افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

توسعه صنایع تبدیلی؛ مهمترین نیاز تولیدات عشایری

  • کد خبر : 198292
توسعه صنایع تبدیلی؛  مهمترین نیاز تولیدات عشایری

مهسا نظری; بازار: دامپروری و دامپروری در استان مرزی و زاگرس ایلام به دلایل متعددی از جمله وجود مراتع غنی و جنگل های فراوان، آب و هوای گرم، سرد و معتدل، مردم سخت کوش و عشایر سخت کوش، سابقه ای طولانی دارد. همچنین دامداری و دامپروری در ایلام بیش از هر جای دیگری اهمیت داشت […]

مهسا نظری; بازار: دامپروری و دامپروری در استان مرزی و زاگرس ایلام به دلایل متعددی از جمله وجود مراتع غنی و جنگل های فراوان، آب و هوای گرم، سرد و معتدل، مردم سخت کوش و عشایر سخت کوش، سابقه ای طولانی دارد.

همچنین دامداری و دامپروری در ایلام بیش از هر جای دیگری اهمیت داشت زیرا از شیر و لبنیات گرفته تا گوشت و پشم و پوست این حیوانات برای مصارف مختلف انسانی استفاده می شود و به همین دلیل این استان نقش مهمی ایفا می کند. . نقش مهمی در تولید محصولات دامی دارد.

گفتنی است عشایر استان ایلام با جمعیت 17 میلیون و 443 هزار و 335 راس دام سبک و 34 هزار و 740 راس دام سنگین سهم زیادی در تولیدات دامی دارند که از آن جمله می توان به هزاران تن گوشت قرمز، پشم، کشک، روغن، صنایع دستی، شیر و… و این ظرفیت بزرگی در زمینه تولیدات دامی محسوب می شود.

نبود صنایع تبدیلی در استان ایلام باعث شده پشم تولیدی عشایر با قیمت پایین و بدون هیچ مزیتی برای استان و دامداران به فروش برسد.

علاوه بر این واحدها، واحدهای دامپروری صنعتی نیز هر روز در حال افزایش و توسعه هستند و سازمان جهاد کشاورزی نیز اقدام به واردات نژادهای دام خارجی به استان کرده است.

عشایر ایلامی دسترنج

این در حالی است که نسبت استان به عنوان مرکز تنها تولید فرآورده های دامی است و به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در زمینه پشم، خز و چرم، این محصولات به صورت خام باقی مانده و مجموع ارزشی این بخش انجام می شود. مربوط به استان ایلام نیست.

نبود صنایع تبدیلی در استان ایلام باعث شده پشم تولیدی عشایر با قیمت پایین و بدون هیچ مزیتی برای استان و دامداران به فروش برسد. در سایر استان های کشور رنگرزی و ریسندگی گلاب به فروش می رسد که این امر به دلیل بی توجهی مسئولان و باز شدن راه برای ورود قاچاقچیان است.

از سوی دیگر راه اندازی صنایع تبدیلی دام در این استان می تواند دست تجار را کوتاه کند، ارزش افزوده قابل توجهی حداقل 50 تا 100 درصد ایجاد کند، اشتغال زایی و درآمد دامداران را افزایش دهد.

درست است که صنعت دامداری سنتی در استان ایلام قدمت زیادی دارد، اما در حال حاضر و در قرن حاضر، سنتی بودن و تولید سالانه چند ده راس گوسفند و بز کافی نیست، زیرا صنعت دنیا ده ها را به ارمغان می آورد. هر ساعت کیلو پشم و الیاف به کشورهای کمتر توسعه یافته ای که صادر می کند و جای ما به عنوان یک تمدن بزرگ که دست درازی در این حرفه دارد امروز خالی است.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در استان.

به گفته کارشناسان، امروزه صنایع تبدیلی با توجه به اهمیت صنعتی و تجاری خود در دنیا بخش مهمی از زنجیره تولید دام را بر عهده دارند، بنابراین بدون شک سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر رونق تولید و افزایش درآمد و درآمد اضافی انجام می شود. منابع ارزش برای دامداران و صنعتگران نیز فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان در هر منطقه ایجاد می کند.

از سوی دیگر راه اندازی صنایع تبدیلی دام در این استان می تواند دست تجار را کوتاه کند، ارزش افزوده قابل توجهی حداقل 50 تا 100 درصد ایجاد کند، اشتغال زایی و درآمد دامداران را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که مانند بسیاری از قابلیت ها و مزیت های هدر رفته استان، تولید مهم پشم گوسفند در این کشور با نرخ ناچیز و بدون ایجاد مزیت و ارزش افزوده برای استان نه تنها به خارج از استان می رود، بلکه گاهی اوقات به دلیل قیمت پایین آن هدر می رود، بنابراین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی پشم یکی از نیازهای اساسی این استان است که باید به آن توجه بیشتری شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.