افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

جمعیت کارگران شهروند برابر با پنج سال ایجاد شغل دولتی در ایران/ جمعیت مهاجر رو به رشد است. سوالات بی پاسخ افکار عمومی

  • کد خبر : 197570
جمعیت کارگران شهروند برابر با پنج سال ایجاد شغل دولتی در ایران/ جمعیت مهاجر رو به رشد است.  سوالات بی پاسخ افکار عمومی

به گزارش رکنا به نقل از فراز، 4.5 میلیون شغل در ایران وجود دارد ذیل اتباع خارجی است این مطلب را معاون اشتغال وزارت کار اعلام کرد و تاکید کرد که از این تعداد تنها یک میلیون و 500 هزار نفر اتباع مجاز هستند و مابقی به صورت غیرقانونی در ایران کار و اقامت دارند. […]

به گزارش رکنا به نقل از فراز، 4.5 میلیون شغل در ایران وجود دارد ذیل اتباع خارجی است این مطلب را معاون اشتغال وزارت کار اعلام کرد و تاکید کرد که از این تعداد تنها یک میلیون و 500 هزار نفر اتباع مجاز هستند و مابقی به صورت غیرقانونی در ایران کار و اقامت دارند.

این آمار در حالی ارائه شد که وزیر کشور تاکید کرد که کل جمعیت اتباع خارجی در کشور 5 میلیون نفر است و اکنون مشخص شده است که تنها 5 میلیون شغل دارند و جمعیت آنها به 8.4 میلیون نفر می رسد. در شهریورماه امسال نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها به نقل از صولت مرتضوی وزیر کار گفته بود که پنج میلیون شغل در ایران متعلق به مهاجران است. البته مشخص نیست رقم ذکر شده دقیقا 5 میلیون است یا باید رقم 4.5 میلیونی معاون وزیر را در نظر گرفت. پاسخ هر چه که باشد نشان دهنده سطح بالای اشتغال اتباع نسبت به جمعیت آنهاست.

آمار اشتغال اتباع خارجی در کنار میزان اشتغال زایی در ایران بررسی شود. بر اساس اطلاعات سامانه ملی پایش اشتغال وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی، از ابتدای سال جاری تا آذرماه 905 هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است. مرکز آمار نیز تابستان امسال از اضافه شدن 906 هزار و 799 نفر به نیروی کار کشور خبر داد. دولت سال گذشته اعلام کرد که یک میلیون شغل ایجاد کرده است. البته در آمارهای اعلام شده از سوی دولت ابهاماتی وجود دارد و کارشناسان آن را زیر سوال برده اند. اما حتی با فرض صحت آمارهای دولتی، ایجاد این تعداد شغل یکی از بالاترین آمار در دهه اخیر است. بنابراین در بهترین حالت، دولت تقریباً به پنج سال زمان نیاز دارد تا به اندازه اشتغال برای اتباع خارجی در کشور شغل ایجاد کند.

اما این در حالی است که به گفته حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، برخی از شهروندان مرزی گفتند که بعد از 24 ساعت محل خواب ما در ایران مشخص می شود و بعد از 48 ساعت، مشخص می شود. محل کار شما را مشخص خواهد کرد. به گفته فلاحت پیشه، این امر ماهیت سازمان یافته مهاجرت به ایران را نشان می دهد.

اشتغال زنان ایرانی به دست زنان ملی

حضور گسترده اتباع غیرمجاز در ایران برای کار زنان ایرانی آیت اسدی، عضو کارگری شورای عالی کار را نیز به خطر انداخته است، با ابراز نگرانی از ورود زنان ملی به برخی مشاغل، به «رکنا» گفت: در مورد برخی مشاغل که قبلا بر عهده زنان در بازار کار بود، اکنون زنان ملی با حقوق، ساعات کار کمتر و بیشتر و بیمه نخواستن از دسترس کارگران ایرانی خارج است، بنابراین به نظر می رسد یکی از مدافعان کارگران غیرقانونی افغانی، کارفرمایان هستند که آنها را با حقوق کم و بدون بیمه استخدام می کنند. در شرایطی، این کارفرمایان به بازیگران قدرتمندی در زمینه مهاجرت غیرقانونی اتباع به ایران تبدیل می شوند و به همین ترتیب ممکن است اشتغال آنها نیز در این روند افزایش یابد.

3 میلیون شهروند غیرقانونی در ایران چگونه کار می کنند؟

آمار اشتغال اتباع مجاز و غیرمجاز در ایران در شرایطی رو به افزایش است که در چهار سال گذشته 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار بوده اند. بنابراین اگر تنها 3 میلیون شهروند غیرمجاز به ایرانیان بیکار اشتغال داشته باشند، جمعیت بیکار در کشور به حداقل می رسد. سوال دیگر این است که چرا باید 3 میلیون مهاجر به صورت غیرقانونی و بدون پرداخت مالیات در ایران کار کنند و مقدار زیادی از این سرمایه را در خارج از کشور بگذارند؟ و در حالی که به گفته معاون وزیر کار «در 15 استان بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حضور اتباع خارجی ممنوع است».

جمعیت رو به رشد مهاجران و سوالات بی پاسخ مردم

جمعیت اتباع ایران نیز با ورود گسترده مهاجران در دو سال اخیر افزایش یافته است. وزیر داخله در ۵ مهر گفت که حدود ۵ میلیون شهروند افغانستان در کشور وجود دارد. اول آذرماه، نماینده دولت در مجلس در جریان بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، جمعیت شهروندان ایران را 8 میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد. آماری که با نرخ اشتغال شما مطابقت دارد. اگرچه گفته می شود در ماه های اخیر گروهی از مهاجران غیرقانونی به افغانستان بازگردانده شده اند، اما دولت هنوز سیاست مشخصی در این زمینه اعلام نکرده است. ایران چقدر ظرفیت پذیرش مهاجر دارد و برخورد با مهاجران غیرقانونی فعلی چگونه است؟ هدف از تشکیل سازمان اقامتی کشوری در چنین شرایطی چیست و آیا ساماندهی اتباع به معنای اعطای اقامت به آنها است یا اینکه مرزهای کشور در برابر حوادث قانونی و غیرقانونی تقویت می شود؟

اینها سوالات و دغدغه هایی است که این روزها در افکار عمومی وجود دارد و باید دید آیا رویکرد و سیاست روشن و کارآمدی در این زمینه اعمال خواهد شد یا خیر؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197570

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.