افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

شکاف تحقیقاتی برای پرداختن به تحولات اقتصادی منطقه ای تاثیر تجار در بازار مشترک خلیج فارس چیست؟

  • کد خبر : 200622

مهران ابراهیمیان; بازار: برآورد دکتر ثامر محمود العانی، استاد اقتصاد دانشگاه بغداد و عضو سابق دپارتمان روابط اقتصادی اتحادیه عرب، این است که بازار مشترک کشورهای خلیج فارس دارای اهداف و ضمانت های سیاسی و اقتصادی است. جریان کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس وی همچنین بر این باور است که ایجاد این اتحادیه اقتصادی […]

مهران ابراهیمیان; بازار: برآورد دکتر ثامر محمود العانی، استاد اقتصاد دانشگاه بغداد و عضو سابق دپارتمان روابط اقتصادی اتحادیه عرب، این است که بازار مشترک کشورهای خلیج فارس دارای اهداف و ضمانت های سیاسی و اقتصادی است. جریان کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس وی همچنین بر این باور است که ایجاد این اتحادیه اقتصادی موجب افزایش رقابت میان نهادهای خلیج فارس و به نفع مصرف کننده می شود و به ثبات سیاسی و پیشرفت نظامی و سیاسی کمک می کند.

دکتر ثامر محمود العانی در یادداشتی در این باره می نویسد: عواملی که کشورها را به فعالیت در قالب یک بلوک اقتصادی ترغیب می کند بیشتر از عواملی است که آنها را به عنوان یک نهاد مستقل بدون هماهنگی بین آنها عمل می کند.

وی مجاورت جغرافیایی و حسن همجواری را از ویژگی های جذاب برای تشکیل یک بلوک اقتصادی می داند و می نویسد: مجاورت منابع تولیدی تامین کننده صنایع موجود بین آنها و نیز تشابه آداب و سنن عموماً منجر به قوانین و مقررات مشابه می شود. . مقرراتی که ترکیب آنها را در قوانین یکپارچه تسهیل می کند.

ویژگی های جذاب کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، توان مالی و وضعیت خوب اقتصادی آنها به همراه ذخایر ارزی آنها به این معناست که در سال های آینده نگرانی های اتحادیه اروپا پس از بحران یونان را تجربه نخواهند کرد. . آینده.

چرا اتحادیه اقتصادی عرب دغدغه اتحادیه اروپا را ندارد؟

بر اساس گزارش های بازار، ویژگی های جذاب کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، توان مالی و وضعیت خوب اقتصادی در کنار صندوق های ذخیره ارزی به این معناست که آنها نگرانی های اتحادیه اروپا پس از بحران یونان را تجربه نمی کنند. .

بیهوده در چهل و چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس موارد اقتصادی ارائه شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این اجلاس سران کشورهای جنوب خلیج فارس موارد برجسته اقتصادی از جمله تکمیل مراحل تشکیل گمرک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اتحادیه قبل از پایان سال 2024، پروژه راه آهن بین کشورهای عضو و تصویب پروژه ویزای توریستی خلیج فارس را که چیزی شبیه به ویزای شینگن اروپا است، تصویب کردند.

اتحادیه گمرکی کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از ابزارهای مهم تجارت منطقه ای و یکسان سازی سیستم ها، رویه ها و مبانی گمرکی است که گمرکات کشورهای عضو سال هاست در تلاش برای دستیابی به آن بوده اند. در جلسه کمیته همکاری های مالی و اقتصادی، قوانین و تصمیمات متعددی با هدف تقویت یکپارچگی اقتصادی در منطقه خلیج فارس به تصویب رسید که منجر به وحدت اقتصادی در سال 2025 یعنی یک سال بعد و پس از آن می شود. کار. انتشار واحد پول خلیج فارس آغاز شد.

در جلسه کمیته همکاری های مالی و اقتصادی، قوانین و تصمیمات متعددی با هدف تقویت یکپارچگی اقتصادی در منطقه خلیج فارس به تصویب رسید. بعداً و بعد از آن، کار انتشار واحد پول خلیج فارس خواهد بود. خلیج آغاز شد

در این جلسه برنامه زمانبندی تکمیل اتحادیه گمرکی تا قبل از پایان سال 2024 به تصویب رسید، برنامه اجرایی آن تدوین و مراحل باقیمانده برای تکمیل مسیرهای بازار مشترک خلیج فارس در سال 2025 منتهی به اقتصاد تدوین شد. موافقت نامه های وحدت تصویب شد که توجه تجار را می طلبد: ایران و به ویژه نهاد خصوصی اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را برای بررسی آثار تغییرات احتمالی انجام می دهد. همچنین اتاق بازرگانی ایران به همراه مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با بررسی دقیق تحولات و شکل گیری این اتحادیه اقتصادی، فرصت ها و تهدیدها را بررسی کنند. بررسی مجدد عوامل خارجی با هدف اطمینان از عدم تأثیر ناگهانی تامین مواد اولیه یا صادرات و واردات محصولات و عدم تأثیرپذیری نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی تحت تأثیر این تحولات منطقه ای است.

به عنوان مثال، بر اساس اطلاعات موجود، اتحادیه گمرکی و بازار مشترک پیش‌بینی شده برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بر پایه‌های متعددی استوار است: برجسته‌ترین آنها تعرفه گمرکی یکپارچه برای جهان خارج، نظام حقوقی گمرکی یکپارچه است. و هماهنگ سازی گمرکات داخلی، نظام رویه ها و رویه های مالی و اداری مربوط به واردات، صادرات و صادرات مجدد در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس. همچنین شامل جابجایی کالا بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدون محدودیت گمرکی یا غیر گمرکی و برخورد با کالاهای تولید شده در هر یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به عنوان محصولات داخلی است.

لازم به ذکر است که تکمیل زنجیره تولید با این روش در کشورهای حوزه خلیج فارس بدون شک می تواند با حذف تعرفه گمرکی بین این کشورها و وجود تعرفه گمرکی برای محصولات صادراتی ما رقابت نابرابر را برای محصولات ایرانی فراهم کند، آنچه از این پس باید پیش بینی شود. . او مهارت های لازم برای آن را داشت و حتی بازارهای جدید را پیش بینی می کرد.

اتاق بازرگانی به همراه نهادهای تحقیقاتی مرتبط با بررسی دقیق تحولات و شکل گیری این اتحادیه اقتصادی، فرصت ها و تهدیدها را بررسی کند. بررسی مجدد عوامل خارجی با هدف اطمینان از عدم تأثیر ناگهانی تامین مواد اولیه یا صادرات و واردات محصولات و عدم تأثیرپذیری نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی تحت تأثیر این تحولات منطقه ای است.

تاثیر احتمالی حمل و نقل ریلی بر شرکت های ایرانی

یکی از پرونده های مهم قبل از اجلاس سران خلیج فارس، پروژه قطار خلیج فارس است که در اجلاس سران خلیج فارس در سال 2003 به تصویب رسید، زمانی که سران شش کشور کمیته وزرای حمل و نقل و ارتباطات را برای انجام یک مطالعه امکان سنجی مأمور کردند. . یک اقتصاد برای این پروژه مشترک آماده کنید. پروژه راه آهن قطار خلیج فارس نام داشت و کارهای آن در اجلاس سال 2009 تصویب شد.این پروژه شامل: فاز اول امارات متحده عربی، عربستان سعودی و عمان و فاز دوم بحرین، عربستان سعودی و کویت را به هم متصل می کند. .

به گفته دکتر ثامر محمود العانی، تلاش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای انجام این وظیفه بزرگ همچنان ادامه دارد، زیرا این شش کشور به تلاش خود برای تکمیل مراحل اتصال ریلی بین خود ادامه می دهند. این پروژه نشان دهنده یک جهش کیفی در اتصال و یکپارچگی مشترک خلیج فارس است.

اگرچه در نشست وزرای حمل و نقل و ارتباطات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، برنامه زمان‌بندی تأسیس سازمان راه‌آهن خلیج‌فارس در سال 2030 تصویب شد، اما کریدورهای جدید منطقه‌ای و جهانی که در ماه‌های اخیر رونمایی شده‌اند، بله به‌عنوان مناقشه بین فلسطین و رژیم صهیونیستی فروکش کند، این پروژه بدون شک شتاب بیشتری خواهد گرفت که ممکن است بر توسعه صادرات و روابط تجاری ما تأثیر بگذارد یا سیاست های تجاری را تغییر دهد.

بدیهی است که این مفروضات اولیه می تواند مقدمه ای برای شروع کار تحقیقاتی مفصلی باشد که کارفرمایان و مسئولین سیاست های تجارت خارجی باید وارد آن شوند.

تکمیل زنجیره تولید با این روش در کشورهای حوزه خلیج فارس بدون شک می تواند با حذف عوارض گمرکی بین این کشورها و وجود عوارض گمرکی برای محصولات صادراتی ما، رقابت نابرابر را برای محصولات ایرانی ایجاد کند. مهم بود و حتی بازارهای جدیدی را پیش بینی می کرد.

همچنین به عنوان بخشی از پیگیری استراتژی مشترک گردشگری خلیج فارس 2023-2023، پرونده ویزای توریستی خلیج فارس یکپارچه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا اجرای استراتژی مصوب جلسه قبل ادامه یابد. ویزای توریستی یکپارچه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس پیش از این در هفتمین اجلاس وزرای گردشگری خلیج فارس تصویب شده بود و با آغاز اجرایی شدن آن از اوایل سال 2025 میلادی نیز به تصویب رسیده است. توسط وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و می تواند موجب رونق بخش گردشگری در این کشورها و رونق بیشتر شود. اگرچه احتمالاً امارات متحده عربی و مهمتر از همه، امارات دبی باید از خلاقیت بیشتری برای حفظ سهم درآمد گردشگری استفاده کنند.

جدول زمانی تاسیس سازمان راه آهن خلیج فارس در سال 2030 تصویب شده است، اما کریدورهای جدید منطقه ای و جهانی که در ماه های اخیر فاش شده است، بدون شک در صورت آرام شدن درگیری ها بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی، این پروژه را تسریع خواهد کرد. همچنین ممکن است بر روند توسعه صادرات و روابط تجاری ما تأثیر بگذارد یا سیاست های تجاری را تغییر دهد.

خطر کاهش تقاضا برای محصولات ایرانی

به گفته العانی، «اگرچه شباهت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتاً در تولید و صادرات نفت است، اما عمده صادرات نفت به خارج از کشور انجام می‌شود و به دلیل خودکفایی بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، رقابت وجود دارد. بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خود سیستم شورای همکاری خلیج فارس فروش این محصولات وجود ندارد.

بسته به بازار؛ اگرچه این چشم انداز در شکل گیری اتحادیه کشورهای خلیج فارس بسیار مثبت است، اما اگر رقابت برای بازارهای مقصد نفتی این هم افزایی را تضعیف نکند، قوانین مشابه و فضای کسب و کار مناسب برای بخش خصوصی که درآمدزا باشد در رقابت مورد نیاز خواهد بود. با مجموعه ها قیمت های بین المللی؛ در یک حرکت ترکیبی ناشی از سه عامل مهم ارز تک نرخی، کاهش هزینه های حمل و نقل ریلی و کاهش هزینه های گمرکی، تمایل به همکاری مشترک در تولید و تجارت کالاهای قابل مبادله را افزایش خواهد داد و با این امر البته بدون شک در این میان در بلندمدت بیشتر به جایگزینی واردات و تولید کالاهای رقابتی رغبت خواهند داشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=200622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.