افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

مسابقات فصلی و مشکل عدم استقبال

  • کد خبر : 198113
مسابقات فصلی و مشکل عدم استقبال

به محض نزدیک شدن به انتخابات، بسیاری از احزاب کرکره‌های خود را بالا می‌برند، خاک را از روی میز و صندلی می‌کوبند و فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز می‌کنند. این فعالیت تا چند روز پس از انتخابات ادامه دارد، اما پس از آن تا انتخابات بعدی دوباره پرده ها را پایین می آورند و خاک […]

به محض نزدیک شدن به انتخابات، بسیاری از احزاب کرکره‌های خود را بالا می‌برند، خاک را از روی میز و صندلی می‌کوبند و فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز می‌کنند. این فعالیت تا چند روز پس از انتخابات ادامه دارد، اما پس از آن تا انتخابات بعدی دوباره پرده ها را پایین می آورند و خاک روی میز و صندلی ها جمع می شود. این مشکل اکثر احزاب و جبهه های سیاسی ایران است. فصلی و بی پاسخ

به گزارش ایسنا، انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در 20 اسفند 1402 برگزار می شود و به همین دلیل فعالیت بسیاری از احزاب در یکی دو سال اخیر از سر گرفته شده است. ماه هایی که حتی نامشان در طول سال شنیده نشده است.

تقریبا هفت سال پیش محمدرضا بهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین که پس از 28 سال نمایندگی او دیگر کاندیدای انتخابات مجلس نبود و البته این روزها به فکر بازگشت به بهارستان است. وی در گفت وگو با ایسنا، از معضل احزاب گفت و اظهار کرد: در کشور ما جریان های سیاسی زیادی وجود دارد، اما چیزی به نام حزب هم یکی است، ما احزاب فراگیر نداریم که بتوانند به وظیفه حزبی خود عمل کنند. تعداد احزاب زیاد است، حدود 80 درصد آنها فعال نیستند و 20 درصد باقی مانده در حالت عادی فعال نیستند و وقتی انتخابات است، غرفه ای برپا می کنند و نماینده معرفی می کنند و از او حمایت می کنند، اما می کنند. کار حزبی مستمر انجام ندهید، دارایی های احزاب ما بسیار اندک است و این 15 یا 20 حزب فراگیر نیستند، معتقدم در نظام مردم سالاری دینی که برای نسل های معاصر و آینده تعریف و الگوبرداری کرده ایم و همه مسئولان آن هستند. با انتخاب مستقیم یا میانجی از طریق آرای مردم، داشتن یک حزب قدرتمند و جامع، دارای چارچوب و قوانین اجتناب ناپذیر است.

اشاره بهنر همان مشکلی است که احزاب و جبهه های سیاسی ایران با آن مواجه هستند. در دنیا حزب سیاسی تعریف خاصی دارد. حزب سیاسی سازمانی است که تلاش می‌کند پای مردم را به سیاست باز کند و رابط بین دولت و مردم باشد. فعالان سیاسی با عضویت در احزاب ابتدا کار تشکیلاتی را یاد می گیرند و حزب واقعاً شروع به کادرسازی می کند و سپس از طریق انتخابات اگر پیروز شوند این افراد وارد دایره مدیریتی کشور می شوند. البته در ایران در بیشتر موارد این موضع برعکس است و مردم پس از رسیدن به کرسی های قدرت در دولت و مجلس صرفاً به یاد ایجاد حزب و جبهه سیاسی می افتند.

داشتن مانیفست و رسالت مشخص با توجه به نوع دیدگاه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که اعضای حزب به آن پایبند هستند از ویژگی های مشترک احزاب است. البته احزاب در ایران مانیفست دارند اما مشخص نیست تا چه حد به این مانیفست پایبند هستند.

از سوی دیگر، در بیشتر کشورهای جهان تنها چند حزب بزرگ وجود دارد که تعداد آنها معمولاً به انگشتان دو دست هم نمی رسد، اما این احزاب علاوه بر یک سیستم سازمانی منسجم و قدرتمند، نماینده طیف های مختلف هستند. عقاید سیاسی آن کشور از تفکر چپ تا راست افراطی، در برخی احزاب خاص در کشورهایی که به دموکراسی اعتقاد دارند، دیده می شود. اما در ایران تعطیلات مصداق بارز ضرب المثل “خورشید هفت دست است اما شام و ناهار هیچ” است.

به گفته عبدالله مرادی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور، در انتخابات آتی، 100 حزب و 19 جبهه سیاسی می توانند برای انتخابات لیست ارائه دهند. این در حالی است که به جز چند حزب و جبهه خاص، بسیاری از سیاستمداران ممکن است حتی نام بسیاری از این 100 حزب و 19 جبهه را ندانند.

در این مورد این انتقاد به وزارت کشور هم وارد می شود که بر چه اساسی این مجوز به هر تعداد از افرادی که جمع شوند و درخواست مجوز احزاب بدهند داده می شود و بعد هیچکس پیگیری نمی کند که آیا این احزاب فعالیت خاصی دارند یا خیر. در طول مقعد . یا نه

عدم پاسخگویی احزاب و جبهه های سیاسی از آن مواردی است که باید در مورد آن تأمل کرد. در کشورهای مختلف دنیا، احزاب نه تنها در زمان انتخابات بلکه در طول سال شعارها و وعده های خود را برای مردم توضیح می دهند و مردم با مقایسه این وعده ها در انتخابات به نماینده حزب مورد نظر رأی می دهند. اما این موضع به اینجا ختم نمی شود و زمان مطالبه گری مردم و البته از طریق رسانه های آزاد و احزاب رقیب فرا می رسد. در این زمان احزاب گزارش شفافی از اقدامات خود پس از به قدرت رسیدن ارائه می کنند. اگر حزب پیروز توانسته به اکثر شعارها و وعده های خود عمل کند، رای دهندگان همچنان به آن اعتماد خواهند کرد، اما اگر نتواند خواسته های مردم را برآورده کند، مردم منطقه به راحتی آن را رها می کنند. انتخابات آینده

شاید بتوان به عنوان نمونه از دو انتخابات اخیر مجلس نام برد. در انتخابات مجلس دهم در سال 1393، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با شعارهایی توانستند بخش زیادی از کرسی های بهارستان را از آن خود کنند. مثلاً در تهران هر 30 کاندیدای لیست امید به مجلس راه یافتند. اما لیست اصلاح طلبان در چهار سال نمایندگی خود به نماد سکوت تبدیل شده بود. عدم اطلاع از اقدامات در دوران نمایندگی و نرسیدن به اهداف تعیین شده و البته برخی عوامل دیگر، اصولگرایان را به پیروزی قاطع در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۷ سوق داد.

اکنون این سوال از جنبش چهار سال پیش پیروز پرسیده می شود که چند درصد به اهداف و شعارهای خود رسیده است؟ البته شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اخیراً در بیانیه‌ای به عملکرد نمایندگان لیست خود اشاره کرده است، اما باید به وضوح مشخص کرد که در عمل چه اقداماتی انجام شده و چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. رهبر انقلاب “روی زمین” برای تضمین تحقق شعارهای انتخاباتی و خواسته های رای دهندگان.

به هر حال به نظر می رسد بزرگ ترین سیاستمداران کشور باید برای پاسخگویی احزاب و نمایندگان به جبهه ها و جناح های سیاسی چاره ای بیندیشند وگرنه هر بار در فصل انتخابات احزاب و افراد مختلف با شعارهای رنگارنگ می آیند. از مردم رای می دهند و به آنها پشت می کنند، آنها هم نگاه نمی کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.