افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

توزیع ورق فولادی متبرک با قیمت بالا توسط دلالان در بازار آزاد همه کارت سهمیه نمی گیرند.

  • کد خبر : 198899
توزیع ورق فولادی متبرک با قیمت بالا توسط دلالان در بازار آزاد همه کارت سهمیه نمی گیرند.

بازار؛ گروه صنعتی: قیمت آهن و فولاد. در شرایطی که از ابتدای سال تاکنون نوسانات زیادی را به خود دیده است، بسیاری از صنایع تبدیلی مصرف کننده این محصولات یعنی آهن و فولاد اصلی ترین مواد اولیه مصرفی این صنایع هستند. به این ترتیب نوسان قیمت و موجودی این کالاها در بازار باعث افزایش هزینه […]

بازار؛ گروه صنعتی: قیمت آهن و فولاد. در شرایطی که از ابتدای سال تاکنون نوسانات زیادی را به خود دیده است، بسیاری از صنایع تبدیلی مصرف کننده این محصولات یعنی آهن و فولاد اصلی ترین مواد اولیه مصرفی این صنایع هستند. به این ترتیب نوسان قیمت و موجودی این کالاها در بازار باعث افزایش هزینه ساخت و تولید و در نتیجه گرانی بازار می شود.

افزایش قیمت فولاد در بازار آزاد به دلیل چند دستکاری کالا بین واسطه ها

با توجه به این موضوع «سعید زارع حقیقی» رئیس هیئت مدیره و مدیرکل تعاونی تولیدکنندگان سازه های فولادی کشور در گفتگو با بازار گفت: نکته مهم در این حوزه این است که بخش قابل توجهی از اطراف 80 درصد مواد مصرفی ما از بازار آزاد تامین می شود و چون معمولا از چند دست رد می شود در نتیجه افزایش قیمت داریم و این مشکل روی هزینه های تولید نهایی محصولات ما تاثیر می گذارد.

بر اساس این گزارش، در واقع بی ثباتی قیمت مواد اولیه، هزینه های نهایی بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و همین امر نیز باعث ایجاد مشکلاتی در روند تولید و بازار این محصولات می شود. به این ترتیب ماشین آلات صنعتی از جمله ماشین آلات کشاورزی یکی از مهم ترین مصرف کنندگان آهن و فولاد محسوب می شود و این نوسان قیمت بر این بخش نیز اثرگذار است. این امر در شرایطی رخ می دهد که ماشین آلات یکی از ملزومات اصلی این بخش است و بنابراین در شرایطی که لزوم استفاده از این ماشین ها برای تامین امنیت غذایی کشور بر کسی جز بر فعالان این حوزه پوشیده نیست. این بخش از نظر نقدینگی با کمبود مواجه است و همه این عوامل می تواند مشکلات بیشتری را برای این بخش ها ایجاد کند.

سازنده ماشین آلات کشاورزی: ​​عمده مواد مصرفی ما آهن آلات است و گفته می شود به کیلویی 50 هزار تومان رسیده است در حالی که تا همین اواخر بین 40 تا 43 هزار تومان بود اما ظاهرا با افزایش نرخ ارز. ، قیمت افزایش یافته است انواع ورق ساخته شده است.

حمیدرضا اسدی یکی از صنعتگران بخش کشاورزی در گفتگو با بازار می گوید: قیمت آهن به طور عمده در حال افزایش است به طوری که در روزهای اخیر مجدداً افزایش قیمت داشته ایم در حالی که عمده مواد مصرفی ما همه نوع آهن دارد. گفته می شود به کیلویی 50 هزار تومان رسیده در حالی که تا چندی پیش بین 40 تا 43 هزار تومان بود. اما ظاهرا با افزایش نرخ ارز قیمت انواع ورق. نیز مطرح می شود.

پخش ورق با قیمت بالا توسط توزیع کنندگان بازار.

اسدی پلاک های مورد استفاده را عمدتاً تولید فولاد مبارکه عنوان کرد و افزود: اما مشکل اینجاست که واسطه ها و دلالان انواع پلاک ها را با قیمت های بالاتر در کشور توزیع می کنند. چون بسیاری از تولیدکنندگان مثل ما سهمیه ندارند و باید کالاهای مصرفی خود را از بازار آزاد تامین کنیم.

این تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی ادامه داد: همانطور که می دانید برای خرید در بورس کالا باید تناژ بالایی خریداری کرد که دست ما نیست و اغلب هر آنچه را که نیاز داریم خریداری می کنیم. اما آنهایی که با شرکت فولاد مبارکه آنها با این شرکت در تماس هستند یا نمایندگی می کنند، در حجم بالا خرید می کنند و نرخ بالاتری را در بازار آزاد ارائه می دهند. در عین حال افرادی نیز هستند که توانایی مالی برای فروش مازاد تولید در بازار آزاد را دارند. به همین دلیل شاهد هستیم که قیمت انواع ورق در بورس کالا و بازار آزاد بسیار متفاوت است.

انواع ورق های مصرفی در بورس با قیمت های مناسب تری عرضه می شود که متاسفانه دلالان و واسطه ها از این بهره برداری ها سوء استفاده می کنند.

و افزود: ما تولیدکننده هستیم، مجوز فعالیت و استقرار داریم اما باید در بازار آزاد خرید کنیم. اگرچه همانطور که گفته شد انواع ورق های مصرفی با قیمت مناسب تری در بورس عرضه می شود اما متاسفانه دلالان و واسطه ها از این بهره برداری ها سوء استفاده می کنند.

رابطه تاثیر قیمت فولاد و آهن بر قیمت لوازم خانگی.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از صنایعی که افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ناشی از افزایش قیمت ورق آهن و فولاد می داند، صنعت لوازم خانگی کشور است. اما کارشناسان صنعت فولاد معتقدند درست است که “ورق داغ” یکی از محصولاتی است که در ساخت و تولید یخچال، ماشین لباسشویی، کولر آبی و بسیاری از محصولات دیگر در مورد لوازم خانگی استفاده می شود، اما این افزایش قیمت در انواع لوازم خانگی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، تورمی که وجود دارد و افزایش قیمت محصولات خارجی رخ می دهد که در نتیجه باعث افزایش قیمت محصولات داخلی به همان نسبت می شود. بنابراین در صنعت خودرو می بینیم که وقتی قیمت محصولات داخلی گران می شود، قیمت محصولات خارجی و خودرو نیز گران می شود و زمانی که محصولات خارجی به دلیل افزایش هزینه های گمرکی گران می شوند. سایر هزینه ها، قیمت محصولات داخلی نیز به همین نسبت افزایش می یابد.

همینطور کارشناسان معتقدند درست است که درصد فویل داغ مصرفی در محصولات و لوازم خانگی از نظر وزنی قابل توجه است اما به تنهایی شامل آن نمی شود و عوامل زیادی در گرانی لوازم خانگی دخالت دارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.