افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

60 میلیارد تن ذخایر انواع معادن کشور. بومی ها سهامدار معادن می شوند

  • کد خبر : 197020
60 میلیارد تن ذخایر انواع معادن کشور.  بومی ها سهامدار معادن می شوند

به گزارش بازار، مهدی حمیدی سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: بحث معدن به سه دسته پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری تقسیم می شود. در کشور بیش از 12 هزار معدن کوچک و بزرگ داریم که میزان ذخایر کشف شده تاکنون 60 میلیارد تن است که شامل انواع معادن در […]

به گزارش بازار، مهدی حمیدی سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: بحث معدن به سه دسته پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری تقسیم می شود. در کشور بیش از 12 هزار معدن کوچک و بزرگ داریم که میزان ذخایر کشف شده تاکنون 60 میلیارد تن است که شامل انواع معادن در 6 گروه از ماسه گرفته تا فلزات است.

وی افزود: همه مواد معدنی ارزشمند و موثر هستند، در برخی از مناطق کشور شن و ماسه ارزشمند است و در مسکن استفاده می شود، اما نمی توان کتمان کرد که فلزات نیز ارزشمند هستند.

مدیر کل عملیات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عمق معادن و استخراج، گفت: ارقام اعلام شده محدود است، مواد معدنی دارای عیار و کیفیت به سه دسته تقسیم می شوند و بیشتر ما به سمت معادن با کیفیت بالا حرکت می کنیم، اکتشافات عمیق تر خواهند بود. در حال حاضر زیرساخت ها در این منطقه در حال انجام است و عمق بیشتری تا 500 متر انجام می شود و برای 2 هزار متر نیز برنامه ریزی انجام می شود.

حمیدی با بیان اینکه در دولت سیزدهم خام فروشی به حداقل رسیده است گفت: هر کاری در این زمینه هزینه شود سرمایه گذاری است. بخش معدن یک سرمایه گذاری پرخطر و بلندمدت است که شرایط خاص خود را دارد و دولت به عنوان شریک سرمایه گذار حقوقی را دریافت می کند که در موارد قانونی لحاظ شده است.

وی گفت: در 22 استان 46 بسته سرمایه گذاری تعریف شده است که به سرمایه گذار چندین حوزه معدنی متمرکز در یک منطقه می دهد و ملزم به استخراج و فناوری و در نهایت حمایت از جمعیت بومی در حوزه معدن می شود. سهامدار

به گفته حمیدی، 11 بسته سرمایه گذاری در حوزه معدن تحویل داده شده که یکی از آنها در استان سیستان و بلوچستان بوده و سرمایه گذاران وارد عمل شده اند.

نظارت و ساماندهی معادن در دولت سیزدهم.
مدیر کل عملیات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظارت و ساماندهی حوزه های معدنی گفت: یکی از سیاست های دولت و وزارت حراست برنامه ریزی در حوزه اکتشاف و بهره برداری است. و سیاستی اتخاذ شده است که همه زمینه ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

و افزود: معادن از طریق مزایده و بسته های سرمایه گذاری تحویل می شود. تعدادی معدن در دست دولت است که از طریق سامانه الکترونیکی ستادی دولت به صورت شفاف و در فضای شیشه ای برای استخراج و فروش تحویل می شود.

حمیدی ادامه داد: علاوه بر این در برخی معادن دولت خود را موظف به اکتشاف دانسته و از طریق سازمان زمین شناسی کار اکتشاف و کمیت مواد معدنی اندازه گیری و کنترل می شود و سپس به بخش خصوصی واگذار می شود و ذینفعان. دولت فعالیت معدنی ندارد.

فعال سازی مجدد 400 معدن
مدیر کل عملیات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از اقدامات دولت سیزدهم در امور معدنی احیای معادن است، گفت: مشکلات معادن از نظر ماشین آلات، انرژی کارآمد، فناوری، سرمایه گذاری معادن در گردش و سایر مشکلات در 8 دسته یافت می شود و سپس اقداماتی برای فعال سازی مجدد معادن انجام می شود.

وی گفت: در سال گذشته 400 معدن مجددا فعال شده و با حرکت ملی ساخت تعداد معادن در گروه مصالح ساختمانی رشد چشمگیری خواهد داشت.

حمیدی با بیان اینکه حوزه استخراج معادن دریایی در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده است، گفت: در آمریکای جنوبی، آفریقا و خلیج فارس اقداماتی انجام شده است.

وی بیان کرد: در مرحله اول در حال تحلیل ذخایر معدنی برای تامین صنایع تبدیلی هستیم.

مدیرکل بهره برداری از معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رعایت ضوابط زیست محیطی در حوزه معادن گفت: چهار پهنه زیست محیطی موجود در سامانه معدنی وزارت صمت به گونه ای است که هیچ کس آن را ندارد. حق ثبت معادن در این مناطق.

وی افزود: در 12 درصد از خاک کشور مباحث زیست محیطی مطرح است که ثبت نام انجام نمی شود و در 17 درصد برای اکتشاف معدن پاسخ منفی داده شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.