افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

شمارش معکوس برای آغاز ساخت بلندترین سد ایران

  • کد خبر : 199227
شمارش معکوس برای آغاز ساخت بلندترین سد ایران

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو که در ماه های اخیر از سد راغون در تاجیکستان بازدید کرده بود، درباره ساخت این سد گفت: این سازه مرتفع ترین سد جهان است و نکته ارزشمند و جالب آن مشارکت است. مشارکت فعال شرکت های ایرانی در ساخت این ابر پروژه. حجم دریاچه این سد […]

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو که در ماه های اخیر از سد راغون در تاجیکستان بازدید کرده بود، درباره ساخت این سد گفت: این سازه مرتفع ترین سد جهان است و نکته ارزشمند و جالب آن مشارکت است. مشارکت فعال شرکت های ایرانی در ساخت این ابر پروژه. حجم دریاچه این سد 14 میلیارد متر مکعب همراه با تولید 3600 مگاوات انرژی الکتریکی است ضمن اینکه بیش از 100 کیلومتر تونل در بدنه و حاشیه این سازه احداث شده است.

در واقع نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شرکت های ایرانی مشغول ساخت بلندترین سد جهان در تاجیکستان هستند. 10 سال پیش خبر ساخت مرتفع ترین سد جهان در استان لرستان منتشر شد. قرار بود سد بختیاری به ارتفاع 325 متر در ایران به دستان ماهر شرکت های ایرانی به عنوان مرتفع ترین سد جهان ساخته شود.

17 فروردین 92 با حضور رئیس جمهور وقت، سد بختیاری به ارتفاع 325 متر، مرتفع ترین سد بتنی جهان تخریب شد و قرار بود این سد با تمام توان ایرانی ساخته شود. . اما در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد تعدیل شد و تصمیم بر این شد که این سد به ارتفاع حدود 270 متر توسط شرکت کره ای دایلیم ساخته شود که انجام نشد.

اکنون پروژه سد بختیاری به عنوان یکی از مهمترین پروژه های آبی دو دهه اخیر ایران در دولت سیزدهم دوباره احیا شده و اوایل بهمن ماه امسال وزیر نیرو از تامین اعتبار این پروژه خبر داد. تکمیل بلندترین سد کشور سد بختیاری و گفت: روند ساخت سد بختیاری که سال ها پیش متوقف شده بود با تامین مالی مجددا آغاز شده و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

سد بختیاری با ارتفاع 275 متر، حجم مخزن 2.7 میلیارد متر مکعب و ظرفیت تولید برق 750 مگاوات ساخته می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=199227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.