان استفاده کنند. استفاده از این کارت در مترو اصفهان هزینه ایاب و ذهاب را کاهش می دهد.

بلیط مترو اصفهانبلیط مترو اصفهان

عکس از راضیه یعقوبی

آنچه در مورد مترو اصفهان گفتیم

در این مقاله از خطوط مترو اصفهان و چالش ها و مشکلات پیش رو به دلیل تاخیر در راه اندازی خطوط مختلف صحبت می کنیم. با خواندن مقاله متوجه خواهید شد که تنها خط فعال مترو اصفهان خط 1 است و از ایستگاه ها، برنامه ها و زمان حرکت قطارهای آن مطلع خواهید شد.

با توجه به تاخیر در راه اندازی خطوط دیگر نیز متوجه خواهید شد که وجود آثار باستانی فراوان و لزوم حفظ آنها نیازمند طراحی های جامع برای اجرای مترو درون شهری اصفهان است. اما با وجود همه مشکلات، مسئولان این منطقه در تلاش هستند تا به بهترین شکل ممکن آن ها را برطرف کنند تا در زمان راه اندازی خطوط مترو آسیبی به آثار باستانی وارد نشود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.