افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

قلعه تاریخی چرام از تاریخ تا عکس و آدرس.

  • کد خبر : 203057
قلعه تاریخی چرام از تاریخ تا عکس و آدرس.

قلعه تاریخی چرام بنایی است که معماری، فرهنگ و تمدن شهر تاریخی چرام را در کنار دیگر آثار تاریخی این شهر به نمایش می گذارد. اگر قصد بازدید از این جاذبه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان چرام را دارید، بهتر است از قبل با این قلعه تاریخی بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با […]

قلعه تاریخی چرام بنایی است که معماری، فرهنگ و تمدن شهر تاریخی چرام را در کنار دیگر آثار تاریخی این شهر به نمایش می گذارد. اگر قصد بازدید از این جاذبه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان چرام را دارید، بهتر است از قبل با این قلعه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

برای آشنایی بیشتر با این قلعه با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید.

آشنایی با قلعه تاریخی چرام

قلعه تاریخی چرام که در مهر 1392 با شماره 6284 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، بر روی تپه کوچکی به نام تلگرد که در گویش محلی به معنای تپه گرد است، قرار دارد و ساختمان های متعددی مسکونی ساخته شده است. با فاصله کمی آن را احاطه کنید.

اگر می خواهید بازدید بهتری از قلعه تاریخی چرام داشته باشید، باید از این تپه بالا بروید تا به آن نزدیک شوید. قسمت اعظم قلعه تاریخی چرام به مرور زمان و در اثر زلزله ویران شده است، اما هنوز بقایای طاق ها در داخل دیوار به وضوح دیده می شود.

قلعه تاریخی چرام

عکس از: سایت گوگل مپ

علاوه بر این، مناظر اطراف این قلعه بسیار زیبا است و در گذشته که تعداد ساختمان‌های کمتر و دشت‌های سرسبز در چرام وجود داشت، قطعا زیباتر بوده است.

قلعه تاریخی چرام کجاست؟

قلعه تاریخی چرام در شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. فاصله آن تا یاسوج حدود 153 کیلومتر و دهدشت حدود 29 کیلومتر است.

متاسفانه در حال حاضر استان کهگیلویه و بویراحمد خطوط ریلی ندارد و برای سفر به این منطقه باید از خودروی شخصی خود یا وسایل نقلیه ای مانند تاکسی، هواپیما و اتوبوس برای رسیدن به نزدیک ترین شهر استفاده کرد.

قلعه تاریخی چرامقلعه تاریخی چرام

عکس از: سایت گوگل مپ

از آنجا به مکان های زیبای این استان مانند شهر چرام و قلعه تاریخی چرام بروید.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه تاریخی چرام.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه تاریخی چرام و به طور کلی شهر چرام فصل بهار است. در این فصل همه جا سرسبز و سرسبز است و از تماشای طبیعت منطقه و تنفس هوای بی نظیر آن خسته نمی شوید.

پایان تابستان نیز زمان خوبی خواهد بود، زیرا گرمای هوا کاهش یافته و هوای مطبوعی در انتظار شماست.

در سایر فصول سال هوا کم کم سرد می شود و ممکن است برای بسیاری از گردشگران سخت باشد، اما در هر صورت باید بدانید که هر فصل جذابیت خاص خود را دارد و انتخاب نهایی با شماست.

تاریخچه قلعه تاریخی چرام

قلعه تاریخی چرام به دستور عبدالله خان در دوره قاجار ساخته شد. پس از او افراد متعددی از جمله پرویز خان، هادی خان، حسین قلی خان و اسکندرخان که از خاندان عبدالله خان بودند از این مکان استفاده کردند.

همچنین درست جلوی در ورودی قلعه تاریخی چرام سنگ کتیبه ای وجود دارد که به دلیل درصد تخریب زیاد، اطلاعات زیادی از محتوای آن در دست نیست.

به طور کلی باید گفت که منطقه چورام بسیار قدیمی است و حتی گفته می شود که مردم تمدن عیلام 4000 سال قبل از میلاد در آنجا زندگی می کردند.

تاریخ سکونت در این منطقه از آن زمان تا به امروز ادامه داشته است، به استثنای برخی از سلسله ها مانند سامانیان، طاهریان و قراقویونلوها.

قلعه تاریخی چرامقلعه تاریخی چرام

عکس از: سایت گوگل مپ

ایلات چرام در این منطقه زندگی می کرد و در طول سالیان متمادی ساکن آن شده است.

دلیل اهمیت این منطقه این است که دشتی بزرگ در میان یک منطقه کوهستانی، مکان و فرصتی برای سکونت و استفاده از زمین است.

اینکه قلعه تاریخی چرام بر روی تپه‌ای 12 متری ساخته شده است، شاید علاوه بر اینکه امکان رصد و مراقبت از اطراف را می‌دهد، به دلیل قدرت و برتری‌خواهی خان‌ها و خانواده‌های ثروتمندی مانند عبدالله خان بوده است.

معماری قلعه تاریخی چرام

مکان های مختلفی در نقاط مختلف این قلعه تاریخی زیبا وجود دارد که دانستن آنها علاقه شما را به بازدید از قلعه تاریخی چرام افزایش می دهد.

– حمام قدیمی

در ورودی قلعه حمامی قدیمی وجود دارد که از معماری ایرانی برای طراحی آن بسیار دیدنی است.

– مسیر زیرزمینی

همچنین یک جاده زیرزمینی در قلعه تاریخی چرام وجود دارد که حدود 3 کیلومتر ادامه دارد. همانطور که می توانید تصور کنید از این گذرگاه زیرزمینی برای حمل غذا و آب و به عنوان مخفیگاه ساکنان قلعه در مواقع اضطراری یا حمله دشمن استفاده می شد.

قلعه تاریخی چرامقلعه تاریخی چرام

عکس از: سایت ایرنا

نمونه های بسیار دیگری از این نوع تونل های زیرزمینی را می توان در نقاط مختلف ایران مشاهده کرد که به جنگ یا درگیری هایی اشاره دارد که منطقه خاصی را تهدید می کرد.

ورودی این تونل عمیق در اتاقی در قسمت شمال شرقی قلعه تاریخی چرام قرار دارد. اگرچه امروزه به دلیل آسیب های فراوانی که به قلعه وارد شده، تقریباً اثری از این مسیر زیرزمینی نیست.

حفره های امنیتی

حفره هایی که در دیوارهای این بنا به چشم می خورد برای مصارف نظامی و نظارتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است تا مردم داخل قلعه تاریخی چرام در هنگام حمله دشمن تا حد امکان در امان باشند.

در مجموع یکی از دلایل اهمیت این قلعه معماری آن است که با بافتی متراکم ایجاد شده است. این نوع معماری به سختی در تمام ایران یافت می شود.

– اتاق های مختلف

قطر دیوارهای قلعه تاریخی چرام بین 90 تا 100 سانتی متر است. اتاق های آن نیز بسیار جالب است. به این معنا که عرض آنها بلند و کوتاه است. تزئینات معماری زیادی نیز در اتاق ها به کار می رود، مانند طاق های شاخ بزی و طاق های نیم دایره.

چفد شاخ بزی در واقع از تلاقی دو بیضی خوابیده یا ایستاده تشکیل می شود و در اصطلاح معماری به آن نابربر می گویند. به این معنا که ظاهری تزئینی دارد و وزن زیادی را تحمل نمی کند.

قلعه تاریخی چرامقلعه تاریخی چرام

عکس از: سایت گوگل مپ

چورام یعنی چی؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کلمه چورام به چه معناست. برخی معتقدند ریشه این واژه در واقع «چرم» بوده است، زیرا این منطقه دارای دشت های حاصلخیز فراوان بوده است.

امروزه بومیان این منطقه آن را چروم و چرام تلفظ می کنند.

تجهیزات لازم برای بازدید.

از آنجایی که قلعه تاریخی چرام در این شهر قرار دارد، برای بازدید از آن به تجهیزات خاصی به جز وسایل عمومی سفر نیاز نخواهید داشت.

شرایط اقامت در چرام

همچنین می توانید در طبیعت زیبای منطقه کمپ بزنید و از اقامتگاه های بوم گردی استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنید. علاوه بر اینها چندین هتل در این استان آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.

بنابراین برای سفر و بازدید از قلعه تاریخی چرام هیچ محدودیت و مانعی ندارید. فقط تصمیمت رو بگیر و برو

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.