افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

هشدار برای بانک های مشکل دار

  • کد خبر : 201064
هشدار برای بانک های مشکل دار

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی برای ساماندهی نظام بانکی کشور از دیرباز با برنامه ریزی و کار کارشناسی سعی در ساماندهی نظام بانکی دارد، اقدامی که در سال های اخیر منجر به انحلال و ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری و حتی بانک های مشکل دار شده است. البته این بانک دو راه […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی برای ساماندهی نظام بانکی کشور از دیرباز با برنامه ریزی و کار کارشناسی سعی در ساماندهی نظام بانکی دارد، اقدامی که در سال های اخیر منجر به انحلال و ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری و حتی بانک های مشکل دار شده است. البته این بانک دو راه احیا و ساماندهی بانک ها و یا انحلال و ادغام آنها را در دستور کار قرار داده است تا مجموعه بانک های متخلف در صورت عدم توجه به برنامه های اصلاحی اعلام شده و پس از اخطارها، ادامه یابد. با عدم انطباق و ناکارآمدی آنها بدون شک مسئول سیاست بانکی بدون تردید آن بانک یا موسسه را منحل و یا با بانک دیگری ادغام می کند زیرا ادامه فعالیت چنین بانک یا موسسه مشکل داری نتیجه ای ندارد. علاوه بر زیان اقتصادی برای کشور و مشکلاتی برای مردم.

به گفته مسئولان بانک مرکزی، هم اکنون هشت بانک کشور طرح بازنگری شده ای را برای انطباق بانک های مربوطه با قوانین و مقررات بانک مرکزی دریافت کرده اند، رویکردی که هدف آن رفع ناهماهنگی ها، مشکلات و کاهش نقدینگی ناشی از فعالیت های ناکارآمد بانک مرکزی است. این بانک ها که همچنان در حال پیگیری است تا نظام بانکی را در مسیر درست قرار دهد. حال در چنین شرایطی اگر بانک های متخلف نتوانند اصلاحات لازم را در این زمینه انجام دهند، بانک مرکزی آن بانک را منحل یا ادغام می کند، زیرا امکان ندارد بانکی چندین سال نکول کند و به فعالیت های زیانبار خود ادامه دهد. بدون نظارت و کنترل

بانک مرکزی طی چند ماه گذشته اقدام به انحلال مؤسسات نور، توسعه و کاسپین کرد تا نظم بخشیدن به نظام بانکی آسیبی به نظام مالی کشور وارد نکند. فعالیت این موسسات

انحلال واحدهای مالی و اعتباری برای ثبات نظام بانکی کشور.

در چنین شرایطی بانک مرکزی طی چند ماه گذشته اقدام به انحلال موسسه نور، توسعه و کاسپین کرد تا با نظم بخشیدن به نظام بانکی به ثبات نظام مالی کشور لطمه ای وارد نشود. انحلال که بدون هزینه نیست اما با این رویکرد بانک مرکزی از مشکلات احتمالی برای ادامه فعالیت این موسسات جلوگیری کرده است. البته این بانک در انحلال این گونه موسسات به گونه ای عمل کرده است که سپرده ها و سهام مردم را تهدید نمی کند، بنابراین با واگذاری سهام و سپرده های این موسسات به بانک های معتبر، از آنها حمایت می کند و یا پرداخت می کند. پول مردم

به عنوان مثال در مورد موسسه کاسپین که چند روز پیش منحل شد، با مصوبه کمیته اصلاح نظام بانکی تمهیدات لازم برای تامین منافع سهامداران و سپرده گذاران انجام شد و بخش زیادی از سپرده های مردمی پرداخت و پرداخت شد. بخش محدودی باقی مانده و فرض بر این است که تا پایان سال تسویه شود. اقدامی که بسیاری از مؤسسات یا بانک ها در دهه گذشته بدون آسیب رساندن به سرمایه مردم با سایر بانک ها ادغام شدند. روندی که باعث شده بسیاری از شعب بانک ها در سطح شهر گرد هم آیند و سپرده گذاران پس از ادغام تحت مدیریت یک بانک قابل اعتماد خواهند بود.

وجود موسسات مالی و اعتباری ضعیف و بانک های کوچک و ناکارآمد بدون شک برای مردم و اقتصاد کشور مشکل ساز خواهد شد، بنابراین خداحافظی با بانک های مشکل دار یا موسسات مالی که ادامه فعالیت آنها به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند اقدامی شایسته است.

لزوم خداحافظی با بانک های ضعیف و مشکل دار

محسن صادقی کارشناس بانکداری پولی در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص ورود بانک مرکزی به کنترل و مدیریت عملکرد نظام بانکی با هدف ساماندهی این بخش، اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان امانتدار و مجری اصلی نظام بانکی کشور، بانکداری را در نظر دارد. شبکه ای که بر اساس مقررات و قوانین تعریف شده فعالیت می کند، اقدام درستی بود، اینکه برخی بانک ها یا مؤسسات منحل شده در دهه های گذشته اغلب به صورت غیرقانونی کار می کنند و فعالیت آن ها باعث شده بود اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار گیرد، اما بانک مرکزی تصمیم گرفته است به این امر پایان دهد. فعالیت موسسات مالی و اعتباری و بانک های غیر معتبر. برای گردآوری و سازماندهی این سری از بانک ها و مؤسسات، رویکرد ضعیفی داشت.

وی با بیان اینکه وجود چنین موسسات مالی و اعتباری ناکارآمد یا بانک های کوچک برای مردم و اقتصاد کشور مشکل ساز خواهد شد، گفت: خداحافظی با بانک های مشکل دار یا موسسات مالی که ادامه فعالیت آنها به اقتصاد کشور آسیب می زند اقدامی شایسته است. زیرا لازم است بانک ها و مؤسساتی وجود داشته باشند که از قوانین و مقررات بانک مرکزی سرپیچی کرده و از فلسفه وجودی آن یعنی خدمات رسانی به مردم، ورود به بانکداری و انباشت ثروت دور شده باشند.

نکته حائز اهمیت این است که مردم باید محتاطانه سپرده های خود را توجیه کنند تا وجوه خود را به صورت سپرده با سود بالا در بانک های مشکل دار و نامعتبر قرار ندهند زیرا احتمال طعم ورشکستگی وجود دارد. ثابت كردن

هنگام سپرده گذاری بانکی مراقب باشید و فریب نرخ سود بالا را نخورید

صادقی با اشاره به اینکه اگرچه این بانک ها و موسسات دارای اموال و دارایی های زیادی هستند، اما بانک مرکزی باید مدیران و متصدیان آنها را مجبور به فروش اموال و دارایی های موجود کند تا حقوق سپرده گذاران و سهامداران از این طریق ادا شود. بیان کرد: البته انتقال منابع از این گونه بانک ها و مؤسسات مشکل دار به بانک های مطمئن و سالم احتمالاً بانک های سالم را نیز با چالش مواجه خواهد کرد، زیرا این اقدام فشار نقدینگی زیادی را به این بانک ها وارد می کند، زیرا بانک هایی که چنین بانکی را می پذیرند. نهادها تبدیل شود.

این کارشناس مالی و بانکی خاطرنشان کرد: هر گاه از زیان جلوگیری شود منفعت است، بنابراین در چنین شرایطی بانک مرکزی بدون شک برای ساماندهی این دسته از بانک های ورشکسته و موسسات مشکل دار هزینه می کند، هزینه ای که واجب دیده می شود. در روند ساماندهی این گونه موسسات، نگرانی ها متوجه سپرده گذاران و سهامداران نشود تا مردم برای دریافت پول خود اعتراض نکنند و در مقابل شعب صف تشکیل ندهند. البته توجه به این نکته ضروری است که مردم باید مواظب سپرده های خود باشند تا سرمایه خود را به صورت سپرده با نرخ سود بالا در بانک های مشکل دار و نامعتبر رها نکنند زیرا این امکان وجود دارد. که ورشکستگی را ثابت کنند.

به گفته وی، بانک هایی که به تعهدات خود در خصوص اجرای ضوابط و مقررات بانک مرکزی عمل نمی کنند، باید سریعا شناسایی شوند، زیرا ماندگاری بانک هایی که به تعهدات خود عمل نمی کنند، مشکلات را تشدید می کند، اما بانک مرکزی مصمم به ساماندهی بانک ها است. برخورد جسارت آمیز و بدون رضایت با این بانک ها بی اثر است.

بر اساس این گزارش، برخی بانک ها همچنان از عدم تعادل رنج می برند، با وجود اینکه دارایی ها و دارایی های زیادی دارند، اما نقدینگی چندانی ندارند و برای تعادل بخشی به فعالیت های خود به در و دیوار می کوبند. به نظر کارشناسان ادامه فعالیت این بانک ها می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=201064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.