افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

قهوه کاسنی چیست؟ خواص و طرز تهیه کاسنی کافی.

  • کد خبر : 194921
قهوه کاسنی چیست؟  خواص و طرز تهیه کاسنی کافی.

قهوه کاسنی یکی از بهترین جایگزین های قهوه است. این نوشیدنی بدون کافئین خواص زیادی دارد. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد این نوع قهوه بدانید را برای شما نوشته ایم. قهوه کاسنی چیست؟ کاسنی گیاهی گلدار از خانواده قاصدک است. این گیاه دارای ساقه های سفت و اسفنجی، گل های […]

قهوه کاسنی یکی از بهترین جایگزین های قهوه است. این نوشیدنی بدون کافئین خواص زیادی دارد. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد این نوع قهوه بدانید را برای شما نوشته ایم.

قهوه کاسنی چیست؟

کاسنی گیاهی گلدار از خانواده قاصدک است. این گیاه دارای ساقه های سفت و اسفنجی، گل های بنفش روشن و برگ هایی است که معمولا در سالاد استفاده می شود.

با برشته کردن ریشه آسیاب شده گیاه کاسنی و دم کردن آن، قهوه کاسنی تولید می شود. طعم این گیاه قهوه مانند و کمی خاکی و مغزی است. قهوه کاسنی به تنهایی یا همراه با قهوه (برای ایجاد طعم بهتر) مصرف می شود.

زمان استفاده از کاسنی کاملاً مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که استفاده از آن به قرن نوزدهم در فرانسه بازمی‌گردد، زمانی که کمبود قهوه وجود داشت. در آن زمان مردم به جای قهوه یا برای افزایش مقدار قهوه از کاسنی استفاده می کردند.

سال ها بعد و در طول جنگ داخلی آمریکا، کاسنی توجه مردم نیواورلئان را به خود جلب کرد. در آن زمان قهوه کمیاب بود زیرا نیروی دریایی ایالات متحده دسترسی به یکی از بنادر این ایالت را مسدود کرد.

امروزه قهوه کاسنی که به آن قهوه کاسنی یا قهوه کاسنی نیز می گویند، در سراسر جهان یافت می شود و به عنوان نوشیدنی بدون کافئین و جایگزینی برای قهوه معمولی استفاده می شود.

مواد مغذی موجود در قهوه کاسنی

ریشه کاسنی ماده اصلی قهوه کاسنی است و برای تهیه این قهوه ریشه کاسنی آسیاب شده، بو داده و در نهایت همراه با قهوه دم می شود.

مواد مغذی زیر در 60 گرم ریشه کاسنی یافت می شود:

مغذی مقدار
کالری ۴۳
پروتئین 0.8 گرم
کربوهیدرات 10.5 گرم
چربی 0.1 گرم
فیبر 1 گرم
ویتامین B6 9 درصد نیاز روزانه
منگنز 6 درصد نیاز روزانه
فولات 4 درصد نیاز روزانه
پتاسیم 4 درصد نیاز روزانه
ویتامین سی 3 درصد نیاز روزانه
همخوانی داشتن 3 درصد نیاز روزانه

ریشه کاسنی منبع عالی نوعی فیبر پری بیوتیک به نام اینولین است که باعث کاهش وزن و حفظ سلامت روده می شود. منگنز و ویتامین B6 موجود در این گیاه برای سلامت مغز بسیار مفید است.

البته به یاد داشته باشید که از آنجایی که مقدار کمی از ریشه کاسنی درست می شود، مقدار این مواد مغذی نیز نسبتاً کم است.

فواید قهوه کاسنی

1. بهبود عملکرد دستگاه گوارش.

قهوه کاسنی منبع عالی فیبر است که تاثیر مثبتی بر سیستم گوارشی دارد. به عنوان مثال، قهوه کاسنی تعداد میکروبیوم های روده را که نقش مهمی در سلامت انسان دارند، حفظ می کند.

در واقع، طبق مطالعات متعدد، مکمل های فیبر پری بیوتیک با اینولین، جمعیت باکتری های سالم روده را افزایش می دهد. علاوه بر این، طبق تحقیقات، کاسنی عملکرد روده را بهبود می بخشد و از شدت یبوست می کاهد.

در یک مطالعه، 44 فرد مبتلا به یبوست به مدت 4 هفته از مکمل های اینولین یا دارونما استفاده کردند. مدفوع گروهی از افرادی که مکمل اینولین مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که فقط از دارونما استفاده می کردند نرمتر و دفعات مدفوع بیشتری داشتند و در نتیجه از شدت یبوست آنها کاسته شد. در مطالعه دیگری، نوشیدن 300 میلی لیتر عصاره ریشه کاسنی به مدت 4 هفته باعث منظم شدن فعالیت روده افراد در مقایسه با گروه کنترل شد.

2. کاهش قند خون

بر اساس آزمایش‌هایی که بر روی حیوانات و انسان‌ها انجام شد، فیبر اینولین موجود در ریشه کاسنی سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

در یکی از مطالعات 8 هفته‌ای، به موش‌های آزمایشگاهی اینولین کاسنی داده شد و مکمل اینولین در تنظیم قند خون موش‌ها مؤثر بود. محققان این کنترل و ثبات قند خون را نتیجه تغییرات متابولیسم کربوهیدرات ها دانستند.

البته مطالعات محدودی در مورد تأثیر اینولین بر قند خون انجام شده است، اما در این بررسی ها محققان به این نتیجه رسیده اند که کاسنی باعث بهبود قند خون و مشکل مقاومت به انسولین می شود. انسولین هورمونی است که قند خون را به مولکول ها و بافت ها تبدیل می کند و سپس آن را به عنوان سوخت مصرف می کند.

در این میان، مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که مقدار انسولین در خون برای مدت طولانی افزایش یابد و در نتیجه اثربخشی انسولین کاهش یابد. این وضعیت باعث افزایش سطح قند خون فرد می شود.

یک مطالعه کوچک روی 40 فرد مبتلا به پیش دیابت انجام شد و آنها 30 گرم اینولین در روز به مدت 2 هفته مصرف کردند. مقاومت به انسولین این افراد در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش یافت.

علاوه بر مطالعات فوق، تحقیقاتی انجام شده است که اینولین نقش مهمی در کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به ویژه در افراد چاق دارد.

البته تا به امروز، بیشتر تحقیقات صرفاً بر روی مکمل اینولین متمرکز شده است و تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم قهوه کاسنی چه تأثیری بر قند خون و انسولین دارد.

3. کاهش التهاب

اگرچه التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی است، اما التهاب مزمن باعث بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان می شود. خوشبختانه در آزمایشات حیوانی مشخص شده است که ریشه کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2014 بر روی موش ها انجام شد، ریشه کاسنی با کاهش میزان فاکتور نکروز تومور آلفا، اینترلوکین 6 و اینترلوکین 1 که از شاخص های التهاب هستند، تأثیر مثبتی دارد. در مطالعه دیگری به چند خوک ریشه خشک کاسنی داده شد و پس از مدتی میزان التهاب در بدن خوک ها کاهش یافت.

علاوه بر تحقیقات فوق، تحقیقات نشان داد که عصاره کاسنی مسیرهای خاصی را که باعث التهاب در موش های مبتلا به نقرس می شود مسدود می کند و از شدت بیماری می کاهد.

با این حال، بیشتر تحقیقاتی که در زمینه کاهش و درمان التهاب انجام شده است به آزمایشات حیوانی محدود شده است و تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی آن در انسان مورد نیاز است.

4. کاهش خطر ترومبوز.

ترومبوز شرایطی است که در آن لخته ای در رگ های خونی سالم ایجاد می شود و از جریان خون در رگ ها جلوگیری می کند. قهوه کاسنی روی ویسکوزیته خون کامل و پلاسما تأثیر مثبت دارد، پلاکت های خون و گلبول های قرمز تغییر شکل یافته را جمع می کند و باعث حرکت جریان خون بدون نقص در بدن می شود. جریان خون بهینه در ریزرگ ها باعث بهبود انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن می شود. در نتیجه خطر ترومبوز و عوارض دردناک یا کشنده آن کاهش می یابد.

5. جایگزین قهوه بدون کافئین

مصرف قهوه کاسنی یک راه عالی برای کاهش مصرف کافئین است. قهوه های معمولی از دانه های قهوه بو داده و آسیاب شده تهیه می شوند. در یک فنجان قهوه معمولی حدود 92 میلی گرم کافئین وجود دارد. البته این مقدار بسته به عواملی مانند نوع قهوه، میزان مصرف و نحوه برشته شدن قهوه متفاوت است.

مصرف زیاد کافئین عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی قراری و بی خوابی را به همراه دارد. ریشه کاسنی فاقد کافئین است، به همین دلیل است که آن را جایگزینی عالی برای قهوه می دانند.

برخی از افراد ریشه کاسنی را در آب جوش می‌ریزند، آن را دم کرده و برای نوشیدنی بدون کافئین می‌نوشند، اما برخی دیگر ریشه کاسنی را با مقدار کمی قهوه معمولی مخلوط کرده و دم می‌کنند تا نوشیدنی‌شان کم‌کافئین‌تر شود.

طرز تهیه قهوه کاسنی

از ریشه کاسنی بوداده برای تهیه قهوه کاسنی استفاده می شود.
از ریشه کاسنی بوداده برای تهیه قهوه کاسنی استفاده می شود.

مقدار مواد لازم برای تهیه قهوه کاسنی متفاوت است، اما بهتر است به ازای هر فنجان (۲۳۷ میلی گرم) آب ۲ قاشق غذاخوری (۱۱ گرم) ریشه کاسنی آسیاب شده اضافه کنید.

برای تهیه قهوه کاسنی می توانید آن را مانند قهوه معمولی تهیه کنید و البته برای بهتر شدن طعم آن می توانید از ادویه هایی مانند دارچین، میخک، جوز هندی یا انیسون استفاده کنید.

چند سوال و جواب

1. آیا قهوه کاسنی برای کسی مفید است؟

اگرچه قهوه کاسنی فواید زیادی دارد، اما برای همه مناسب نیست. کاسنی در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. علائم این نوع واکنش درد، تورم و گزگز در دهان است. افرادی که به گرده غان و سنجد (جنسی از زیرخانواده کاسنی) حساسیت دارند به قهوه کاسنی نیز حساسیت خواهند داشت.

اگر بعد از مصرف قهوه کاسنی دچار عوارض شدید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و در صورت برطرف نشدن علائم به مراکز درمانی مراجعه کنید. علاوه بر این، عوارض جانبی این گیاه در زنان باردار یا شیرده به طور کامل بررسی نشده است. بنابراین، قبل از استفاده از این گیاه توصیه می شود برای جلوگیری از علائم نامطلوب با پزشک مشورت کنید.

2. تفاوت قهوه کاسنی با قهوه معمولی چیست؟

قهوه معمولی دارای خواص تغذیه ای متفاوتی است و از بدن در برابر دیابت، زوال شناختی و افسردگی محافظت می کند. ترکیبات موجود در قهوه باعث کاهش شدت اثر منفی رادیکال های آزاد بر بدن و استرس اکسیداتیو می شود. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از افزایش سن مانند بیماری های قلبی، حملات قلبی، بیماری های کبدی و سرطان کاهش می یابد. اما قهوه کاسنی فواید دیگری نیز دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. همچنین قهوه دارای کافئین است و کاسنی فاقد کافئین است.

آخرین کلمه

اگرچه تحقیقات کافی در مورد فواید قهوه کاسنی انجام نشده است، اما این نوشیدنی خوش طعم می تواند در حفظ سلامتی موثر باشد. آیا قهوه کاسنی را هم می شناختید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، خوشحال می شویم نظر شما را در مورد این نوشیدنی بشنویم.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=194921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.