افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

پرتاب 2 ماهواره ایرانی از روسیه در خرداد 1403.

  • کد خبر : 195640
پرتاب 2 ماهواره ایرانی از روسیه در خرداد 1403.

به گزارش بازار، این ماهواره ها که قرار بود آذرماه امسال از ایستگاه فضایی روسیه پرتاب شوند، سال آینده با 6 ماه تاخیر به فضا پرتاب خواهند شد. ماهواره «کوتسار» یکی از دستاوردهای فضایی این شرکت فضایی است که با وزن 30 کیلوگرم و عمر مداری 3.6 سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری […]

به گزارش بازار، این ماهواره ها که قرار بود آذرماه امسال از ایستگاه فضایی روسیه پرتاب شوند، سال آینده با 6 ماه تاخیر به فضا پرتاب خواهند شد.

ماهواره «کوتسار» یکی از دستاوردهای فضایی این شرکت فضایی است که با وزن 30 کیلوگرم و عمر مداری 3.6 سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری “کوتسار” 500 کیلومتر است و قرار است برای ماموریت هایی مانند کشاورزی و نقشه برداری با برد تصویربرداری رنگی 15 کیلومتر به مدار بیاید. نرخ تصویر این ماهواره 6 فریم بر ثانیه است.

ماهواره «هوددار» دومین دستاورد فضایی این شرکت است که با وزن 4 کیلوگرم و عمر مداری 4 سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری آن 500 کیلومتر در نظر گرفته شده و پس از قرار گرفتن در مدار، قرار است ماموریت هایی مانند اینترنت اشیا را انجام دهد.

مصطفی عقیلی مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی گفت: برای طراحی ماهواره کوثر از معاونت علمی ریاست جمهوری تسهیلاتی دریافت کردیم. وی گفت: برای اجرای این طرح توانستیم با تعامل با برخی نهادها تصاویر ماهواره «کوتسار» را پیش فروش کنیم و در نهایت با سرمایه گذاری جمعی توانستیم آن را طراحی و بسازیم. اخیرا سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره «کوتسار» را پیش خرید کرده است که این سازمان از ما ضمانت کارکرد صحیح ماهواره گرفته است اما این سازمان قدمی در فضایی گذاشت که هیچکس از ما حمایت نکرد. و شروع به همکاری با شرکت های خصوصی فضایی کرد.وی تاکید کرد: زمانی که موفق به ساخت ماهواره کوتسار شدیم برخی گروه ها به دلیل اینکه فکر می کردند توان ساخت ماهواره را نداریم به ما بی توجهی کردند اما سازمان فضایی با دیدن توانایی های ما به تدریج اعتماد کرد. ما

عقیلی بیان کرد: بر این اساس یکی از گروه ها طراحی و ساخت ماهواره «ههود» را به ما سفارش داد، بنابراین ماهواره «هد هود» کارفرما دارد. وی تاکید کرد: در صورت تکمیل پروژه “انکاپوچادوس” راه برای سیستم سازی این ماهواره ها باز می شود.

عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی تصریح کرد: قرار است یک پرتابگر خارجی دو ماهواره «هدّه» و «کوتسار» را به مدار پرتاب کند.

مدیرعامل این شرکت افزود: ساخت ماهواره «کوتسار» چهار سال به طول انجامید و با تجربه ای که با این ماهواره به دست آوردیم، توانستیم ماهواره «هدّه» را در مدت یک سال بسازیم. وی گفت: این دو ماهواره در حال حاضر در مرحله آزمایش تجمعی هستند. عقیلی با اشاره به تاخیر در پرتاب این ماهواره ها گفت: مرحله آزمایشی را در روسیه انجام دادیم به این امید که این ماهواره ها در آذرماه امسال به فضا پرتاب شوند اما باز هم با تاخیر مواجه شدیم.

اگر این پرتاب ها در ژوئن سال آینده انجام شود، در ماه مه سال آینده ما دوباره ماهواره را در روسیه جمع آوری کرده و آزمایش های لازم را انجام خواهیم داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=195640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.