افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به 25.2 درصد کاهش یافت/تورم مسکن در حال کاهش است

  • کد خبر : 202070
خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به 25.2 درصد کاهش یافت/تورم مسکن در حال کاهش است

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری تسنیمسید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسین (ع) گفت: مراکز تحقیقاتی گزارشی از تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی منتشر کرده اند و خوشبختانه پس از چندین بار انجام شده است. ماه‌های پر فراز و نشیب، در آذرماه […]

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری تسنیمسید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسین (ع) گفت: مراکز تحقیقاتی گزارشی از تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی منتشر کرده اند و خوشبختانه پس از چندین بار انجام شده است. ماه‌های پر فراز و نشیب، در آذرماه شاهد رشد تولید این شرکت‌ها بوده‌ایم، شاخص تولید در آذرماه امسال نسبت به آذرماه گذشته 1.9 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آمار رشد نقدینگی افزود: از ابتدای سال هدف گذاری کردیم که رشد نقدینگی را تا پایان سال به 25 درصد کاهش دهیم و این میزان در دی ماه امسال به 25.2 درصد رسید که این کمترین میزان است. رشد نقدینگی از تابستان 1397. رشد پایه پولی در دی ماه به 31.7 درصد رسید و این رقم کمترین میزان در 17 ماه گذشته است. در پایان دولت قبل رشد نقدینگی به 40 درصد رسیده بود و دولت فعلی توانسته تا حد زیادی یکی از لنگرهای تورمی کشور را کنترل کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تورم مسکن گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در پایان دی ماه امسال تورم مسکن با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته از ۵۷، ۵ درصد به ۴۶.۵ درصد رسید. 75.3 درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و این رقم کمترین میزان در 17 ماه گذشته است. تورم ماهانه مسکن از ابتدای امسال به مدت پنج ماه منفی بوده و اندک بوده است.

خاندوزی درباره تعاملات بین المللی دولت گفت: ترانزیت خارجی کشور از مرز 14 میلیون و 200 هزار تن عبور کرد و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش داشت که این بالاترین رکورد کشور در دهه های اخیر است و این رقم. پیش بینی می شود به 16 میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود: دولت از تحریم ها دوری می کرد و پیگیر مذاکره بود، اما این دولت به دنبال این است که ایران را در نظم جدید اقتصادی منطقه و جهان قرار دهد، باید اقتصاد خود را با سایر اقتصادها به گونه ای پیوند دهیم که اقتصاد کشور تقویت شود و اقتصاد کشور تقویت شود. از انزوایی که تحریم کنندگان دنبال می کنند اجتناب می کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت گوشت، اظهار کرد: دولت دو اقدام مهم را در این زمینه در دستور کار قرار داد. وزارت جهاد کشاورزی با تامین خوراک و نهاده های کافی برای دام و همچنین ایجاد تعادل در بازار از طریق واردات از کشاورزان حمایت کرد. امیدواریم طرح وزارت جهاد برای تامین قیمت ها که دغدغه درست مردم است به زودی تکمیل شود.

خاندوزی در ادامه درباره برنامه دولت برای مدیریت ارزهای دیجیتال اظهار داشت: استراتژی دولت برای سرمایه دیجیتال بر شفافیت و مشاهده پذیری تاکید دارد. دولت سعی کرده قوانینی را برای حمایت از حقوق مردم و جلوگیری از برخی تقلب ها وضع کند. در کشورهای دیگر از ابزارهای مختلفی برای ایجاد شفافیت و دیده شدن استفاده می شود.

وی افزود: در حوزه اقدامات میان مدت و بلندمدت در این حوزه باید سند شفافی برای مقررات این حوزه داشته باشیم و بانک مرکزی نیز باید سندی برای تحقق این دو هدف منتشر کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دولت برای مدیریت مصرف آب و برق در سال آینده و احتمال تغییر ساعت کاری گفت: دستور کار دولت این است که لایحه ای برای تغییر ساعت کار تدوین نشود. اما بر اساس مصوبه اخیر مجلس، دولت این اختیار را دارد که برنامه زمانبندی عملکرد دستگاه های تابعه را به گونه ای تنظیم کند که بسیاری از موارد از جمله مبارزه با عدم تعادل برق کشور بهتر محقق شود.

خاندوزی ادامه داد: تحقیقات وزارت نیرو نشان داده است که در تابستان امسال تغییر ساعت کاری ادارات حدود 850 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کرده است و برای سال آینده به جای قبض از توان دولت برای تغییر استفاده خواهند کرد. ساعت کار دستگاه ها در استانداردهای بهبود فضای کسب و کار، مهلت های ابلاغ مصوبات متفاوت است و هر مصوبه نیاز به اطلاع قبلی دارد و لازم است به بخش آب و برق اطلاع داده شود و دولت اطلاعات آن را ارائه کند. لازم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کنترل قیمت نان گفت: سیاست دولت از قبل ابلاغ شده و تلاش می شود سهم هزینه نان در معیشت خانوارها پایین بماند و این سهم در ابتدای سال حدود 2.5 درصد بود. سال دولت سیزدهم و این رقم در اواسط امسال به 2 درصد کاهش یافته است. برخی از استان ها درخواست افزایش قیمت استانی داشتند و در برخی استان ها اجرا شد و در صورت وجود تخلف، تخلف قیمت و کیفیت بر عهده وزارت صلح و تعزیرات است.

ادامه بده… .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=202070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.