افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

شایع ترین علت درد شکم در کودکان.

  • کد خبر : 201939
شایع ترین علت درد شکم در کودکان.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، عنایت الله نعمت خراسانی (متخصص گوارش اطفال) در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان با اشاره به دردهای شکمی در کودکان، گفت: یکی از شایع ترین دلایلی که والدین باعث می شود فرزندان خود را به پزشک یا بیمارستان اورژانس ببرند این است. درد قلب و تب درد شکم یکی […]

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، عنایت الله نعمت خراسانی (متخصص گوارش اطفال) در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان با اشاره به دردهای شکمی در کودکان، گفت: یکی از شایع ترین دلایلی که والدین باعث می شود فرزندان خود را به پزشک یا بیمارستان اورژانس ببرند این است. درد قلب و تب درد شکم یکی از علائم مهمی است که سرنخی برای تشخیص بیماری های حاد محسوب می شود. در هنگام بروز درد شکم برای تشخیص بیماری باید سایر شکایات بیمار نیز بررسی شود و محل درد در ناحیه شکم مشخص شود که معمولاً ناشی از تغذیه ناکافی و خواب ناکافی است.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس، یبوست، بیماری های التهابی روده و مشکلات غیرهضمی مانند عفونت ادراری، سنگ کلیه و مشکلات غدد می تواند از علل دل درد در کودکان باشد. مهم است که بیش از 9 تا 19 درصد از کودکان در دوران کودکی; ناشی از نفخ، عوارض قلبی و سردرد یا به اصطلاح قولنج یا قولنج نوزادی است که دلایل متعددی دارد از جمله؛ گاز معده، هورمون هایی که باعث درد یا بیقراری معده می شوند، کودک بدخلق و خجالتی، سیستم عصبی در حال رشد، تورم شیر مادر، تغذیه ناکافی مادر، آلرژی، عدم تحمل لاکتوز، نقص رشد در سیستم گوارش، بلع زیاد هوا در دوران بارداری. اضطراب والدین و تفاوت در نحوه تغذیه و آرامش کودک.

این فوق تخصص گوارش کودکان همچنین تاکید کرد: نحوه شیر دادن مادر به نوزاد در رفع قولنج بسیار موثر است و به مادران عزیز توصیه می شود تا حد امکان از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند (روش صحیح شیردهی) نسبت به نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، قولنج کمتری دارند. اگر چه درصدی از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کولیک نیز دارند. به عبارت دیگر؛ به کودک خود عادت کنید هر بار به مقدار کم به او غذا بدهید، اما دفعات شیر ​​خوردن را افزایش دهید (مقدار کمی شیر اغلب). برخی از پزشکان معتقدند که مقدار زیاد شیر یا مایع در معده نوزاد باعث ناراحتی و کولیک می شود.

عنایت الله نعمت خراسانی با اشاره به شکل یبوست در نوزادان گفت: یبوست معمولا زمانی بروز می کند که روده عملکرد طبیعی نداشته باشد و فرد در اجابت مزاج دچار مشکل شود. یبوست یکی از مشکلات رایج در نوزادان است که می تواند باعث ناراحتی و اضطراب والدین و نوزادان آنها شود. این مشکل معمولاً به دلیل عدم تغذیه کافی، کمبود آب، از کار افتادن عضلات روده یا رژیم نامنظم نوزادان رخ می دهد. درمان یبوست نوزاد به روش های مختلفی از جمله تغییر رژیم غذایی، استفاده از داروهای معدنی و گیاهی و یا تغییر رفتار و فعالیت های روزانه نوزاد انجام می شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: یبوست مشکلی است که به دلایل مختلف در نوزادان، کودکان و بزرگسالان بروز می کند. به عنوان مثال، علت یبوست در بزرگسالان می تواند مصرف غذاهای رژیمی ضعیف و کم فیبر، مصرف کم آب، عادت به حرکات نامنظم روده، عدم فعالیت بدنی، بارداری، افزایش سن و همچنین تغییر در روال زندگی باشد. مانند استرس و استفاده از برخی داروها. اما در نوزادان و کودکان این مشکل ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود. لازم به ذکر است که اگر یبوست خفیف باشد و یک بیماری مزمن نباشد، درمان یبوست در نوزادان و کودکان آسانتر است، زیرا هنوز به مرحله ای نرسیده است که بر سلامت عمومی و گوارش کودک تأثیر بگذارد.

این فوق تخصص گوارش کودکان در پایان خاطرنشان کرد: اصولاً برای رفع یبوست کودکان می توان به جای استفاده از دارو به درمان های خانگی روی آورد. اگر کودک شما نوزاد است و هنوز امکان تغذیه او وجود ندارد، می توانید از آب میوه استفاده کنید. آن را مانند آب گلابی، گیلاس یا سیب تغذیه کنید. در این شرایط لازم است مدفوع کودک کنترل شود، در صورت شل شدن بیش از حد باید به کودک آب یا مایعات کمتری داد. اگر کودک شما به اندازه کافی برای غذا خوردن بزرگ شده است، می توانید به جای برنج از بلغور جو دوسر استفاده کنید.

وی بیان کرد: از آنجایی که بسیاری از مادران فرنی فرزندان خود را با آرد برنج یا نشاسته برنج تغذیه می کنند، این غذا باعث ایجاد یبوست در کودک می شود. از دیگر راه های درمان خانگی یبوست کودکان می توان به استفاده از مقدار کمی روغن زیتون، روغن بادام و یا بهره گیری از خواص روغن کرچک برای بهبود یبوست دوران کودکی اشاره کرد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=201939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.