افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
4

خسروپناه: استقلال دانشگاه باید با اشغال کرسی های آزاداندیشی حفظ شود

  • کد خبر : 196762
خسروپناه: استقلال دانشگاه باید با اشغال کرسی های آزاداندیشی حفظ شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیممراسم افتتاحیه رویداد آزاد اندیشی بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور با حضور «حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدای انقلاب اسلامی در خصوص معنای کرسی های […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیممراسم افتتاحیه رویداد آزاد اندیشی بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور با حضور «حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدای انقلاب اسلامی در خصوص معنای کرسی های آزاداندیشی گفت: معنای آزاداندیش؛ یعنی آزاد اندیشی و آزادی اندیشی که در این راستا به وجود آمده است. آزادی اندیشه با روشی منطقی حاصل می شود و آزاداندیشی با اخلاق و ادب بیان می شود. آزادی اندیشه با توهین و بی اخلاقی و روابط ناعادلانه به دست نمی آید، بلکه این آزادی غیراخلاقی است.

وی ادامه داد: اندیشه ها منطق و روش دارند، هرکس فکری به ذهنش می رسد باید در بیان افکارش آزاد باشد، مقام معظم رهبری هم فرموده اند اگر ادب در اظهار نظر و اندیشه نباشد آزادی از بین می رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزادی اندیشه، آزادی اخلاقی و آزادی اندیشه را دارای سه حوزه «آزادی از»، «آزادی در» و «آزادی برای» دانست و گفت: «آزادی از»؛ آزادی از شامل عاری بودن از موانع می شود، یعنی هر مانعی که برای اشغال کرسی های آزاداندیشی وجود دارد باید از بین برود، برخی ساختاری هستند، برخی دیگر روانی و برخی دیگر جامعه شناختی، اینها باید از بین برود، مثلاً هنگام اشغال کرسی های آزاداندیشی، استقلال باید حفظ شود دانشگاه و مجموعه های بیرونی نباید حفظ شود که دانشگاه ها تصمیم بگیرند چون دانشگاه ها ساختار لازم را در این زمینه دارند و اگر فردی تخلفی انجام دهد همان مسئولین دانشگاه با او برخورد می کنند، همه موارد لازم را دارند. قوانین در این زمینه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در کرسی های آزاداندیشی مشکلی با آیین نامه نداریم.

وی افزود: به این ترتیب کمیته های دانشگاه در صورت رای دادن و اعتراض دانشجویی می توانند رای را برای رسیدگی و بر اساس توافقات به هیات عالی تجدیدنظر ارجاع دهند. نهادهای دیگر نمی توانند وارد این مسائل شوند.

خسروپناه احساس ناامنی را یکی دیگر از موانع برگزاری همایش های آزاد اندیشی دانست و گفت: معلمان و دانش آموزان در برگزاری همایش های آزاداندیشی احساس امنیت کنند و برای رفع احساس ناامنی در این زمینه، همایش ها به صورت مستمر برگزار شود. برگزاری همایش آزاد اندیشی نقطه ضعف قوانین است و مصوبات در این زمینه است که در شورای اسلامی دانشگاه ها تلاش می کنیم این موانع را برطرف کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برگزاری کرسی های آزاداندیشی موجب تربیت دانشمند ایرانی می شود، افزود: طرحی مانند طرح ولایت که به همت سردار رضایی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی آغاز شد، فعالان علمی بسیاری را تربیت کرد.

و افزود: نتیجه و محصول کرسی های آزاداندیشی تربیت دانشمندان انقلابی است که آبروی ایران را در جهان حفظ کرده اند تا جایی که آمریکا شیطان بزرگ حتی جرات تهدید زبانی ایران را ندارد. این اقتدار از همین جوانانی است که با تفکر درست بزرگ شده اند.

خسروپناه با اشاره به خاطره ای از شهید احمدی روشن در سال 1381 گفت: شهید احمدی روشن برای دوره آزاد اندیشی و پاسخگویی به شبهات در دانشگاه صنعتی شریف درخواست داد که البته در ابتدا پاسخ منفی دادم اما بعداً انجام شد. 18 جلسه. در دانشگاه شریف برای پاسخگویی به شب کلام نیو، خود شهید احمدی روشن مسئول برگزاری جلسه، تنظیم و انتشار محتوای آن بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از مدیران دانشگاه ها را یکی دیگر از موانع تصرف کرسی های آزاداندیشی دانست و گفت: برخی از مدیران گاهی صلاحیت تصرف کرسی های آزاداندیشی را صلاح نمی دانند و اگر این رویکرد نادرست است، اکنون که این دوره است. انتخابات فرصت خوبی برای اشغال کرسی های آزاداندیشی است. شرکت باید در دانشگاه هایی با این موضوع صورت گیرد.

وی با اشاره به حوزه «آزادی در» در هنگام تصرف مناصب آزاداندیشی، گفت: آزادی باید در چارچوب منطق و اخلاق (خواب، صبر و ادب) باشد و غیرت انقلابی با صبر و منطق همراه شود. در حوزه «آزادی برای»، اندیشه آزاد برای جامعه پذیری و تمدن تلقی می شود. یکی از فناوری های اجتماعی نرم برای خودسازی، کناره گیری است، فناوری نرم اجتماعی شدن، همین کرسی های آزاداندیشی است که مقدمه تمدن است.

وی بر برگزاری سخنرانی های آزاداندیشی در بسیج دانشجویی تاکید کرد: برگزاری سخنرانی های آزاد اندیشی در بسیج دانشجویی باید در قالب گفتمان بسیج دانشجویی شکل بگیرد و گفتمان بسیج رکن ده گانه است. عقلانیت، توحید و خدامحوری، تقوا، اخلاق و معنویت، حکومت داری، مردم گرایی، روحیه جهادی و استکبارستیزی. عقلانی کردن گفتمان دغدغه پیشرفت کشور و قرار گرفتن در مسیر تمدن نوین اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=196762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.