افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

راز منفی شدن تراز تجاری در قزوین ارزش هر تن واردات 9 برابر صادرات است

  • کد خبر : 198677
راز منفی شدن تراز تجاری در قزوین ارزش هر تن واردات 9 برابر صادرات است

آرش صالحی; بازار؛ نگاهی به آمار صادرات و واردات استان قزوین در 9 ماهه امسال نشان می دهد که استان قزوین همچنان از بحران کم ارزشی محصولات صادراتی نسبت به وارداتی رنج می برد. معضلی که البته در سال های اخیر همواره اقتصاد کلان استان قزوین را تحت تاثیر قرار داده و باعث منفی شدن […]

آرش صالحی; بازار؛ نگاهی به آمار صادرات و واردات استان قزوین در 9 ماهه امسال نشان می دهد که استان قزوین همچنان از بحران کم ارزشی محصولات صادراتی نسبت به وارداتی رنج می برد. معضلی که البته در سال های اخیر همواره اقتصاد کلان استان قزوین را تحت تاثیر قرار داده و باعث منفی شدن تراز تجاری استان قزوین شده است.

نگاهی به عمده کالاهای صادراتی استان و وارداتی به استان می‌تواند ارزش پایین تناژ صادراتی و در نهایت تراز تجاری منفی را توجیه کند، زیرا بیش از 50 درصد صادرات استان مربوط به فولاد است. از سوی دیگر عمده واردات به استان قزوین مربوط به ماشین آلات و مواد اولیه تولیدی است که با تکنولوژی پیشرفته تولید شده و البته ارزش بالایی دارد.

ارزش پایین محصولات صادراتی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت صادرات و واردات استان قزوین در 9 ماهه امسال گفت: در این مدت استان قزوین 421 میلیون دلار ارزش صادرات داشته است که این میزان صادرات از 640 هزار تن کالا حاصل شد.

مسعود کثیری فر افزود: اگر ارزش صادرات را بر وزن صادرات استان قزوین در 9 ماهه سال 1402 تقسیم کنیم، متوجه می شویم که ارزش هر تن محصول صادراتی ما تنها 658 دلار بوده است که با ارزش صادرات ما قابل مقایسه نیست. کشورهای همسایه.

کارشناس اقتصادی: ارزش هر تن کالای وارداتی به استان قزوین 9 برابر هر تن کالای صادراتی از استان است.

وی ادامه داد: در این حوزه شاید یارانه ارزان نیروی کار و انرژی بتواند ارزش پایین محصول صادراتی ما را توجیه کند، اما مشکل اینجاست که عمده صادرات ما مربوط به صنایع فولادی است که قیمت آن با نرخ جهانی همخوانی دارد. یا حداقل فوب خلیج فارس، به این ترتیب نمی توان ارزش پایین صادرات استان را توجیه کرد.

واردات معادل 9 برابر صادرات است.

این کارشناس اقتصادی به تحلیل میزان واردات از استان قزوین نیز پرداخت و گفت: در 9 ماهه امسال ارزش واردات از استان قزوین 943 میلیون دلار بوده که تنها حدود 158 هزار تن واردات است. ارزش واردات بر اساس تناژ واردات استان را متوجه خواهیم شد، ارزش هر تن از محصولات صادراتی ما 5967 دلار است که نشان می دهد ارزش هر تن واردات ما 5309 دلار بیشتر از صادرات است. آمار بسیار قابل توجهی است. .

کثیری فرد ادامه داد: ارزش هر تن کالای وارداتی به استان قزوین 9 برابر هر تن کالای صادراتی از استان است که نشان می دهد ارزش محصولات صادراتی کشور در مقایسه با دنیا چقدر پایین و ناچیز است. غول های صادراتی

ارزش کل واردات 2 برابر صادرات است.

مدیرکل گمرک استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مجموع معاملات تجاری استان قزوین در 10 ماهه امسال به یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است، اظهار داشت: در 10 ماهه امسال مجموع معاملات تجاری استان قزوین به 1.5 میلیارد دلار رسیده است. شکاف بین واردات و صادرات استان قزوین جای تأمل جدی دارد.

سعید نادری افزود: استان قزوین باید از صنایع انرژی‌بر سنتی مانند شیشه و مانند آن فاصله گرفته و به تولید محصولات فناورانه و با تکنولوژی بالا مانند تلفن همراه هوشمند و محصولات دیجیتال و پیشرفته بپردازد. حداکثر عملکرد. ارزش افزوده صادراتی به استان با حداقل وزن صادراتی و کشور کند است.

رئیس خانه قزوین: بخشنامه های دستوری اقتصاد و غیرکارشناسی بانک مرکزی روند افزایشی صادرات را در پنج سال اخیر متوقف کرده است.

وی ادامه داد: شایسته نیست وام ها و تسهیلات بانکی دولتی صرف تولید محصولی شود که ماده اولیه کشورهای تولیدکننده خارجی است یا ارزش صادرات آن به حدی بالا باشد که نتواند توجیهی برای تولید و صادرات آن داشته باشد.

باز هم پای عقد معاوضه وسط است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با بیان اینکه اقتصاد دستوری و بخشنامه های غیرکارشناسی بانک مرکزی در پنج سال گذشته روند رو به رشد صادرات استان و کشور را کند کرده است، گفت: از زمانی که دولت و بانک مرکزی صادرکنندگان در قالب قانون قرارداد ارزی را مجبور به بازگشت ارز صادراتی به نصف نرخ ارز کرد، صادرات به تدریج روند نزولی به خود گرفت.

مهدی عبدیان افزود: در صنعت فولاد شاهد بودیم که میزان صادرات ما در استان قزوین نسبت به سال 1401 به شدت کاهش یافت، زیرا شاهد تبعیض واقعی بین صنایع فولاد بخش خصوصی مستقر در استان با صنایع فولاد دولتی بودیم.

وی ادامه داد: حرکت به سمت صادرات محصولات فناورانه خوب است اما به شرطی که بستر تولید و صادرات این محصولات فراهم باشد و تولیدکننده بتواند با غول های این صنایع در شرق آسیا، آمریکا و اروپا رقابت کند. نیاز به واردات تکنولوژی درجه یک و به روز دارد، این حوزه یکی از برندهای اصلی در این زمینه است.

در نهایت به نظر می رسد اقتصاد دستوری و نگاه از بالا به پایین دولت، خلاقیت و ریسک تولید و عرضه محصولات صادراتی در کشور و استان قزوین را از تولیدکننده و صادرکننده بخش خصوصی و تولیدکننده سلب کرده است. به سمت تولید محصولاتی با ریسک صادرات کمتر حرکت کرده و مانند فولاد همچنان در مسیر سنتی تولید کالاهایی که کمترین ارزش صادراتی را در مقایسه با محصولات با فناوری پیشرفته دارند، ادامه می دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.